آیین حلیم پزان روستای کنگرشاه صحنه ثبت ملی می‌شود

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه از شروع تدوین پرونده ثبت ملی آیین حلیم پزان روستای کنگرشاه شهرستان صحنه خبر داد.
تصویر آیین حلیم پزان روستای کنگرشاه صحنه ثبت ملی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، عزیز مصطفایی، از برنامه‌ریزی برای ثبت ملی هفت تا هشت پرونده میراث ناملموس استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این پرونده‌ها مربوط به مهارت پخت غذا، مهارت دست‌بافته‌ها، ابزارآلات فلزی، بازی‌های بومی محلی و... هستند.

وی افزود: یکی از پرونده‌هایی که تدوین آن را برای ثبت ملی در سال جاری آغاز کرده‌ایم، آیین حلیم پزان روستای کنگرشاه (اسلام آباد) دهستان خدابنده لو شهرستان صحنه است.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان اضافه کرد: این آئین هرساله در روزهای تاسوعا و عاشورا در این روستا برگزار می‌شود که ما نیز برای تکمیل تدوین پرونده ثبت ملی آن طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی به این روستا خواهیم رفت.

وی افزود: آئین حلیم پزان حدود ۱۰۰ سالی می شود که نسل به نسل بین اهالی این روستا در جریان است و هرساله آن را برگزار می‌کنند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت پرونده‌های ثبت ملی در کرمانشاه در سال‌های اخیر این بوده که مستندات و مدارک مورد نیاز برای تدوین هر پرونده را در همان زمان اجرای آیین تهیه کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از پرونده‌هایی که برای ثبت ملی در سال جاری تدوین کرده‌ایم، مهارت ساخت «قپان» است. وسیله‌ای که مردم قدیم از آن به عنوان یک ترازوی بسیار دقیق برای اوزان سنگین استفاده می‌کردند.

این کارشناس میراث فرهنگی ناملموس تصریح کرد: باتوجه به پیشینه بسیار طولانی آهنگری در کرندغرب، آهنگران این شهر با دستان توانمند خود یکی از تولیدکنندگان اصلی این نوع از ترازو در گذشته بوده‌اند و هنوز هم با وجود توسعه ترازوهای دیجیتالی این نوع از ترازو در این منطقه ساخته می شود و کاربرد دارد.

وی یکی دیگر از پرونده‌هایی که قرار است امسال به ثبت ملی برسد را مهارت بافت جوراب در شهر کرندغرب عنوان و اظهار کرد: کرندغرب به واسطه شرایط آب و هوایی و اقلیم کوهستانی خود از جمله مناطق سردسیر کشورمان از گذشته تاکنون بوده و برای همین از قدیم الایام زنان این منطقه به بافت لباس‌های زمستانی و از جمله جوراب می‌پرداختند.

مصطفایی ادامه داد: متاسفانه این هنر امروزه در این شهر روبه فراموشی است و شاهد فعالیت آخرین بازمانده جوراب بافان کرندغرب هستیم، لذا به منظور احیاء این هنر سنتی و قدیمی پرونده ثبت ملی آن در حال تدوین است تا به همانند مهارت پخت شیرینی «کوته» که زمانی در اورامانات روبه انقراض بود، با ثبت ملی آن را دوباره احیاء کنیم.

وی بیان اینکه امسال پرونده ثبت ملی دو بازی بومی محلی مربوط به شهرستان روانسر نیز تدوین می‌شود، عنوان کرد: تلاش شده تا برای پرونده‌های ثبت میراث ناملموس استان در سال جاری به ظرفیت‌های شهرستان‌های مختلف استان توجه داشته باشیم.

منبع: ایسنا

705570