زمان بررسی رأی اعتماد به وزرای پزشکیان اعلام شد

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: جلسات بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، شهریورماه برگزار می‌شود.
تصویر زمان بررسی رأی اعتماد به وزرای پزشکیان اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از پایان دولت دو سال و 9 ماهه سید ابراهیم رئیسی- رئیس جمهور سابق، مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری 1403 توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای پیروز انتخابات شود. اما حالا چه مسیری پیش‌روی چهاردهمین رئیس‌جمهور منتخب است؟

مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره زمان بررسی صلاحیت وزرای دولت پزشکیان گفت: «جلسات بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، شهریورماه برگزار می‌شود.»

عضو هیأت رئیسه مجلس به خبرگزاری ایرنا گفت: «مراسم تحلیف رئیس جمهور ۱۴ یا ۱۵ مرداد برگزار خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور منتخب ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند و در نتیجه جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت برای اعتماد به وزرا در شهریور برگزار خواهد شد.»

اعلام آمادگی مجلس برای مراسم تحلیف

روز گذشته (شنبه، 16 تیر)، علی‌اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس این آمادگی را دارد که بعد از مراسم تنفیذ، در اولین فرصتی که تیم رئیس‌جمهور منتخب آمادگی داشته باشد، مراسم تحلیف را برگزار کند.

به گفته وی، با وجود تعطیلی مجلس، در صورتی که تیم رئیس‌جمهور منتخب آمادگی داشته باشد، مجلس می‌تواند همین هفته مراسم تحلیف را برگزار کند؛ دعوت از میهمانان خارجی برای مراسم تحلیف با هماهنگی مجلس و دولت مستقر انجام خواهد شد.

پزشکیان که هم‌اکنون نماینده مجلس هست، باید استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه کند و نمایندگان مجلس نیز با استعفای او موافقت کنند.

طبق قانون اساسی، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، چندین مراسم به ترتیب زیر برگزار می‌شود: ابتدا مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر ایران، سپس مراسم تحلیف یا سوگند رئیس‌جمهور، و در نهایت مراسم رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده توسط رئیس‌جمهور منتخب.

تقویم مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران

براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم سوگند رئیس‌جمهور باید در نشست علنی مجلس برگزار شود. در این مراسم، حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان الزامی است.

همچنین بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور منتخب موظف است فهرست وزرای پیشنهادی خود را در همان روز یا حداکثر تا دو هفته پس از مراسم سوگند به مجلس ارائه کند.

تحلیف روسای جمهور سابق در چند سال اخیر، از جمله محمود احمدی‌نژاد در روز ۱۲ مرداد ۸۴، حسن روحانی در ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ و سید ابراهیم رئیسی در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شده است.

بنابر این تاریخ‌ها و روال سابق، به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن ثبات در شرایط فعلی کشور، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در اواسط مرداد برگزار شود اما تا به این لحظه، زمانی مشخص نشده و بعد از مراسم تحلیف و با هماهنگی مجلس و دولت فرصتی که پزشکیان برای معرفی کابینه در اختیار دارد مشخص خواهد شد.

منبع: اکوایران

705728