جنتی:

ریاست جمهوری جلیلی ‌و ترامپ شرایط ایران را بحرانی می‌کند

عضو کابینه دولت یازدهم بر این باور است که انتخاب جلیلی به عنوان رییس جمهور و از آن طرف روی کار آمدن ترامپ شرایط کشور را بحرانی می‌کند.
تصویر ریاست جمهوری جلیلی ‌و ترامپ شرایط ایران را بحرانی می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی جنتی از جمله سیاستمدارانی است که به اشتباه نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت ‌در انتخابات اشاره می‌کند و می‌گوید «هیچ کدام از نظرسنجی‌ها نتوانست واقعیت جامعه را نشان دهد.»

او در توضیح علت این اشتباه نظرسنجی‌ها می‌گوید امکان دارد فردی نخواهد در انتخابات شرکت کند اما وقتی از او می‌پرسند قصد شرکت در انتخابات را داری یا خیر، می‌گوید بله.

جنتی همچنین به علت عدم مشارکت در انتخابات می‌پردازد و در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که اگر فرد طرفدار تحریم رییس جمهور شود اوضاع از شرایط فعلی هم بدتر خواهد شد چراکه از آن طرف به احتمال زیاد ترامپ رییس جمهور می‌شود و آن وقت حضور دو رییس جمهور تندرو در ایران و آمریکا ، شرایط مطلوبی را برای تهران رقم نمی‌زند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علی جنتی، عضو کابینه دولت یازدهم را می‌خوانید:

****

*آقای جنتی! پیش‌بینی سیاسیون از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۵۰ درصد و بیش از آن بوده اما در واقعیت مشارکت ۴۰ درصدی اتفاق افتاد، فکر می‌کنید ذهنیت و تحلیل سیاسیون تا چه اندازه با واقعیت جامعه فاصله دارد؟

بنده چندین نظرسنجی را قبل از انتخابات مشاهده کردم، عموماً میزان مشارکت را حداقل ۴۷ درصد و ۵۲ و ۵۳ درصد ارزیابی می‌کردند، لذا می‌توان به این نتیجه رسید که همه اشتباه کرده‌اند به این معنی که هیچ‌کدام از نظرسنجی‌ها نتوانست واقعیت جامعه را نشان دهد.

به هر دلیلی امکان دارد این اتفاق صورت بگیرد کما اینکه پرسشگر از افراد درباره حضور در انتخابات می‌پرسد و آنها نمی‌خواهند بگویند که درانتخابات رأی نمی دهند ، لذا می‌گویند بله ما رأی می‌دهیم و نظر واقعی خود را نمی‌گویند. متاسفانه میزان مشارکت در انتخابات این دوره کمتراز انتخابات ۱۴۰۰ بود . شاید علت عمده آن به نارضایتی‌های انباشته‌ای برمی‌گردد که به دلایل مختلف از جمله اقتصادی ، معیشتی و اجتماعی وجود دارد که باعث شده عده‌ای مشارکت نکنند و یا رأی سفید بدهند کما اینکه در بین آرای فعلی بیش از یک میلیون رأی باطله داریم که نشانگرهمان نارضایتی‌ها است.

جلیلی معتقد است که با تحریم می‌توان کشور را اداره کرد

*و راهکار رفع این نارضایتی‌ها از نگاه شما؟

باید به آنان توضیح داد که اگر پزشکیان رئیس جمهور شود چه اندازه می‌تواند در رفع برخی مشکلات موثر باشد. البته برخی می‌گویند اصلاً فرقی نمی‌کند پزشکیان بیاید یا فرد دیگری، هیچ کدام نمی‌توانند نقشی در تغییر شرایط موجود داشته باشند. اما کسانی که که از یک کاندیدا حمایت می‌کنند معتقدند خیلی فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد و چه سیاست‌هایی را در حوزه ‌های اقتصادی، سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها اتخاذ کند.

در شرایط فعلی با دو کاندیدا روبرو هستیم که یکی از آنها تاکنون نه تنها به دنبال رفع تحریم نبوده بلکه بیشترین تحریم‌ها در دوره‌ مسئولیت او اعمال شده است. مجموعا ۶ قطعنامه تصویب شد که دو مورد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ۴ مورد در شورای امنیت تحت فصل هفتم به تصویب رسید . همه این موارد در دوره مسئولیت آقای جلیلی صورت گرفته و نه تنها اقدامی برای رفع تحریم نکرد بلکه او از جمله افرادی است که معتقدند با وجود تحریم می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

در مقابل افراد دیگری هم معتقدند عمده مشکلات اقتصادی و بسیاری از مشکلات اجتماعی ناشی از این تحریم‌های کمرشکنی است که برکشور تحمیل شده و صدها میلیاردها دلار زیان‌ به کشور وارد کرده است . در این میان فردی مانند دکتر پزشکیان می‌گوید من به دنبال تأمین رفاه، بهبود معیشت مردم و رفع تحریم‌ها هستم. بنابر این مهم است که چه کسی زمام امور اجرائی کشور را به دست بگیرد . در گذشته هم رئیس جمهوری داشتیم که می‌گفت هر اندازه که می‌خواهند علیه ما قطعنامه صادر کنند مسئله‌ای نیست، رئیس جمهور دیگری با تلاش فراوان و مذاکره با ۶ قدرت بزرگ دنیا، تلاش کرد تا تحریم‌ها را بردارد و برجام را به نتیجه برساند.

*در صورت پیروزی فرد طرفدار تحریم، شرایط کشور به چه صورت خواهد شد؟

وضعیت موجود ادامه پیدا خواهد کرد، البته یک مقدار هم بدتر خواهد شد .

در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که برجام به نتیجه رسیده بود، تورم تک رقمی را تجربه کردیم

*منظور شما جنگ است...

نمی‌شود گفت جنگ اما در هر صورت بسیار نگران‌کننده است. یکی ازوجوه نگرانی این است که ما در آستانه انتخابات آمریکا قرار داریم و همه شواهد حاکی است که ترامپ در این انتخابات پیروز خواهد شد. ما دوران گذشته ترامپ را دیده ایم که وقتی روی کار آمد و در سال ۹۷ تحریم‌های یک جانبه را علیه ایران اعمال کرد چه مشکلاتی برای کشور پیدا شد. در سال‌های۹۵ و ۹۶ که برجام به نتیجه رسیده بود، تورم تک رقمی یعنی زیر ۱۰ درصد را تجربه کردیم که در طول ۴۰ ساله بعد از انقلاب سابقه نداشت اما از سال ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد و به تنهایی تحریم‌ها را اعمال کرد و همه دنیا را هم به صف کرد که هرکشوری که رابطه بانکی و اقتصادی با ایران برقرار کند، آن کشور تحریم خواهد شد لذا همه کشورها این تحریم‌ها را اعمال کردند و در نتیجه ناگهان تورم افزایش پیدا کرد، مشکلات فراوانی برای کشور به وجود آمد و این مشکلات تا امروز ادامه دارد. ارتباط سیستم بانکی ما با دنیا قطع است و در حال حاضر نمی‌توانیم با هیچ بانکی تبادل کنیم ونقل و انتقال پول صورت گیرد . به راحتی نمی‌توانیم نفت بفروشیم، یا پول نفت را دریافت کنیم، این تحریم‌ها میلیاردها دلار برای کشور زیان به بار آورده است .

*بنابراین حضور ترامپ از آن طرف و جلیلی از این طرف شرایط را بحرانی می‌کند...

پیش بینی می‌شود شرایط بحرانی در پیش داشته باشیم .

فاصله رأی قالیباف و جلیلی غیرمترقبه بود

*فاصله رأی قالیباف و جلیلی از جمله موارد قابل ملاحظه در انتخابات ریاست جمهوری بود، فاصله رأی قالیباف و جلیلی تا این اندازه غیر منتظره نبود؟

بله، تا اندازه‌ای غیرمترقبه بود، عموما پیش‌بینی می‌کردند که رأی قالیباف بیشتر باشد. اما به نظر می‌رسد مسائلی که قالیباف در شهرداری، نیروی انتظامی و مجلس داشته و مواردی از قبیل خرید سیسمونی از ترکیه یا درخواست پسر ایشان برای اقامت در کانادا باعث شد که رأی قالیباف کاهش پیدا کند.

*در مرحله دوم آرای خاموش به نفع پزشکیان وارد صحنه خواهند شد؟

تابع فعالیت ستاد پزشکیان و حضور موثر او در مناظرات است.

بسیاری از ستادهای قالیباف در استان‌ها اعلام کردند از جلیلی حمایت نمی کنند واز پزشکیان حمایت می‌کنند

*پزشکیان می‌تواند سبد رأی قالیباف را به سمت خود جلب کند؟

قطعاً بخشی از سبد رأی قالیباف به سمت پزشکیان خواهد آمد. بسیاری از ستادهای آقای قالیباف در استان‌ها اعلام کرده اند که از جلیلی حمایت نمی کنند واز پزشکیان حمایت می‌کنند، اگرچه آقای قالیباف برای حمایت از جلیلی را بیانیه‌ای را منتشر کرده است. نکته دیگر اینکه درآخرین روزهای مانده به رای گیری ، جلیلی و قالیباف با یکدیگربسیار تنش داشتند چون اصرار می‌ورزیدند که جلیلی به نفع قالیباف کناره‌گیری کند اما او مقاومت کرد . همه این موارد باعث شده است بسیاری از هواداران قالیباف از همراهی با جلیلی اجتناب کنند.

طرفداران جلیلی برخلاف نظر رهبری لجن‌پراکنی می‌کنند

*البته تخریب‌های ستاد جلیلی که پیش از این بر روی قالیباف متمرکز بودند، درمرحله دوم بر روی پزشکیان متمرکز شده است ...

بله ستاد آقای جلیلی یک لشکر سایبری برای تخریب راه اندازی کرده و برخلاف نظرمقام معظم رهبری که تاکید کردند، هواداران کاندیداها لجن‌پراکنی نکنند، متاسفانه طرفداران جلیلی پس از اعلام نتیجه آراءشروع به لجن‌پراکنی کرده و تخریب می‌کنند، چه بسا این تخریب ها به ضرر خود آنها تمام شود.

منبع: خبرآنلاین

694874

مطالب مرتبط