قرار نیست گاریدو یک‌تنه تیم را قهرمان کند

پیشکسوت پرسپولیس گفت: گاریدو رزومه بدی ندارد و مطمئنا تجارب ارزشمندی بابت سال‌ها کار کردن در کشورهای مختلف به دست آورده است، اما قرار نیست او یک‌تنه تیم را قهرمان کند
تصویر قرار نیست گاریدو یک‌تنه تیم را قهرمان کند

به گزارش سایت خبری پرسون، پرسپولیس بعد از قهرمانی دوباره در لیگ برتر نتوانست کادر فنی‌اش را برای فصل آینده حفظ کند و در کنار آن نفراتی چون مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر و به احتمال خیلی زیاد عبدالکریم حسن را هم فصل بعد در جمع سرخپوشان پایتخت نبینیم. ضمن اینکه علیرضا بیرانوند هم قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده و هنوز بدون تیم است. مسئولان این باشگاه بعد از اتمام لیگ هنوز نتوانسته‌اند بازیکن جدیدی برای تیم‌شان جذب کنند و همین مساله باعث شده هواداران سخت نگران لیگ نخبگان باشند. درباره شرایط حاکم در پرسپولیس گفت‌وگویی با حمید استیلی داشتیم و او به سوالات «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد.

حتما از اوضاع پرسپولیس آگاه هستید؟

بله، شرایطی که الان در پرسپولیس می‌بینیم حداقل برای من تازگی ندارد؛ چراکه سال‌هاست در این تیم بازیکنان و مربیان بزرگی می‌آیند و می‌روند اما باشگاه به مسیر خودش ادامه می‌دهد. خوشبختانه پرسپولیس 8، 9 سالی است که مسیر خودش را پیدا کرده و در این سال‌ها قهرمانی‌های زیادی به دست آورده است. مربیان بزرگی چون برانکو، کالدرون، یحیی گل‌محمدی و این آخر اوسمار هر یک در قهرمانی‌های به دست آمده نقش پررنگی داشتند و بازیکنان زیادی هم در این چند سال جابه‌جا شدند اما از عظمت پرسپولیس چیزی کم نشد. الان هم باشگاه سعی کرد اوسمار را حفظ کند اما او خودش نخواست بماند. یک‌سری از بازیکنان هم ترجیح دادند به خاطر پیشنهاد مالی بهتر جدا شوند. قطعا آنها خواهند فهمید که هیچ‌جا پرسپولیس نمی‌شود و وقتی پیراهن این تیم را از دست بدهند تازه متوجه خواهند شد که محبوبیت چیست.

به نظر شما نحوه جدایی برخی از بازیکنان ازجمله بیرانوند از پرسپولیس درست بود؟

بیرانوند بازیکن باتجربه و پخته‌ای است و قطعا خودش خوب تشخیص می‌دهد نحوه جدایی‌اش درست بوده یا غلط. من به‌طور کلی صحبت می‌کنم. اعتقادم این است هر فردی روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند یا پیراهن این باشگاه بزرگ را بر تن می‌کند باید احترام به مردم و هوادار را در اولویت قرار دهد. چون آنها تنها کسانی هستند که برای باشگاه محبوب‌شان هزینه می‌کنند. در سرما و گرما از جیب خود و وقت‌شان هزینه می‌کنند تا به ورزشگاه آمده و بازیکن و مربی تیم را تشویق کنند. به خاطر همین هم چه بازیکن و چه مربی باید نهایت احترام را برای هوادار قائل شود. متاسفانه برخی بازیکنان نحوه جدایی‌شان از پرسپولیس قشنگ نبود و احترام هوادار را نگه نداشتند. تاکید می‌کنم ارزش پیراهن پرسپولیس خیلی بالاست و بعدها خواهند فهمید که از دست دادن این پیراهن چقدر به ضررشان بوده است. هرچند هر بازیکن یا مربی‌ای قرار نیست تا ابد در پرسپولیس بماند و هر آمدنی رفتنی دارد. مهم این است که باشگاه به راه خودش ادامه خواهد داد.

آیا گاریدو انتخاب خوبی برای پرسپولیس است؟

گاریدو رزومه بدی ندارد و مطمئنا تجارب ارزشمندی بابت سال‌ها کار کردن در کشورهای مختلف به دست آورده است، اما قرار نیست او یک‌تنه تیم را قهرمان کند. قطعا تیمی که قهرمان شده در فصل جدید بیشتر از هر زمان دیگری برای تکرار این عنوان تحت فشار خواهد بود. به این خاطر خیلی نباید گاریدو را از ابتدا تحت فشار گذاشت. او نیاز به ابزار مناسب، حمایت باشگاه و از همه مهم‌تر حمایت هوادار نیاز دارد. باید شرایط را برای موفقیت دوباره برای گاریدو فراهم کنیم.

فکر می‌کنید پرسپولیس برای جایگزینی ستاره‌های جداشده نیاز به بازیکن خارجی باکیفیت دارد یا داخلی؟

به هر حال پرسپولیس باید در لیگ نخبگان آسیا بازی کند و حتما لازم است چند بازیکن باکیفیت خارجی در ترکیب خود داشته باشد. هرچند برای ترابی جانشین خوب در داخل تیم هست اما برای دفاع راست و چپ (اگر حسن جدا شود) باید جانشین‌های خوبی بگیرند چون این دو پست خیلی مهم است. اما لازم می‌دانم توصیه‌ای به باشگاه‌ها داشته باشم. بازی‌های یورو نشان داد که یک بازیکن 16 ساله هم می‌تواند سرنوشت یک مسابقه سنگین در بالاترین سطح را تغییر دهد. اسپانیا غیر از یامال که یک فوق‌ستاره است چند بازیکن 18، 19 ساله را در تیمش دارد. حتی انگلیس و هلند هم بازیکنان جوان مستعدی دارند. چرا باشگاه‌های ما شهامت جوان‌گرایی ندارند، درحالی‌که در لیگ‌های پایه بازیکنان جوان زیادی هستند که اگر به آنها فرصت داده شود در لیگ می‌درخشند. تیم ملی ما نمی‌تواند یک‌شبه از بازیکن 16، 17 ساله استفاده کند بلکه آنها باید در باشگاه‌های خود آب‌دیده شوند. مثل یامال که ابتدا در بارسلونا به او اعتماد شد و حالا در تیم ملی می‌درخشد. مربیان ما هم خوب است از رفتارهای حرفه‌ای مربیان حاضر در یورو درس بگیرند. حتی هواداران نیز از نظم و شور و هیجانی که در ورزشگاه‌ها وجود دارد، می‌توانند یاد بگیرند. خیلی خوب است ما از این تورنمنت‌های بزرگ درس‌های زیاد فوتبالی، فنی و اخلاقی بگیریم.

شما با اسکوچیچ در تیم ملی کار کردید. نظرتان درباره بازگشت او به فوتبال ایران چیست؟

اسکوچیچ یک مربی بسیار باشخصیت و کاربلد است که خدمات زیادی در فوتبال ایران داشته اما متاسفانه با وجود نتایج درخشانی که در تیم ملی کسب کرد، با او رفتار خوبی نشد. دراگان با ناراحتی زیادی ایران را ترک کرد و خوشحالم بعد از چند سال او را دوباره در ایران می‌بینم. تراکتور انتخاب خوبی داشته و شور و هیجانی که هواداران این تیم دارند باعث خواهد شد اسکوچیچ با اشتیاق و علاقه بیشتری کارش را انجام دهد. هرچند صحبت در مورد حضور اسکوچیچ در پرسپولیس هم بود که به اعتقاد من انتخاب اول این باشگاه هم خوب بود. تراکتور هم باشگاه بزرگی است و همواره جزء تیم‌های مدعی لیگ بوده است. امسال هم قطعا آنها با خریدهایی که داشته‌اند و کادرفنی جدید فصل خوبی در انتظارشان است. فقط از هواداران تراکتور می‌خواهم قدر زنوزی را بدانند. خیلی کم پیدا می‌شود فردی مثل او حاضر شود این همه در فوتبال هزینه کند. هیچ بخش خصوصی بدون چشمداشت هزینه نمی‌کند اما می‌بینیم که زنوزی هر سال میلیون‌ها دلار برای موفقیت تراکتور و خوشحالی مردم آذربایجان هزینه می‌کند. از هواداران تراکتور می‌خواهم با حمایت از زنوزی اشتیاق او را برای تیمداری بیشتر کنند.

پرسپولیس خانه ماست و هر زمان که احساس کنم می‌توانم در جایی به این تیم کمک کنم دریغ نخواهم کرد اما در حال حاضر باشگاه نیاز به ثبات مدیریتی دارد که خوشبختانه دوستان‌مان هستند و با قدرت کارشان را ادامه می‌دهند. در پست مدیر تیم هم افشین پیروانی بهترین گزینه بوده و هست. او کارش را خیلی خوب بلد است و حتما پرسپولیس به وی نیاز دارد. فقط امیدوارم که کنسرسیوم بانک بودجه لازم را برای باشگاه فراهم کنند و شرایطی به وجود آورند که باشگاه دغدغه مالی نداشته باشد.

منبع: فرهیختگان

706382