رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران:

باید اولویت وزیر بهداشت جدید در اجرای «سیاست‌های کلی سلامت» باشد

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره اولویت‌های وزیر بهداشت و ویژگی وزیر بهداشت دولت چهاردهم و مشکلات فعلی نظام سلامت نظر داد.
تصویر باید اولویت وزیر بهداشت جدید در اجرای «سیاست‌های کلی سلامت» باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها انتخاب وزیر بهداشت جدید و کابینه دولت چهاردهم نقل محافل است. نظام سلامت به عنوان یکی از بخش های مهم حاکمیتی مسئوول مستقیم سلامت مردم در دو حوزه بهداشت و درمان را بر عهده دارد. انتخاب وزیر بهداشت کارآمد و مدبر نقش زیادی در سامان دهی نظام سلامت دارد و باید انتخاب وزیر با دقت و وسواس خاصی صورت گیرد؛ چرا که این شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که حرکت نظام بهداشت و درمان را ترسیم و مدیریت می کند و می تواند برونداد مطلوب یا نامناسبی به همراه داشته باشد. برای آشنایی با وضعیت کنونی نظام سلامت و نقائص و کمبودهای آن و همچنین اولویت های وزیر بهداشت جدید و مسائل مختلف نظام سلامت با «سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این گپ و گفت در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

آقای دکتر! در ابتدای گفت‌وگو درباره عملکرد نظام سلامت و اقدامات وزیر بهداشت در دولت سیزدهم توضیح دهید و به نظر حضرت عالی عملکرد این دولت در حوزه بهداشت و درمان چگونه بوده است؟ به نظر بنده مشکل اصلی ما این است که جایگاه سلامت آن طور که باید، شناخته نشده است؛ یعنی با اینکه اسلام خیلی به سلامت اهمیت می دهد و حدیثی منتسب به حضرت پیامبراکرم(ص) داریم که امنیت و سلامت دو نعمتی هستند که مغفول مانده‌اند، اما ما این اهمیت دادن را در عمل نمی بینیم.

اهمیت نقش سلامت را برای دولت و مجلس روشن نکرده‌ایم

چرا در بعضی دولتها بیشتر و در بعضی کمتر؟ در مجموع هرچه به این اواخر رسیدیم مساله با این اهمیت کمرنگ تر شده؛ چرا؟ شاید تقصیر خودماها مسئولان بوده؛ برای اینکه اهمیت نقش سلامت را برای دولت و مجلس روشن نکرده‌ایم و فقط به روزمرگی پرداخته‌ایم،مردم مشکلات اقتصادی دارند اما مشکلات سلامت نیز دارند و اگر نسبت به آنها بی‌توجه بمانیم،نه ‌تنها مشکلات سلامت بدتر می‌شود، بلکه بر مشکلات اقتصادی هم می‌افزاید. ما اگرتشخیص ندهیم این مشکلات سلامت را هر حرفی که می‌زنیم برای حل مشکل مردم نیست. وضعیت سلامت اصلا مطلوب نیست مثلا فکر می کنیم سلامت یعنی ساختن بیمارستان، خرید تجهیزات و یا دارو؛ در حالی که اینها واقعا سلامت نیستند. سلامت باید طوری باشد که مردم بیمار نشوند و اگر شدند همان ابتدا درمان شوند؛ ضمن اینکه از همه اینها مهمتر ارتقای سطح سلامت مردم است؛ در حالی که وضعیت فعلی که داریم اصلا وضعیت مطلوبی از نظر سلامت نیست. اگر حالا فردی گفت من شرایط را حفظ می کنم این بسیار ناآگاهانه است.

اصولا سلامت در اذهان مردم و مسئولان چه معنایی دارد؟ به نظر می رسد متاسفانه با درمان و بیماری اشتباه می شود؛ در حالی که سلامت درست نقطه مقابل بیماری است و برای حفظ و ارتقای سلامت باید پیشگیری از بیماری ها کرد.در این صورت چون شناخت درستی از سلامت نیست تا می گوییم سلامت می رویم دنبال پزشک فوق تخصص و دارو و بیمارستان و تجهیزات و ...این مشکل به خود ما جامعه پزشکی می گردد که شاید درست مطلب را تفهیم نکردیم و طبیعتا هم مشکلات به وزارت بهداشت می رود و آنها زیر ذربین هستند تا اقداماتی انجام دهند.

فقط مدام بیمارستان می‌سازیم

کشورهای صنعتی ارزش سلامت را بیشتر از ما می دانند چون اقتصادی فکر می کنند. آنها می دانند اگر انسان سالم باشد کارگر و تکنسین خوبی است برای اینکه بیمار نمی‌شود و از سرکار غیبت نمی کند؛ بنابراین تمرکز آنها این است که انسانها را سالم نگه دارند تا بتوانند از آنها استفاده صنعتی، ساخت و ساز و اقتصادی کنند اما ما به فکر این نیستیم؛ در حالی که انسان سالم و ماهر سرمایه اصلی هر کشوری هستند و نباید از نیروی انسانی غفلت کنیم. به خصوص در کشورمان که مشکلات اقتصادی وجود دارد اینها بار بزرگی روی دوش مردم است. اگر می‌توانستیم مشکلات سلامت این افراد را کم کنیم تحمل زندگی برای آنها آسان تر می‌شود. این قشربیشتر از طبقات محروم جامعه هستند. امثال بنده می توانیم مشکلات خود را حل کنیم اما عمده مردم ما که دهها میلیون نفر هستند به قول امام بزرگوار مستضعف و محروم هستند. و در سالهای اخیر درخواست رهبری معظم این است که دنبال این موضوع باشیم و تا زمانی که دنبال عدالت در سلامت نرویم مشکل این قشر حل نمی‌شود. ما به جای اینکه دنبال پیشگیری از بیماری‌ها ها باشیم تا مردم سالم بمانند ، مدام بیمارستان می‌سازیم و می‌خواهیم بیماران را درمان کنیم.

بیماری‌های غیر واگیرار که عمده دلیل مرگ و میر در کشورمان است

در حالی که بیماری‌های غیر واگیرار که عمده دلیل مرگ و میر در کشورمان است را خیلی راحت تر می‌توانیم پیشگیری کنیم، اما مدام بیمارستان می‌سازیم. مثلا بیمارستان سرطان و بیمارستان قلب می‌سازیم. بیماری‌های غیر واگیر اگر دقت کنیم با رژیم غذایی، راه رفتن و ورزش کردن و سیگار نکشیدن و دخانیات مصرف نکردن و اجتناب از مشروبات الکی قابل پیشگیری است، این قدر سرطان، بیماری قلب و سکته مغزی و قلبی نخواهیم داشت. اما این اقدامات پیشگیرانه طوری نیست که در تلویزیون نشان دهیم و خودنمایی می‌کنیم.با دستگاه «ام آر ای» رای جمع می کنند مثلا یک دستگاه ام آرای می‌خرند و در تلویزیون نشان می‌دهند،یا دور میدان می‌چرخانند و برای گرفتن رای مردم از این استفاده می‌کنند. اینها هدف الهی نیست. مثلا اگر بنده ر ابه عنوان وزیر استیضاح کنند تعدادی دستگاه تجهیزات پزشکی گرانقیمت را بین بعضی از استیضاح کنندگان توزیع می‌کنم. اینها در شان جمهوری اسلامی و نظام نیست اما اینها اتفاق افتاده است و وجود دارد. اینها با جایگاه ارزشمند سلامت مغایرت دارد. اگر ما همان کارهای ساده را که نمی توان در تلویزیون نشان داد اما خدا که می بیند و درباره فعالیت بدنی و دسترسی مردم به میوه جات و سبزیجات و سیگار و قلیان نکشیدن و مشروبات الکلی ... تمرکز کنیم خیلی خوب و موثر است. الان بیش از 80 درصد مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی است.

در ارتباط با سلامت، مسئولیت اصلی با وزارت بهداشت است.

کشورهایی که در این خصوص خوب عمل کردند، موفق بوده‌اند. بنابراین مشکل اصلی نشناختن مشکلات اصلی است و طبیعتا وزارت بهداشت باید این مشکلات اصلی را پیش بینی کند و پیشگیری نماید، وگرنه بیماری‌های مزبور هم مرگ و میر بالایی دارند و هم هزینه‌های بالایی را تحمیل می‌کند. در ارتباط با سلامت، مسئولیت اصلی با وزارت بهداشت است. متاسفانه وقتی در انتخاب وزیر بهداشت دقت نمی کنیم همین مشکلاتی که وجود دارد اتفاق می افتد. ما از ابتدای انقلاب اگر نگاه کنیم چه تعدادی از وزرای بهداشت سابقه فعالیت در وزارت بهداشت را داشته اند؛ واقعا انسان تعجب می کند. بعضی از وزرا که اصلا سابقه نداشتند، یکی از وزرا می گفت «رئیس جمهور چون بیمار من هست در مطبم گفت تو وزیر من بشو!» این نوع انتخاب خیلی نگران کننده است و اگر بخواهد ادامه پیدا کند حتما ما به جایی نمی رسیم.در درجه اول شناخت سلامت است و معرفی درست سلامت و اختلاف فاحش گذاشتن بین سلامت و بیماری. پرداختن هرچه بیشتر به مسائل پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت مردم اینها بسیار ارزان تر می شود تا اینکه بیمارستان بسازیم.فقط بیمارستان می‌سازیم، اما پرستار سرکار نمی آید!در تلویزیون نشان می‌دهند که ما اینقدر تخت ساخته‌ایم.اما نمی‌گویند که چقدر پول مردم استفاده شده ؛ اما برای این بیمارستانها پرستار پیدا نمی‌کنیم و هرچه اطلاعیه می‌دهیم نمی‌آیند.

عوام فریبی نکنیم

باید بینش برنامه ریزی و نظارت در این خصوص باشد. اینها عوام فریبی است و اصل آن نیز به خاطر نشناختن مفاهیم درست سلامت و عدم اجرای صحیح سیاست‌های کلی سلامت است. مقام معظم رهبری بیش از 10 سال پیش سیاست‌های کلی نظام سلامت را ابلاغ کرند و این 14 بند فوق العاده است. یک بار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از ما خواستند (از فرهنگستان)، برای 50 سال آینده مسائل سلامت را پیش بینی کنیم. حقیقا وقتی سیاستها را نگاه کردیم دیدیم اگر اینها درست عمل شود برای 50 سال آینده نیز جوابگو است. اما متاسفانه هر وزیری می آید نمی شناسد، نه خوانده و نه اعتقاد دارد و نه عمل می کند. تازه برخی از سیاست‌های مزبور واقعا زیر بنایی است.به تاکیدات رهبری انقلاب در نظام سلامت توجه نشده استمثل شبکه بهداشتی درمانی که چهار دهه است که به مردم خدمت می کند و شاخص های سلامت را ارتقا داده و دسترسی و مراقبت را بهتر کرده و به نفع مستضعفان است؛ تاکید رهبری نیز بر این سیاست‌هاست اما به آن توجه نشده است.تذکر رهبری به وزیر بهداشت چه بود؟حتی رهبری معظم 2 بار در جلسه مربوط به مسئولان کشور فرمودند که طرح شبکه محاسن زیادی دارد و به آن برسید و حتی دوبار به وزیر محترم بهداشت به صورت حضوری فرمودند.ادغام وزارت بهداشت که قبل وزارت بهداری بود و با جدا کردن دانشگده های پزشکی از وزارت علوم و ادغام کردن آنها در وزارت بهداری سابق و تشکیل وزارت بهداشت،مخالف کردند.

دخالت رهبری در موضوع ادغام در وزارت بهداشت

این موضوع باعث شد که رهبری معظم چند بار در خصوص برهم زدن ادغام دخالت کردند و این ضایعه است که مجلس، دولت و شورای نگهبان همگی رای دهند که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تشکیل شود و دوبار تصویب شد اما با فاصله کمی 3 وزیر بعد از وزارت بنده مخالف این انتخاب شدند. پزشکیان به محرومان بسیار معتقد است آقای دکتر پزشکیان ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و بنده از وی وقتی فوق تخصص جراحی قلب شد خواهش کردم دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مدیریت کند و واقعا مدیریت دلسوزانه ای داشت.بدون تکیه به دولت حدود 600 خانه بهداشت در زمان ریاست خود در دانشگاه خودش در تبریز ساخت و به عدالت در سلامت و محرومان بسیارمعتقد و کاملا علاقمند است و دلش می خواهد کاری کند. بنده متنی نوشتم و به وی گفتم الان گوی و میدان وجود دارد. ما طبقات بالا سرو صدای زیادی داریم اما مردم محروم نمی دانند سلامت و حقوق شان چیست؟ ممکن است تلویزیون عمل شما را نشان ندهد اما خدا که می بیند و برداشت بنده نیز این است که همین طور خواهد شد؛ البته دوستان واطرافیان وهمکاران نیز تاثیر دارند و ان شاالله خدا آنها را نیز هدایت کند تا دنبال اهداف سیاسی نروند؛ برای اینکه خیلی از آن کارها منفعتی نمی بریم.سیاستهای کلی برای رهبری معظم است و جناحی نیست، بلکه منافع نظام سلامت برای جامعه است و هر چه روی سلامت متمرکز شویم برای محرومان بهتر است.البته آقای دکتر پزشکیان باید روی انتخاب وزیر بهداشت خیلی دقت کند ؛ برنامه روشن است و سیاست و قانون برنامه هفتم وجود دارد و از آن نباید بیرون بروند.

اعتبارات بهداشت را در بخش درمان هزینه می‌کنند

بعضی از آقایان با بی اعتنایی کامل به سیاستهای کلی سلامت و برنامه های پنج ساله توسعه، خودشان برای خودشان برنامه می نویسند و هزینه‌های هنگفتی را تحمیل می کنند حتی اعتبارات بهداشت را در بخش درمان هزینه می کنند اما کسی هم نظارت نمی کند.

وزیر بهداشت باید پزشک باشد

آقای دکتر بحثی وجود دارد که فردی که وزیر بهداشت می‌شود اگر از پزشکان باشد تعارض منافع ایجاد می شود و در نقطه مقابل گفته می شود اگر خارج از پزشکان باشد اشراف کامل ندارد؛ نظر جناب عالی چیست؟ اگر به خدا معتقد باشیم همان کافی است؛ یعنی اگر پزشک یا غیر پزشک باشد و در هرسمتی باشد اما خدا را در نظر بگیرید نه تعارض منافعی بروز می کند و نه می گذارد دوست و آشنایان دخالت کنند و نه به امور دیگری می پردازد.درباره اینکه آیا وزیر بهداشت غیر پزشک باشد باید گفت پزشکان تحصیل کرده تر از بسیاری مردم هستند و سالهای زیاد تری برای تحصیلات صرف کردند؛ بنابراین جایگاه متفاوتی برای خود احساس می کنند و به خصوص اینکه به دولت نیز خیلی نیاز ندارند؛ لذا تکیه شان بیشتر به مردم است تا به دولت و مستقل فکر می‌کنند. با این ها کار کردن آسان نیست و اگر از مدیران خیلی توانمند نباشند و از تجربه مدیریت های کلان نظام سلامت برخوردار نباشند، مطمئنا اوضاع بدتر می شود. به نظر می‌رسد اگر روزی افراد از قسمت پایین با مدرک غیر پزشکی آمده باشند و در وزارت بهداشت بزرگ شده باشند؛ یعنی مسائل سلامت مردم را تجربه کرده باشند؛ ممکن است یک روزی این اتفاق بیفتد که افراد غیر پزشک بتوانند وزارت خانه را اداره کنند. در حال حاضر با توان محدود مدیریتی که در افراد غیر پزشک می‌بینم به نظرم مشکلات را بیشتر می‌کنند تا کمتر.درست است که مجلس به وزرا رای می‌دهد و ظاهرا بر کارها هم نظارت می‌کند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت هم داریم و همه ظاهرا ناظر هستند اما قدرت تصمیم گیری و اجرا با وزیر است.

رئیس جمهور باید مدام بر وزیر بهداشت نظارت کند

وزیر می‌تواند با توضیحات خود در مجلس همه را قانع کند. بنده به آقای دکتر پزشکیان گفتم حتی اگر بهترین انتخاب وزیر را داشته باشی، باید مستمرا در حال نظارت بر امور باشی.خداوند تا الان نیز نظام را خیلی کمک کرده؛ اگرعنایت الهی نبود تا حالا اوضاع مان متفاوت شده بود.باید به فکر مسائل و مشکلات مردم به خصوص آنها یی که انقلاب کرده و به جبهه رفتند و الان فشار اقتصادی را تحمل می کنند و پشت نظام ایستادند؛ و واقعا هم نیاز به دلسوزی و کمک دارند و باید برای ارتقای شان تلاش کرد و غفلت از این افراد گناه است.آقای دکتر! طرح سلامت خانواده در حال اجراست و جناب‌عالی نقدی بر اجرای این طرح داشتید.درباره اجرای این طرح و نقاط ضعف و قدرت آن توضیح دهید.ما از اوایل انقلاب یعنی از سال 59 دنبال تاسیس شبکه بهداشتی درمانی و گسترش آن بودیم و دنبال یک کار نمونه ای در استان آذربایجان غربی صورت گرفته بود رفتیم و شبکه بهداشتی درمانی در کشور تاسیس و گسترش پیدا کرد و بسیار در توزیع عادلانه نیروی انسانی و منابع اعتباری و بهبود سریع شاخص های سلامت موثر بود.در خصوص مرگ و میر مادران در سال قبل از پیروزی انقلاب حدود 275 در صد هزار تولد زنده بود و در ظرف چند سال به عدد 50 و الان به حدود 20 رسید.بنابراین شبکه بسیار موثر و کارا بود و تقریبا تمام مسائل بهداشت و درمان کشور در شبکه هست.اگر شبکه را بخواهیم حذف کنیم آنچه باقی می ماندو هزینه خیلی بالایی دارد.

سلامت خانواده را محدود کردیم

حال، چرا افراد کم تجربه‌ای که مسئول بودند و در کار بودند گفتند می‌خواهیم اسم شبکه را عوض کنیم. این مغایر با سیاستهای کلی و همه برنامه‌های پنج ساله است، اما نه کسی استیضاح کرد و نه سوال کرد و حتی متوجه شد که این خلاف برنامه پنج ساله است؛ این بر اثر جهل است.سلامت خانواده جزئی از شبکه است؛ یعنی در این شبکه سلامت مادر، نوزاد، جنین، بچه جند ساله تا زمان فوت انسانها وجود دارد و بستگی به سن، جنسیت و حرفه مطرح است و سلامت خانواده جز مهمی است اما در کنار آن سلامت محیط، سلامت حرفه‌ای، آموزش سلامت و سلامت مدارس و ... وجود دارد و اگر اسم بگذاریم سلامت خانواده یعنی بقیه برنامه‌های سلامت مهم نیست.این را کج سلیقه ای می‌دانم و به دلیل نا آشنایی با امسائل سلامت کشور است، خیلی حیف است که چند سال عمر مردم بیراهه برود و نه تنها کار خود را انجام ندهد، بلکه تخریب هم شود. در نتیجه این کار خیلی اشتباهی بوده وهست و رهبری معظم نیز دوبار به وزیر محترم تذکرداده بودند.کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بقیه نهادها علیرغم نامه ها، تذکرات و هشدارهای فرهنگستان علوم پزشکی کشو، به دلیل اینکه سلامت در ذهنشان مهم نمی‌آید خیلی ورود نمی‌کنند.به نظرم چون سلامت هم بعد جسمی، روانی ، اجتماعی و معنوی اش مهم است. اگر به همه ابعاد و به ویژه بعد سلامت معنوی خوب برسیم می توانیم انسانهایی متدین و متقی تر داشته باشیم و اگر نرسیم از جسم تا بعدروان و ابعاد اجتماعی و معنوی افراد همه لطمه می خورد؛ بنابراین سلامت خیلی مهمتر از آن است که ما فکر می کنیم خوب می شناسیم و تصور می کنیم به آن توجه داریم.

باید اولویت وزیر جدید در اجرای «سیاست‌های کلی سلامت» باشد

مهمترین اولویت وزیر بهداشت دولت چهاردهم چه موضوعی باید باشد؟باید اولویت وزیر جدید در اجرای «سیاست‌های کلی سلامت» باشد؛ چرا که در این سیاست ها؛ شبکه، ادغام، ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها وجود دارد.همچنین ابعاد مختلف سلامت، احیای طرح ژنریک دارو که در زمان وزارت مرحوم دکتر زرگر، بنده هم معاون ایشان بودم، وی به شرکت‌های چند ملیتی فشار آورد تا داورهای ما را به اسم ژنریک بدهند، چون تجارتی دارو قیمتی 10 برابر بیشتر از ژنریک داشت. وی با اینکه دوره وزارت طولانی نداشت اما این اقدام بزرگ را انجام داد.ما نیز خیلی بهره بردیم اما به تدریج دوستان ، وزارا و مسئولان دیگر این را فراموش کردند.طبیعتا تعارض منافع موجب می‌شود فراموش کنیم .کارخانه ها دوباره قیمت دارو را بالا برند. اکنون نسخه کردن داروهای ژنریک در آمریکا که خود سازنده انواع داروست به 90 درصد رسیده یعنی 90 درصد نسخ دارویی در آمریکا بانام ژنریک نوشته می شود نه اسم تجارتی. در اروپا 92 درصد و کشورهای متمکن نیز ژنریک را استفاده می کنند اما ما به عکس رفتار می کنیم.

تشخیص مرز خیانت و جهالت سخت است

انسان دلش نمی‌خواهد ناآگاهی و جهالت دوستان را خیانت نام نهد اما گاهی اوقات تشخیص مرز این دو مشکل است. ما می دانیم بهره اقتصادی دارد و در مصرف دارو صرفه جویی می شود. بیمار بیچاره که متوجه نمی شود. بنابراین در سیاستهای کلی راجع به طب سنتی، بندی وجود دارد که باید تبیین کنیم و با تحقیقات عمل کنیم و به نظر می‌رسد بهترین کار این است که در نهایت ادغام شود اما چون هرکسی ساز خود را می‌زند؛ الان مصوبات بدی گرفتند که فقط به دعوای طب سنتی و طب کنونی را بیشتر می کند و ضررش را هم مردم می دهند؛ البته جیب یک عده ای پر می شود، یعنی عده‌ای که اصلا سواد این حسن ظن ندارد، اما متاسفانه مدتی است به ارزش‌های انسانی و اسلامی مقداری بی توجه هستیم؛ در حالی که رهبری معظم آنقدر به آن اهمیت دادند و فرمودند باید ارزش‌ها در مراکز آموزشی و هم محیط‌های ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت اموزش داده شود تا در جامعه نهادینه گردد. باید سعی ما این باشد تا مراجعین از ما یاد بگیرند و این ارزشها در جامعه نهادینه شود.واقعیت قضیه این است که اگر تمام هم خود را بر اجرای سیاست‌های کلی سلامت از نظر سلامت صرف کنیم، هیچ کم و کاستی نخواهیم داشت.

منبع: فارس

717614