مخبر چشمداشتی به قدرت ندارد

حسین‌ قشمی در یادداشتی نوشت: مخبر با سعه صدر و تلاش برای عمل به وظایف قانونی خود مبنی بر فراهم کردن شرایط لازم برای برگزاری انتخابات سالم و انتقال دولت، نشان داد که یک کارگزار انقلابی به معنی واقعی کلمه است که چشمداشتی به قدرت ندارد.

تصویر مخبر چشمداشتی به قدرت ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، متن این یادداشت به شرح زیر است:با شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و تهیه سازوبرگ انتخابات برای تعیین جانشین رئیس جمهور فقید، یک ایده به مرکز ثقل جریان انقلابی بدل شد؛ اینکه باید راه رئیس جمهور شهید ادامه یابد. در این میان گزینه های متعدد و متکثری برای تحقق ایده مذکور مطرح شدند و صد البته همگی روی محمد مخبر به علت جایگاه معاون اولی، حسابی ویژه باز کردند.

در طول دوره ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، همگان منتظر بودند که مخبر پای به ستاد انتخابات وزارت کشور بگذارد و برای ادامه راه شهید رئیسی اعلام کاندیداتوری کند. با وجود این انتظار قوی، مخبر نهایتا اعلام نامزدی نکرد و به مسوولیت برگزاری انتخابات بسنده کرد.

ثبت نام نکردن مخبر طیفی از بازتاب ها را به دنبال داشت؛ گروهی از ناظران و سیاستمداران کنش مخبر در کاندیدا نشدن را ستوده و تاکید کردند که این اقدام در واقع گامی بلند و عملی در جهت حفظ استقلال نهاد دولت از فرایندهای انتخاباتی بود.

با وجود ثبت نام نکردن مخبر، محافل نزدیک به دولت به سراغ یکی از وزرای دولت رفتند و کوشیدند با لابی های پشت پرده، او را در منظر و مارئای نهاد نظارتی به عنوان نامزد ویژه دولت جا بیاندازند. در نامه امضاء شده گروهی از اعضای دولت به شورای نگهبان هم مشاهده شد که نام مخبر نبود و معاون اول باز هم ترجیح داد وارد سیاست بازی عده‌ای از دولتی ها نشود.

در جریان انتخابات هم شنیده شد که مخبر بارها به برخی اعضای دولت بابت دخالت‌شان در فرآیند انتخابات تذکر داده و خواستار بی‌طرفی دولت شده بود. مخبر با سعه صدر و تلاش برای عمل به وظایف قانونی خود مبنی بر فراهم کردن شرایط لازم برای برگزاری انتخابات سالم و انتقال دولت، نشان داد که یک کارگزار انقلابی به معنی واقعی کلمه است که چشمداشتی به قدرت ندارد. این در حالیست که اگر مخبر نامزد می شد به زعم کارشناسان از شانس خوبی برای اجماع سازی و ادامه دادن راه شهید رئیسی برخوردار بود. مخبر اما تمام هم و غم خود را روی دو موضوع گذاشت؛ اول اتمام طرح های نیمه تمام دولت و دوم برگزاری انتخابات سالم.

رفتار مخبر در طول دوره برگزاری انتخابات به قدری موقرانه و در تراز یک کارگزار انقلابی بود که رقیبان سیاسی او را نیز با تحسین واداشت. برای نمونه محمدعلی ابطحی فعال اصلاح طلب در توئیتی خواستار معاون اولی مخبر در دولت پزشکیان شد. او برای پیشنهادش به تاریخ متمسک شد؛ ابطحی اشاره کرد که خاتمی برای دولت هفتم، مرحوم حسن حبیبی را کنار نگذاشت و او را که در دو دولت مرحوم هاشمی، معاون اول بود را در این جایگاه تثبیت کرد.

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات هم در ساعات پایانی رای گیری در دور دوم انتخابات، طی توئیتی از تماس مخبر با او خبر داد که خواستار گزارش دادن از تخلفات احتمالی انتخاباتی شده بود.

کیانوش جهانپور سخنگوی پیشین وزارت بهداشت هم در مطلبی درباره مخبر اینگونه نوشت: محمد مخبر با خاطره ملت از اهتمام و مدیریتش در دوران کفالت رئیس جمهوری و سعی وافر در سلامت انتخابات و امانت داری، ماندگار شد.

منبع: ایسنا

705811