مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری برای «ایران»

ایران، کشوری با بیش از ۸۵ میلیون جمعیت با قومیت‌های مختلف است که همین تنوع فرهنگی، ایران عزیزمان را از سایر کشورها متمایز کرده است؛ اکنون در این کشور پهناور، مردم «مسعود پزشکیان» را به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.

تصویر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری برای «ایران»

به گزارش سایت خبری پرسون، با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، «مسعود پزشکیان» در رقابت با «سعید جلیلی»، پیروز انتخابات شد؛ یک روز بعد از انتخابات، حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در پیامی فرمودند: «اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ حساس مخصوصا جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه می‌کنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حد توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.»

انتظار می رفت بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات توسط وزارت کشور، پیام مقام معظم رهبری و همچنین تائید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان،‌ تمامی گروه‌های سیاسی به خصوص رقبای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب در راستای همکاری با دولت چهاردهم گام بردارند نه اینکه هوادران برخی از کاندیداها با طرح موضوع «رای قومیتی» مسیر خطرناک ایجاد شکاف در جامعه را دنبال کنند.

این افراد طرفدار یکی از کاندیداها، مطالبی در شبکه اجتماعی ایکس و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی منتشر کردند که نه تنها ضد منافع ملی کشور است که خروجی جز ایجاد اختلافات قومیتی ندارد؛ متاسفانه در بین این افراد برخی نمایندگان مجلس دوازدهم هم هستند که بر طبل تفرقه‌افکنی می‌کوبند حال اینکه نماینده مجلس، نماینده همه مردم ایران است و باید به جای طرفداری از یک طیف خاص، از منافع مردم دفاع کند نه اینکه کار را به جایی رسانده که بی محابا بگوید که «پزشکیان» به خاطر «رای قومیتی» رئیس‌جمهور شده است.

این جنس اظهارنظرهای خطرناک، تذکرات و واکنش هایی را در پی داشته که از جمله آن می‌توان به مطلب علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و شهردار فعلی تهران اشاره کرد که در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «انتخاب رئیس جمهور با آرای تمام مردم ایران شکل می گیرد و مظهر مردم سالاری دینی و اقدام ملی برای تعیین سرنوشت کشور است.

تفسیرهای قومیتی از آرای منتخبین ملت، تضعیف مردم سالاری دینی و بی احترامی به تشخیص و قدرت اختیار جامعه رشید و بصیر ایران است. ایران اسلامی متعلق به همه اقوام هست و همه اقوام در کنار هم همواره حافظ وحدت و یکپارچگی تمامیت ارضی ایران بوده و هستند.»

همچنین یاسر جبرائیلی رئیس سابق مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز بیان داشت که «تحلیل قومیتی از نتیجه انتخابات هم خطا و دور از واقعیت است، هم ممکن است گسل‌هایی را که احتمال فعال شدنش در جریان انتخابات می‌رفت، در پساانتخابات فعال کند. دکتر پزشکیان با ۱۶.۳ میلیون رای رئیس جمهور شده است، نه ۲.۷ میلیون!»

وحید یامین پور دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان نیز در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «برخی از سر ناراحتی می‌گویند رای قومیتی بود که فلانی را رئیس جمهور کرد. اما مگر آرا حزبی و جناحی همه نوعی رای قبیلگی نیست؟ بسیاری از همان‌ها که رای قوم و قبیله را نقد می‌کنند خود ملاک صلاحیت را قبیلگی می‌فهمند و گرفتار حب و بغض و رفاقتند. طرفداری در سیاست اغلب متعلق عالم خیال است و تمایل و تنفرش را از سلطه تصاویر وهمی می‌گیرد.

چه‌ بسا آن که به جهت هم‌زبانی به همشهری‌اش رای داده با صرافت طبع به آنچه اعتمادش را برانگیخته رای داده. در نظام درک او هویت قومی و زبانی منشاء اعتبار است ونه هویت حزبی وقبیله سیاسی. آری رای قومی و قبیلگی قابل انتقاد است اما این نقد برای کسانی که خود به گونه‌ مدرن نیست‌انگارانه‌ای از تعلق به قبیله گرفتارند، شاید مجاز نبوده و متضمن نوعی تحقیر باشد.کار سیاسی برای نظام اسلامی ازنقطه رشد عقل قدسی جامعه آغاز می‌شود نه تعلق به قبیله یا تعلقات نیست‌انگارانه حزبی.»

علی مطهری نماینده مجلس دهم نیز در گفت‌وگویی در واکنش به طرح ادعای رای قومیتی گفت: آقای پزشکیان در مهاباد از مادری کرد و پدری آذری به دنیا آمدند و پایگاه رایی در این دو خطه داشتند ولی این طور نبود که رای دادن مردم صرفا ناشی از قومیت‌گرایی باشد بلکه مردم بیشتر به شخصیت کاندیداها و صداقت و اراده آن‌ها برای تغییر نگاه می‌کردند.

اما شاید بهترین جواب را باید از زبان رئیس جمهور منتخب در ایام رقابت های انتخاباتی شنید؛ پزشکیان در پاسخ به این سوال که شما قومیت‌گرا هستید؟ گفت:« اگر قومیت‌گرا بودم، نمی‌گفتم ایران برای همه و هیچ وقت برای ایران تا پای مرگ در جبهه‌ها نمی‌جنگیدم و امروز نمی‌گفتم که حق همه را باید بدهیم و به همه گوش دهیم و مشکلات همه را حل کنیم.»

انتظار می‌رود همگان فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر تبدیل «رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی» را نصب العین قرار داده و از هر گونه تنش آفرینی و ایجاد شکاف و اختلاف پرهیز کنند و از همه مهمتر، به رای مردم احترام گذارند.

منبع: ایسنا

705978