خواندن قرآن و آیه سخره قبل از خواب و فواید بی نظیر آن

خواندن آیات قرآن در همه حال موجب آرامش است. تلاوت برخی از آیات قرآن در شب و قبل از اینکه به خواب برویم تاثیر زیادی در آرامش روحی و جسمی ما خواهد داشت.
تصویر خواندن قرآن و آیه سخره قبل از خواب و فواید بی نظیر آن

به گزارش سایت خبری پرسون، قرآن، این کتاب جاویدان و آسمانی همواره باعث شگفتی ادیبان و اهل خرد بوده است و پیامبر و امامان معصوم بارها تلاوت قرآن را به ما توصیه کرده ‌اند. برای قرائت هر آیه قرآن فواید بی شماری ذکر شده است. در این بخش به فواید بی نظیر آیه سخره اشاره خواهیم کرد که قطره ای کوچک از دریای برکات قرآن تنها معجزه پیامبر است که با‌گذشت قرن‌‌ها همچنان پابرجاست.

آیه سخره

آیه سُخرَه به آیات 54، 55 و 56 سوره اعراف می گویند.

﴿إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ٥٤ ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ٥٥ وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ ٥٦﴾

﴿در حقیقت پروردگار شما آن خدایی است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش [جهانداری] استیلا یافت روز را به شب که شتابان آن را می‌طلبد می‌پوشاند و [نیز] خورشید و ماه و ستارگان را که به فرمان او رام شده‌اند [پدیدآورد] آگاه باش که [عالم] خلق و امر از آن اوست فرخنده خدایی است پروردگار جهانیان ٥٤ پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او از حدگذرندگان را دوست نمی‌دارد ٥٥ و در زمین پس از اصلاح آن فساد مکنید و با بیم و امید او را بخوانید که رحمت‌خدا به نیکوکاران نزدیک است ٥٦﴾ (سوره اعراف:آیه 54 الی 56)

چرا به این آیات، سخره می گویند؟

در روایات اسلامی، آیه ی 54 سوره ی اعراف به آیه سخره معروف است و به نظر می رسد این اصطلاح از کلمه ی «مسخرات» گرفته شده است که می گوید خورشید، ماه و ستارگان در تسخیر امر الهی هستند.کلمه مسخر به معنای رام و فرمانبردار و مطیع است.

این آیه می خواهد برساند که همه ی امور جهان و آخرت در زیر سیطره خداست و همه را خداوند مسخر کرده است و اگر شفیعی باید باشد، آن شفیع کسی است که جهان در تسخیر اوست نه بت های ساخته دست بشری که هیچ تحرکی ندارند و خداوند برای شخصیت دادن به انسان نعمت ها را به او یادآوری می کند و یکی از آن نعمت ها این است که خورشید، ماه و ستارگان به امر الهی در خدمت انسان ها می باشند و خداوند این ها را مسخر کرده تا به مردم سود برساند. [مکارم شیرازی، ناصر. نمونه، ج 11، ص 171]

فواید قرائت آیه سخره

خواندن آیه سخره دارای اثر و خواص زیر است:

رفع شر

قرائت این آیات(سوره اعراف:آیه 54 الی 56) هفتاد بار موجب رفع شرّ شیطان های جنّی و انسی می شود. (اصول کافی، ج 1، کتاب الحجة، ص 279)

آرامش قلبی

روایات این آیه (آیه سخره) را در صفاء قلب و اطمینان نفس و نفی خواطر و برطرف کردن شک، موثر می دانند. (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 78، ص 241؛الکافی، ج 2، ص 539)

باطل کردن سحر

مطابق با روایتی از امام صادق(ع) در کتاب کافی، هنگامی که طلحه و زبیر تدارک جنگ جمل را دیده بودند مردی به نام خِداش را برای رساندن پیغامی نزد امیرالمؤمنین(ع) فرستادند و به او گفتند:ما تو را به سوی مردی می‌فرستیم که او و خاندانش را از دیرزمان به جادو و غیب‌گوئی می‌شناسیم؛ چون به نزد او رفتی برای در امان ماندن از سحر او آیه سخره را بخوان. وقتی خِداش به نزد امام علی(ع) آمد امام او را به آنچه طلحه و زبیر به او سفارش کرده بودند خبر داد و از او خواست که هفتاد بار آیه را بخواند. آنگاه از او پرسید:«احساس می‌کنی که دلت مطمئن شد؟» خِداش پاسخ داد:«قسم به خدائی که جانم به دست اوست، آری.» او در پی این واقعه به سپاه امام علی(ع) پیوست.( کلینی، الکافی، 1407ق، ج1، ص343.)

در امان ماندن از شر شیطان

امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید:هر کس هنگام خواب آیة الکرسی را (3 مرتبه) و «آیه شهداللّه» و «آیه سخره» و «آیه سجده» را بخواند، خداوند او را از شرّ شیطان سرکش حفظ می کند و بر او 30 فرشته می گمارد که خداوند را حمد، تسبیح، تکبیر و تهلیل کنند و برای او طلب مغفرت نمایند تا از خواب برخیزد و ثواب تمام این ذکرها برای او خواهد بود.(بحار الانوار؛ ج 84/180)

طهارت باطنی، طهارت خیال

مهمترین و مشکل ترین مرتبه طهارت و پاکی، مرتبة قوه خیال است. چرا که انسان باید آن را از تخیلات بی خود و سوء ظن های بیجا نجات بخشد.از جمله راه های تطهیر قوّه ی خیال، مداومت در خواندن آیه ی سخرِه می باشد که به قوّه ی خیال توحّد می بخشد.

انسان اگر مدّتی با این آیه یا آیاتی مشابه این حشر پیدا کند، خواهد توانست نفس خود را به توحّد بکشاند. آیه سخره دستور العمل سائر در برنامه ی سالکان است و تأثیر آن در صفای قلب و اطمینان نفس و نفی خواطر و ازاله ی شک و وسواس موثر بوده و آدمی را به یقین می رساند... ( هفتاد مرتبه گفتن این آیات، برای نفوس طالب معارف، موثّر است و اثر آن به صورت یقینی اثبات شده است.) (کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی)

چه زمانی آیه سخره را بخوانیم؟

خواندن آیه سخره در رکعت ششم از نوافل ظهر(جواهرالکلام، 8/175 و 184؛ زبدة البیان/114) بر بالین محتضر (برای راحت جان دادن او(جواهرالکلام 8/184)هنگام ترس از ساحر و شیطان، هنگام چموشی حیوان و عدم تمکین آن(مجمع الفائدة 2/ 107 ـ 108؛ زبدة البیان/ 114)هنگام رسیدن حاجی به عرفات(المهذب 1/247) و هنگام ورود به مسجد(ذکری الشیعة، 3/135) مستحب است.( جمعی از پژوهشگران زیر نظر سید محمود هاشمی شاهرودی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم‌السلام، جلد ‌1، صفحه 195.)

منبع: نمناک

717228