ترور ترامپ تیر آغاز خشونت‌‌های سیاسی در آمریکا

تیراندازی در تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا، جدیدترین نمونه تشدید دوقطبی سیاسی و افزایش خشونت و تهدیدهایی است که گفتمان سیاسی معاصر آمریکا را در برگرفته است.
تصویر ترور ترامپ تیر آغاز خشونت‌‌های سیاسی در آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، پنسیلوانیا، فازی جدید در چرخه انتخاباتی پرتنش ایالات متحده بود که ترس از خشونت را در میانه تشدید دو قطبی‌ سیاسی در این کشور به اوج خود رسانده است.

این سوءقصد که از زمان ترور نافرجام رونالد ریگان در سال 1981 (43 سال پیش) علیه یک رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست‌جمهوری در آمریکا بی‌سابقه بود، نشان‌دهنده بازگشت این کشور به دورانی حتی تاریک‌تر در بیش از نیم قرن پیش است؛ زمانی که دو کندی یکی رئیس‌جمهور و دیگری نامزد ریاست‌جمهوری به ضرب گلوله کشته شدند.

دورانی که رهبران حقوق مدنی آمریکا مثل مارتین لوتر کینگ جونیور و مالکوم ایکس هم در جریان خشونت سیاسی جان خود را از دست دادند.

به تحلیل بی‌بی‌سی، آمریکای امروز هم مانند دهه 1960 شاهد دو قطبی و ناکارآمدی شدید سیاسی است؛ زمانی که یک سلاح گرم و فردی که مایل به استفاده از آن بود، می‌توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد.

سوءقصد به جان نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در فضایی رخ داد که او اخیراً در یکی از چند پرونده جنایی که علیه‌اش مطرح است و انگیزه آن‌ها را سیاسی می‌داند، مجرم شناخته شد و کارزاری انتقام‌جویانه را رهبری می‌کند و قول داده در روز اول ورود به کاخ سفید مانند یک دیکتاتور عمل کند.

به باور تحلیلگران و کارشناسان، تیراندازی شنبه در تجمع انتخاباتی ترامپ، خشونت فزاینده‌ای را که به واقعیت سیاسی آمریکا تبدیل شده نشان می‌دهد؛ همان چیزی که آن‌ها در سال‌های اخیر درباره آن هشدار داده‌ و به موضوع نگران‌کننده‌تر پذیرش این خشونت از سوی هر دو طیف سیاسی آمریکا اشاره کرده‌اند.

دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو رابرت پیپ که نگرش آمریکایی‌ها درباره خشونت سیاسی را از زمان حمله مرگبار ششم ژانویه 2021 طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره مورد مطالعه قرار داده، ماه گذشته یک نظرسنجی سراسری در ایالات متحده انجام داد که در آن 10 درصد آمریکایی‌های شرکت‌کننده گفتند استفاده از زور برای جلوگیری از رئیس‌جمهور شدن ترامپ موجه است؛ نکته قابل توجه‌تر این بود که که یک سوم از این افراد گفتند که مسلح هستند.

در طرف دیگر، هفت درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که نیمی از آن‌ها مسلح هستند، گفتند که از زور برای بازگرداندن ترامپ به ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند.

در ماه اکتبر هم برنامه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا درباره پیشگیری از خشونت گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد حدود 14 درصد از افراد مورد بررسی به شدت معتقدند که آمریکا در چند سال آینده شاهد جنگ داخلی خواهد بود.

حدود هشت درصد در همین مطالعه گفتند که معتقدند در چند سال آینده وضعیتی ایجاد خواهد شد که در آن خشونت سیاسی توجیه می‌شود و به همین دلیل قصد دارند خود را مسلح کنند.

حمله به ترامپ در حالی رخ داد که طبق آمارهای فدرال، تهدیدها علیه اعضای کنگره، قضات و سایر مقامات برجسته آمریکا به واقعیت هر روزه این کشور تبدیل شده که گهگاه رنگ واقعیت می‌گیرند.

طبق گزارش‌ها، تقریباً هر هفته پرونده‌های جنایی جدید به دلیل تهدید اعضای کنگره، ماموران اف‌بی‌آی و مقامات دولتی تشکیل می‌شود. بایدن و ترامپ هم هر دو به مرگ تهدید شده‌اند که منجر به پیگرد قانونی فدرال شده و تهدیدها علیه ترامپ حتی پس از ترک قدرت نیز ادامه داشته است.

به نوشته بی‌بی‌سی، این گلوله‌ها نه فقط ترامپ، که مبارزات انتخاباتی 2024 آمریکا را هدف قرار داد و توهم امنیت در فضای سیاسی این کشور را در هم شکست.

طبق این تحلیل، «گرچه پیش‌بینی تأثیر این سوءقصد بر آمریکا و گفتمان سیاسی آن دشوار است، آنچه مسلم است این است که سیاست آمریکا دچار چرخشی جدید و مرگبار شده است».

منبع: فارس

706775