اظهارات رئیس جمهور چین درباره نقش افغانستان در منطقه

رئیس جمهور چین با بیان اینکه افغانستان بخش مهمی از امنیت منطقه است، تاکید کرد: ما باید در راستای «حمایت‌های بشردوستانه»،«ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر» و بازسازی این کشور قدم برداریم.

تصویر اظهارات رئیس جمهور چین درباره نقش افغانستان در منطقه

به گزارش سایت خبری پرسون، شی جین‌پینگ امروز(پنجشنبه) در نشست سازمان همکاری شانگهای پلاس(+SCO) اظهار داشت: در شرایط کنونی که جهان دچار تحولات بی سابقه شده، باید با این تغییرات عمده کنار آمد و کلید آن هم داشتن خرد برای تشخیص تغییر، توانایی سازگاری با تغییرات، و شجاعت جستجوی تغییر است.

وی با بیان اینکه امنیت پیش نیاز توسعه ملی و آرامش مایه حیات شادی مردم است، افزود: سازمان باید امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار را حفظ کند، تنها زمانی می‌توان امنیت واقعی را ایجاد کرد که همه کشورها امن باشند.

شی با اشاره به اینکه افغانستان بخش مهمی از امنیت منطقه است، تاکید کرد: ما باید در راستای «حمایت‌های بشردوستانه»،«ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر» و بازسازی این کشور قدم برداریم.

این مقام چینی همچنین ادامه داد: ما باید به طور مشترک در راستای حمایت از یک چندقطبی جهانی برابر، منظم و اقتصاد جهانی فراگیر، ترویج حکمرانی جهانی را در جهتی عادلانه‌ و منطقی‌تر و افزایش قدرت سازمان برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه قدم برداریم.

به گزارش ایرنا، سران چین، روسیه، ایران و کشورهای جنوب جهانی برای نشست سالانه سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان گرد هم آمده‌اند. این سازمان که ناظران سیاسی آن را یک بلوک «ضد ناتو» در نظر می‌گیرند، در نشست امسال، درخواست شکل‌گیری الگوی امنیتی جدیدی را در دستور کار دارد.

منبع: ایرنا

705441