تلاش واشنگتن و سیا برای کاهش اختلافات اسرائیل و حماس

پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا جمعه شب و پس از دور نخست مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه قطر گزارش داد که کاخ سفید و سازمان سیا تلاش می‌کنند که در دور دوم این مذاکرات شکاف میان اسرائیل و حماس کاهش یابد.

تصویر تلاش واشنگتن و سیا برای کاهش اختلافات اسرائیل و حماس

به گزارش سایت خبری پرسون، آکسیوس همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که هیأت آمریکایی جمعه وارد دوحه شده تا در مذاکرات درخصوص غزه شرکت کند.

انتشار این خبر همزمان با آن صورت می گیرد که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب اعلام کرد که هنوز شکاف های زیادی میان طرف های مذاکره کننده وجود دارد.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأیید کرد که رئیس موساد که برای مذاکرات با گروه حماس به قطر رفت بود، پس از پایان مذاکره از دوحه برای گزارش به مقامات به اسرائیل بازگشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که پس از نشست دوحه توافق شد که هیأت های مذاکره کننده هفته آینده مذاکرات را ادامه دهند.

در همین راستا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که مذاکرات برای آزادی گروگان ها آسان نخواهد بود و شاید سه تا ۵ هفته طول بکشد.

این شبکه به نقل از یک مقام امنیتی نیز گفت: آزادی گروگان ها شاید ظرف دو هفته انجام شود.

این خبر همزمان با خبرها مبنی بر آغاز مذاکرات رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای مبادله اسرای طرفین در دوحه پایتخت قطر انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «خلیج آنلاین» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی فاش کرد که از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از امروز (جمعه) در دوحه پایتخت قطر آغاز می شود.

این منبع گفت که پاسخ حماس، روند عملیاتی ادامه مذاکرات را تسریع می کند و ممکن است زمینه را برای انعقاد توافق جهت دستیابی به توافق نهایی آتش بس فراهم کند.

در این پیوند، شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که «دیوید بارنیا» رئیس سرویس اطلاعات خارجی (موساد)، ریاست هیات رژیم صهیونیستی در مذاکرات مبادله اسیران بین این رژیم و جنبش حماس را بر عهده دارد.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که تصمیم برای اعزام هیات مذاکره کننده این رژیم بدون حضور ژنرال «نیتسان آلون» مسوول پرونده اسیران در ارتش اسرائیل گرفته شده است و وی از اختلاف بین سطوح سیاسی و امنیتی در زمینه مبادله اسیران سخن گفته است.

این منبع افزود که اصلاحات آمریکا در فرمول توافق مبادله اسیران منجر به پیشرفت در مذاکرات بین اسرائیل و حماس شد.

به گفته وی، بر سر هویت و تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آنها است، اختلاف وجود دارد. این موضوع برای صهیونیست ها آسان نخواهد بود، اما رهبری [رژیم] اسرائیل باید تصمیم بگیرد که ۱۲۰ اسیر بازداشت شده را بازگرداند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

در چارچوب توافق تبادل اسرا، ۸۱ اسیر صهیونیست از نوار غزه و ۲۴۰ اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم اسرائیل آزاد شدند.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بست و اقدام به بمباران این منطقه کرد.

مذاکرات بین رژیم اسرائیل و حماس با میانجیگری مصر و قطر بارها متوقف شده است و هر دو طرف یکدیگر را مسوول به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانسته اند.

منبع: ایرنا

705517