"تب دنگی" در تهران مشاهده شد؟

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد، گفت: گزارشی از شیوع بیماری دنگی در تهران وجود ندارد.
تصویر "تب دنگی" در تهران مشاهده شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پیام طبرسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص بیمارهای عفونی با اشاره به اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه‌های آلوده به ویروس دنگی به انسان منتقل می‌شود، گفت: علائم آن شامل تب بالا، دردهای شدید عضلانی و مفصلی، سردرد، راش پوستی، و در برخی موارد حالت تهوع و استفراغ است.

تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد

وی با بیان این‌که در گذشته سابق بیماری تب دنگی در کشور نبوده، اضافه کرد: این بیماری در کشورهای همسایه ازجمله پاکستان و هندوستان و بعضی از کشورهای آسیا شیوع پیدا کرده است. همچنین با بارندگی شدیدی که طی ایام اخیر در دبی اتفاق افتاد و ماندن آب، در سطح محلات این منطقه سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در آن کشور شد و به دنبال این موضوع تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دبی به سر می‌برند نیز به این بیماری دچار شدند.

تب دنگی انتقال فرد به فرد ندارد تاکنون گزارش‌های در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شمال و جنوب کشور همچون بندرعباس، بوشهر، هرمزگان ثبت شده است اما گزارشی از شیوع بیماری دنگی در تهران وجود ندارد.

تب دنگی درمان دارد؟

طبرسی با بیان اینکه در حال حاضر درمانی برای تب دنگی وجود ندارد و داروها تنها برای تسکین درد تجویز می‌شوند، گفت: 95 درصد موارد خود به خود برطرف شده و تنها 5 درصد از مبتلایان به بیماری تب دنگی به نوع وخیم بیماری دچار می‌شوند.

این عضو هیئت علمی توصیه کرد که افراد در صورت مسافرت به کشورهای عربی و داشتن علائم بالا، به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا تست ویروس از آن‌ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه فعلا مشکل و نگرانی در داخل کشور نداریم، گفت: در جنوب کشور به خصوص استان‌های هرمزگان و بوشهر و استان‌های شمالی به دلیل اینکه گزارش‌هایی ثبت شده به شهروندان توصیه می‌کنیم که دقت بیشتر به خرج دهند و حتماً به بهداشت محیط خود توجه کنند و مکان‌های مستعد برای زندگی این حشرات از جمله مکان‌هایی که باعث ماندگاری آب راکد می شود مانند لاستیک‌های مستعمل، زیر گلدان‌ها و یا کولرهای آبی را کنترل کنند.

متخصص بیمارهای عفونی تأکید کرد: در مناطق آندمیک (بومی) این بیماری که این نوع پشه وجود دارد برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی می‌توان از مواد دورکننده حشرات استفاده کرد، لازم است در این مناطق حتما برای در و پنجره از توری استفاده شود و همچنین پشه بند نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: تسنیم

694825