اعضای ناتو نسبت به آینده بایدن ابراز نگرانی کردند

پس از مناظره انتخاباتی بحث برانگیز «جو بایدن» مقابل «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه، بسیاری از مقامات ائتلاف نظامی ناتو به صورت پنهانی علاوه بر امکان شکست رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات، نسبت به امکان زنده نماندن وی نیز ابراز تردید و نگرانی کردند.

تصویر اعضای ناتو نسبت به آینده بایدن ابراز نگرانی کردند

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره با ترامپ که تکاپوی بسیاری را در حزب دموکرات برای کنار رفتن رئیس‌جمهوری آمریکا به راه انداخته و در آستانه برگزاری نشست سالیانه ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن، یکی از مقامات اروپایی عضو این پیمان گفت: «ما مطمئن نیستیم که حتی اگر جو بایدن پیروز شود، بتواند چهار سال دیگر زنده بماند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، مقامات ارشد ناتو و دیپلمات‌های کشورهای عضو که قرار است هفته آینده برای شرکت در این نشست در واشنگتن گردهم آیند، به طور غیرعلنی نگرانی‌های بسیاری را در مورد سن، سلامت و توانایی بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ابراز کرده اند.

به عقیده نگارنده این گزارش، این مقامات خارجی که بیشتر آنها طرفدار انتخاب دوباره بایدن هستند، بیم آن دارند که بازگشت ترامپ به قدرت به اتحاد ناتو آسیب برساند و تلاش‌های نظامی این ائتلاف را در اوکراین فلج کند. اما عملکرد اخیر بایدن در مناظره با ترامپ سبب بیم و هراس مقامات ناتو شده و آنها نگران هستند که شاید بایدن برای شکست ترامپ و رهبری یک ابرقدرت جهانی بیش از اندازه ضعیف باشد.

پولیتیکو که در طول ماه گذشته میلادی، با ۲۰ نفر از افراد مرتبط با ناتو گفت‌وگو داشته، دریافته است که بسیاری از متحدان واشنگتن از پیش از مناظره در اعتماد به بایدن تردید داشتند. از همین رو بایدن باید همتایان خود را متقاعد کند که نه تنها آماده نبرد است، بلکه برای ماندن و غلبه بر بحران سیاسی کنونی هم توانایی دارد.

یک مقام اروپایی عضو ناتو در همین زمینه به پولیتیکو گفت: «لازم نیست نابغه باشیم تا ببینیم رئیس جمهور پیر شده است. ما مطمئن نیستیم که حتی اگر پیروز شود، بتواند چهار سال دیگر زنده بماند.»

یک مقام دیگر اروپایی پا را از این هم فراتر گذاشته و گفت: «بیایید صادق باشیم، تماشای آن [مناظره] دردناک بود. همه ما می‌خواهیم بایدن برای دور دوم پیروز شود تا مجبور به روبرو شدن با ترامپ نشویم، اما واقعا اطمینانی وجود ندارد».

یکی از وزیران دولت انگلیس پیش از تغییر دولت این کشور در گفت‌وگو با این نشریه به صراحت گفت: «آیا حامیان مالی دموکرات می‌توانند دست به کار شوند و بایدن را بازنشسته کنند، تا ما شانسی برای نامزدی معتبر داشته باشیم؟»

در این میان تعداد کمی از رهبران اروپایی به چشم می خورند که در مصاحبه های اخیر خود پس از مناظره جنجالی بایدن به سن وی پرداخته باشند، از جمله دونالد تاسک نخست‌وزیر میانه‌روی لهستان، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی گفت: «آنها قطعاً مشکلی دارند. واکنش‌ها بدون ابهام بوده است.»

این نشریه در پایان یادآور شده است که بحران بر سر ماندن بایدن در گرماگرم تغییرات سیاسی در سایر کشورهای بزرگ عضو ناتو رخ می دهد؛ از جمله در انگلیس که رای‌دهندگان این کشور چند روز پیش کی‌یر استارمر از حزب چپ میانه را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کردند و در فرانسه هم پیروزی راست افراطی در دور نخست انتخابات این کشور رقم خورد و به نظر می‌رسد ریاست جمهوری امانوئل مکرون میانه رو را از ریل خارج کند. پس از انتخابات ماه ژوئن (خرداد) پارلمان اروپا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز بیشتر یک سیاستمدار در حال خروج (اردک لنگ) تلقی می شود.

منبع: ایرنا

705809