علی عبدالملکی صاحبنظر و از مدیران موفق کشوری نوشت:

خانه ای برای دکتر پزشکیان

نگارنده معتقد است خانه ی فکر، تصمیم ساز، اندیشه ورز و سیاست گذار دولت چهاردهم به جای دولت های سایه و پر از ابهام ادوار گذشته می تواند از رجال، شخصیت های آزمون پس داده وکار آمد زیر تشکیل شود.
تصویر خانه ای برای دکتر پزشکیان

به گزارش سایت خبری پرسون، علی عبدالملکی از مدیران موفق و از صاحبنظران و فعالان سیاسی کشور طی یادداشتی با عنوان خانه ای برای دکتر پزشکیان نوشت:

بیش از نیمی از مردم ایران در پای صندوق‌های رای در انتخابات اخیر ریاست جمهوری حاضر نشدند، خوشبختانه چاره اندیشی برای این بی اعتمادی بزرگ مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و لذا انتظار می رود، منتخب مردم و رئیس دولت چهاردهم که خود جزو منتقدین وضعیت فعلی است ، با تشکیل کار گروهی مرکب از خبرگان، پژوهشگران و کارشناسان منصف و دلسوز برای قهر قاطبه ی مردم و شکاف معنی دار بین ملت و حاکمیت چاره اندیشی نماید.

بر این اساس امیدوار کردن خیلی عظیم ناراضیان و راضی نگه داشتن بخش اعظمی از رای دهندگان که با تردید به پای صندوق‌های رای آمدند و از طرف دیگر همراه کردن حدود چهارده میلیون نفری که به رقبای دکتر پزشکیان رای داده اند، چالش های در خور تامل و فراروی دولت چهاردهم خواهد بود. لذا توفیق این دولت بر چالش های پیش رو در گروه کابینه ای مجرب، فراجناحی، کارآمد، آزمون پس داده و تحول خواه است که بتواند اعتماد عمومی را به حاکمیت بر گرداند.

با نهایت مسرت، شایسته سالاری و شایسته گزینه‌ای و کارآمدی جزو شعارهای مورد تاکید رئیس جمهور منتخب بوده و لذا هیچ خط کش و سلیقه ای نباید این نوع انتخاب را محدود و دایره گزینش اعضای دولت و کارگزاران نظام اجرایی را در سلیقه ی سیاسی خاصی منحصر کند.

نگارنده معتقد است خانه ی فکر، تصمیم ساز، اندیشه ورز و سیاست گذار دولت چهاردهم به جای دولت های سایه و پر از ابهام ادوار گذشته می تواند از رجال، شخصیت های آزمون پس داده وکار آمد زیر تشکیل شود و تصمیمات رئیس محترم دولت با مشاورت این بزرگان به وزانت و سلامت هرچه بیشتر قرین گردد.

۱- دکتر محمد رضا عارف: شخصیتی متین، امین و مقبول همه جناح های سیاسی می‌تواند سنگ زیرین و ساحل اعتدال و ارامش دولت چهاردهم باشد، سالها تجارب ارزشمند و موفق او در سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم و تصدی معاون اولی دولت اصلاحات از او شخصیتی مشرف به اوضاع و احوال مملکت ساخته است.

۲- دکتر محمد ستاری فر؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نویسنده کتاب های سه جلدی بن مایه های توسعه یافتگی وتوسعه نیافتگی و کتاب ارزشمند سرمایه وتوسعه ، معاون ریس جمهور ورئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور در دولت اصلاحات.

ستاری فر از نوادر روزگار ما در اخلاص، دانش وکار آمدی است، نگاه توسعه گرا و تحول خواهی او آمیخته به سالها مطالعه، پژوهش و تجربه عملی در مراکز اصلی تصمیم گیری و برنامه ریزی کشور است. تربیت و پرورش نسلی از مدیران و کارشناسان برنامه ریزی در کشور جزیی از کارنامه مدیریتی موفق اوست. عمق نگاه ، دلسوزی و اشراف دکتر ستاری فر بر نابسامانی های کشور را می‌توان از این عبارت پرنغز فهمید.او معتقد است: نمی‌توان با حاکمیت واگرا، متشتت، متعارض و برخوردار از رانت و قدرت پنهان به توسعه یافتگی دست یافت.

۳- دکترعبدالعلی زاده؛ یار دیرین و مشاور امین دکتر پزشکیان و وزیر پر تلاش، موفق، محبوب و با سلامت نفس وزارت مسکن و شهرسازی سازی در دوران اصلاحات سنگ صبور و گوش شنوایی برای ناگفته های مردم در کابینه خواهد بود.

۴- دکتر علی لاریجانی؛ شخصیت سیاسی مهم کشور که ریاست قوه مقننه، دبیرشورای عالی امنیت ملی کشور و رئیس صدا وسیما از جمله مهمترین مسئولیت های او بوده‌ است. دکتر علی لاریجانی از رجالی است که فراز و نشیب های روزگار سیاست را بارها دیده، طعم تلخ رد صلاحیت را هم چشیده و مایل است منبعد سمت درست تاریخ بایستد. او با کوله باری از تجارب و اندوختهای بزرگ مدیریتی میتواند در خانه فکر دکتر پزشکیان بسار اثر گذار، هدایتگر و یاریگر باشد.

۵- دکتر محمد جواد ظریف؛ به تعبیر رهبری معظم انقلاب " فردی امین، غیور، شجاع و متدین است " دیپلماتی کهنه کار، چهره ای مقبول و نام آشنا در مجامع بین المللی جهان، مشرف به اوضاع سیاسی دنیا و دلبسته ایران عزیز است. حضور ایشان در اتاق فکر و تصمیم ساز کابینه چهاردهم مرکز ثقل و نقطه اطمینان و آرامش بخش مردم در روابط خارجی ما با جهان خواهد بود.

۶- دکتر هادی خانیکی؛ استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، شخصیتی جامع الاطراف، خوشفکر و با سلامت نفس، مشاور رئیس دولت اصلاحات و مبدع گفت گوی تمدن‌هاست.

‌ به تعبیر دوست فرهیخته ای دکتر خانیکی از آن دسته انسانهای کم تعداد، چند ساحتی معاصر است که رد پای علم و عملش در حوزه های سایت، فرهنگ و ارتباطات دیده می شود.

او یکی از برجسته ترین، پژوهشگران، محققین و اساتید صاحب سبک در حوزه فرهنگ گفت وگو و ارتباطات اجتماعی است. استاد خانیکی در منش، سلوک و اندیشه از شبیه ترین افراد به سید محمد خاتمی است و گفته می‌شود متن سخنرانی گفتگوی تمدن‌ها رئیس جمهور اصلاحات را او نوشته ‌است.

حضور این استاد صاحب اندیشه در خانه فکر دولت چهاردهم به تقویت سرمایه های اجتماعی کشور، بسط گفت ‌و گوی بین نسلی و بین المللی جمهوری اسلامی و تعامل و ارتباط بیشتر با دنیا و خروج کشورعزیزمان از انزوای سیاسی کمک جدی خواهد کرد.

۷- حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی؛ وزیر محبوب و مردمی وزارت اطلاعات، او در زمان مسوولیتش به خوبی توانست جایگاه واقعی این وزارتخانه مهم وحساس را ارتقاء دهد و همه ظرفیت های آن و پرسنل خدومش را برای آرامش، آسایش امنیت اجتماعی مردم و جلوگیری از نفود سرویس های جاسوسی خارجی بکار بگیرد. همو که کشور را از خطر پروژه ها یی چون قتل های زنجیره ای نجات داد. چهره ای معتدل و مقبول در نزد اقوام ، مذاهب و طوایف مختلف ایران، دکترین سیاست ها و تدابیر علی یونسی که بر جذب حداکثری و دفع حداقلی استوار است، در کابینه چهاردهم می‌تواند روز به روز دامنه ی دوستداران انقلاب و کشور را گسترش، امنیت ملی را تضمین و مقدمات آشتی همگانی را فراهم آورد.

۸- مهندس محمد رضا باهنر؛ دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، او سیاستمداری اصولگرا، کارکشته، مقبول و متنفذ در بین جناح های مختلف سیاسی کشور است. مهندس باهنر اگر چه در جبهه اصولگرایی است اما اصلاح طلبان او را دوست می دارند چون همواره سخنانش در مدار انصاف، اعتدال و در جهت مصالح عمومی کشور بوده است.

حضور این شخصیت میانه رو، متعادل و مثبت با تجارب گران‌ سنگ، در اتاق فکر کابینه چهاردهم، می‌توانددر مواقع بحران و در بزنگاههای حساس دولت دکتر پزشکیان را به معنای واقعی یاریگر و پشتیبان باشد.

۹ - حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری؛ امام جمعه تهران، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور یک روحانی صادق، ساده ‌زیست و نیک اندیش است. او متاثر از دیدگاههای شهید بهشتی به اخلاق‌مداری، تفکر سیستمی، انضباط در امور و شایسته سالاری عمیقا ملتزم است. همچنین روز آمدی و ارتباط مستقیم با مردم به ویژه جوانان از ویژگی های بارز اوست.

حضور این روحانی عقل گرا و مورد وثوق نظام و رهبری در خانه فکر کابینه چهاردهم برکات زیادی برای دولت در آستانه تشکیل به همراه خواهد داشت.

۱۰_ دکتر ولی الله سیف را باید شیخ الشیوخ مدیران نطام بانکی دانست، سال ها‌ تصدی مدیر عاملی بانک های دولتی، تجاری، خصوصی و تخصصی و همچنین تسلط، و اشراف او به روابط بین المللی بانکی، اعتبار او در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از دکتر سیف بانکداری برجسته ، کم نظیر و موفق ساخته است. علی رغم نامهربانی های سال‌های اخیر او را به سلامت نفس، تقوا و پاکدستی می‌شناسیم. حضور این شخصیت مستقل، عملگرا و حرفه ای در خانه فکر دولت چهاردهم برای به سامان رساندن نظام بانکی کشور مغتنم خواهد بود.

۱۱- دکتر مطهری فرزند شهید والامقام استاد مطهری ، سیاستمداری آزاده و شجاع در جبهه ی اصولگرایی است. او با تاسی از تعالیم و آموزه های پدر شهیدش هیچگاه آزادگی، انصاف و مصالح کشور و مردم را به مسلخ منافع حزبی نبرده است. مقبولیت توامان او نزد جناح های مطرح کشور، مواضع منصفانه، متعادل دکتر مطهری در مواقع حساس و بحرانی کشور، ارتباط موثر، گستره نفوذ و مشروعیت او در بین علما و اکابر حوزه و دانشگاه، از ایشان سیاستمداری آگاه، مردمی، دلسوز و کارآمد ساخته است و لذا حضور او در خانه فکر دولت پزشکیان به همگرایی و هم افزایی بیشتر در ادامه امور کشور خواهد افزود.

***

خانه فکر پیشنهادی دولت چهاردهم به عنوان مغز متفکر و قلب تپنده کابینه راهبردها و سیاست های کلی دولت را برای ریل گذاری مسیر توسعه ایران عزیز تبیین می‌کند و امور اجرایی کشور را به مدیران جوانتری چون سید عباس عراقچی، غلامرضا تاجگردون ، طیب نیا، سید شمس الدین حسینی، عبدالناصر همتی، مهدی سنایی(سفیر سابق ایران در روسیه)، محمد جواد آذری جهرمی ، سید محمد بهشتی، فاطمه راکعی، امیر نامی (معاون فعلی وزارت کشور)، صالحی امیری، ،سید کمال تقوی نژاد، محمد مسیحی، فاطمه راکعی، ،محمد رضا علی حسینی (نماینده ادوار پنج و ششم مجلس)، محسن هاشمی رفسنجانی ،دکترحمید پور محمدی، هوشنگ بازوند (استاندار کرمانشاه)، سید سعید شاهرخی( استاندار سابق همدان) و البته بسیاری از مدیران جوان، خوشفکر و گمنامی سپرد که هرگز در سال‌های اخیر فرصت و امکانی برای عرضه‌ ی توانمندیها و ایده های ارزشمند خود نیافتند.

منبع: پُرسون

707034