در نشست معاون صنایع‌دستی با مدیر شبکه یک سیما مطرح شد؛

ایجاد شبکه ملی تولید محتوا و کار رسانه‌ای در حوزه صنایع‌دستی/ حمایت شبکه یک از هنرمندان ایرانی

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گفت: حوزه صنایع‌دستی یکی از رسالت‌های مهم این وزارتخانه است و بدون پیوست رسانه‌ای این حوزه موفق نخواهد بود.
تصویر ایجاد شبکه ملی تولید محتوا و کار رسانه‌ای در حوزه صنایع‌دستی/ حمایت شبکه یک از هنرمندان ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، مریم جلالی، عصر امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳، در نشست با مدیر شبکه یک سیما با اشاره به ضرورت توجه به صنایع‌دستی به‌عنوان یک حوزه مرتبط با خانواده و بانوان، اظهار کرد: از سال ۶۸ کارم را در رادیو شروع کردم و در این مدت همیشه خانواده دغدغه من بوده و همیشه به دنبال راه‌کاری برای تقویت کارهایی با موضوع و محوریت خانواده بودم. اکنون که در صنایع‌دستی هستم اعتقاد دارم خانواده موفق خانواده مولد است که هم کالا تولید می‌کنند و هم عشق.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: اعتقاد من است که باید یک شبکه ملی ایجاد شود تا در حوزه اطلاع‌رسانی و کارهای رسانه‌ای در حوزه صنایع‌دستی موفق‌تر عمل کنیم‌. چندی پیش با رئیس سازمان صدا و سیما صحبت می‌کردیم در آن‌جلسه، آقای جبلی پیشنهاد داد که پروژه مشترک با سینما و صنایع‌دستی تعریف شود تا در دکور فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها بتوانیم از ظرفیت صنایع‌دستی استفاده کنیم.

او ادامه داد: صنایع‌دستی در حقیقت یک هنر اقتصادبنیان و در واقع یک هنر دانش‌بنیان است. صنایع‌دستی هنری است که ریشه در هویت تاریخی ما دارد. در واقع می‌توان گفت که صنایع‌دستی کوشش نیست بلکه یک نوع جوشش است.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حمایت‌های مرحوم آیت‌الله رئیسی از حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به حوزه صنایع‌دستی داشت و در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار مهمی در این حوزه رخ داد. امیدواریم در دولت چهاردهم نیز صنایع‌دستی محور قرار گیرد و مورد توجه باشد.

او در ادامه گفت: ۷۵ درصد تولیدکنندگان صنایع‌دستی در ایران را بانوان تشکیل می‌دهند که این نشان از خانواده‌محور بودن این حوزه است. ضمن این که خوشبختانه از ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی موجود در دنیا، ۲۹۹ رشته آن در ایران وجود دارد و تمامی وسایل و مواد اولیه مورد نیاز صنایع‌دستی، در داخل کشور وجود دارد، به گونه‌ای که از ساده‌ترین و گاه بی‌ارزش‌ترین مواد موجود در طبیعت مانند استخوان یا برگ درخت و ...، هنرمندان ایرانی کارهای فاخر صنایع‌دستی تولید می‌کنند.

جلالی خاطرنشان کرد: برای رونق این حوزه، به طور حتم نیازمند حمایت‌های رسانه‌ها هستیم و خوشحالیم که شبکه یک سیما امروز به کمک صنایع‌دستی آمده و از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت می‌کند.

حمایت شبکه یک از صنایع‌دستی

میثم مرادی مدیر شبکه یک سیما نیز در این نشست در سخنانی گفت: صنایع‌دستی یکی از مهمترین داشته‌های ما است و مطمئنا یکی از رسالت‌های رسانه، حمایت از این داشته‌های ارزشمند است.

او افزود: جلسه قبلی که با معاونت صنایع‌دستی داشتیم جلسه بسیار خوب و به یادماندنی بود و نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت. ابعاد بسیاری از معاونت صنایع‌دستی در جلسه قبل برای ما روشن شد و حسرت این را می‌خورم که چرا زودتر با این حوزه آشنا نشده بودم. از این رو به طور حتم یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های ما توجه به برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی و تولید محتوا و عملیات رسانه‌ای است.

مرادی اضافه کرد: به طور حتم رسانه ملی به حوزه صنایع‌دستی توجه زیادی خواهد داشت و در این باره تولیدمحتوا و تولید برنامه‌های مختلف در دستورکار این شبکه قرار خواهد گرفت. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید چندی پیش درباره آزادگان برنامه تولید می‌کردیم به موضوع جالبی رسیدیم و آن‌ هم تولید صنایع‌دستی در دوران اسارت است. این تنها یک نمونه است و همین نکته یکی از جذابیت‌های کار رسانه‌ای در حوزه صنایع‌دستی است.

در این نشست همچنین تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت صنایع‌دستی و نیز مدیران شبکه یک به بیان نظر و دیدگاه‌های خود پرداختند.

در پایان این نشست، مدیران و کارشناسان دو دستگاه از پژوهشکده هنرهای سنتی در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازدید به عمل آوردند.

منبع: میراث‌آریا

717642