سنگ ناتو پیش پای عضویت اوکراین

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: برخی ادعا می‌کنند که عضویت اوکراین در ناتو، روسیه را از جنگ دوباره با کی‌یف باز می‌دارد اما این خیالی بیش نیست، چراکه پذیرش اوکراین، امنیت ایالات متحده و متحدان ناتو را کاهش می‌دهد و خطر قابل توجهی برای همه به همراه دارد.

تصویر سنگ ناتو پیش پای عضویت اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، ایالات متحده در نشست سال گذشته ناتو به جای پرداختن به عضویت بالقوه اوکراین در ناتو، بر بهبود قابلیت‌های دفاع شخصی این کشور تمرکز کرد. در نشست آتی ناتو (فردا در واشنگتن)، برخی از اعضای آن برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به سمت عضویت، مانند تعریف فرآیند الحاق برای کی‌یف یا دعوت از این کشور برای پیوستن به این روند فشار می‌آورند. چنین اقدامی غیرعاقلانه خواهد بود.

گاردین با این مقدمه نوشت: ماده پنج ناتو به‌طور گسترده این‌طور در نظر گرفته می‌شود که اعضای ائتلاف - در عمل بیش از همه ایالات متحده - را ملزم به جنگ برای دفع حمله علیه هر یک از اعضا می‌کند. بنابراین، اگر اوکراین پس از جنگ کنونی به ناتو بپیوندد، در صورت حمله مجدد روسیه، ایالات متحده و متحدانش متعهد به جنگ با نیروهای روسیه بر سر اوکراین خواهند بود.

این روزنامه ادامه داد: همان‌طور که دولت ایالات متحده تشخیص داده است، امنیت و رفاه واشنگتن در جنگ کنونی آنقدر دخیل نیست که مستلزم دخالت مستقیم نظامی آمریکا باشد. در واقع، هم رئیس جمهور ایالات متحده و هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق هشدار داده‌اند که درگیری ممکن است به «جنگ جهانی سوم» تبدیل شود. به همان دلیلی که آمریکا امروز نباید بر سر اوکراین با روسیه وارد جنگ شود، نباید در آینده تعهدی برای جنگ با روسیه بر سر اوکراین بدهد.

برخی ادعا می‌کنند که وارد کردن اوکراین به ناتو، روسیه را از حمله مجدد به اوکراین باز می‌دارد اما این، خیال‌بافی است. زمانی که درگیری‌های روسیه با اوکراین در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، متحدان ناتو با اقدامات خود نشان داده‌اند که خطرات درگیری را باور ندارند، هرچند قابل توجه است که هزینه جنگ را توجیه می‌کنند. اگر اوکراین بخواهد به ناتو بپیوندد، روسیه دلیلی برای شک در اعتبار تضمین امنیتی ناتو خواهد داشت و فرصتی برای آزمایش و به‌طور بالقوه ازهم گسستن ائتلاف به دست خواهد آورد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی، هر چه ناتو به این قول نزدیک‌تر می‌شود که اوکراین پس از پایان جنگ به این ائتلاف ملحق می‌شود، انگیزه روسیه برای ادامه جنگ به منظور جلوگیری از ادغام اوکراین در ناتو بیشتر می‌شود. اوکراین با انتخاب‌های دشواری مواجه است که پیامدهای عظیمی برای آینده‌اش دارد. اوکراینی‌ها شایسته این هستند که گزینه‌های استراتژیک خود را با چشم‌های روشن ارزیابی کنند، نه با عینک‌های رنگی که توسط خارجی‌هایی که از حمایت آنها برخوردار نیستند، ارائه می‌شود.

گاردین معتقد است که چالش‌های روسیه را می‌توان بدون وارد کردن اوکراین به ناتو مدیریت کرد. حرکت اوکراین به سمت عضویت در ائتلاف می‌تواند مشکل را بدتر و اوکراین را به محل رویارویی طولانی‌مدت بین دو قدرت هسته‌ای پیشرو جهان تبدیل کند و در راستای روایت ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) بازی می‌کند که می‌گوید در اوکراین با غرب می‌جنگد، نه مردم اوکراین.

هدف ناتو نشان دادن احترام به کشورهای دیگر نیست. دفاع از خاک ناتو و تقویت امنیت آن است. پذیرش اوکراین، امنیت ایالات متحده و متحدان ناتو را کاهش می‌دهد و خطر قابل توجهی برای همه به همراه دارد.

منبع: ایسنا

706013