مناقصه چیست و چگونه در آن شرکت کنیم؟

مناقصه چیست؟ مناقصه به معنای خرید کالا به قیمت بسیار پایین و یا انجام کار عمرانی با هزینه‌های بسیار کمتر است. از طریق مناقصه می‌توان به تولید کنندگانی دسترسی پیدا کرد که از حاشیه سود کمتری برخوردار هستند و محصولات و کالاهای خود را با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند.
تصویر مناقصه چیست و چگونه در آن شرکت کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مناقصه چیست؟ مناقصه به معنای خرید کالا به قیمت بسیار پایین و یا انجام کار عمرانی با هزینه‌های بسیار کمتر است. از طریق مناقصه می‌توان به تولید کنندگانی دسترسی پیدا کرد که از حاشیه سود کمتری برخوردار هستند و محصولات و کالاهای خود را با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند. همچنین از طریق مناقصه می‌توان با پیمانکارانی آشنا شد که می‌توانند با برخی از راهکارها فرایند ساخت و ساز را بهتر مدیریت کنند تا پروژه در مدت زمان کوتاهی با هزینه بسیار کمتر به پایان برسد. همه پیمانکاران و تولید کنندگان کالا می‌توانند در جلسات مناقصه شرکت کنند، برای اطلاعات بیشتر از مفاد آگهی‌های setadiran.ir و روند شرکت در مناقصه، نکات مهمی را یادآوری خواهیم کرد.

بررسی آگهی مناقصه

اگر پاسخ مناقصه چیست؟ را دریافت کرده اید، روند شرکت در فرایند مناقصه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش ابتدایی که مربوط به مناقصه‌گر است و بخش دوم مربوط به مناقصه‌گزار است. شما به عنوان مناقصه‌گر اگر قصد شرکت در جلسات مناقصه را دارید می‌توانید از طریق آگهی مناقصات که در سایت‌های رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شوند، نسبت به برگزاری مناقصات اطلاع پیدا کنید. سایت ارتباط گستران هزاره به عنوان یکی از سایت‌های معتبر و مرجع تمام آگهی‌های مناقصات سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را در سطح کشور پوشش می‌دهد. تمام آگهی‌های setadiran.ir را نیز میتوانید به صورت تفکیک شده در ارتباط گستران هزاره مشاهده کنید. قطعاً پیگیری آگهی‌های مناقصات از طریق سایت‌ها می‌تواند موثرتر باشد، علاوه بر اینکه در زمان خود صرفه‌جویی خواهید کرد، می‌توانید به آگهی مورد نظر خود دسترسی آسان پیدا کنید.

انتخاب مناقصه مناسب

تمامی مناقصاتی که از سوی سازمان‌های مختلف برگزار می‌شوند، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. شما باید با توجه به نوع فعالیتی که دارید، در دسته‌بندی مناسب به دنبال آگهی مناقصه مورد نظر باشید. قطعاً آگهی‌های مناقصه با عنوان مورد نظر شما در تعداد بالا وجود دارد، اینکه کدام آگهی را انتخاب کنید بستگی به شرایط شما دارد. در آگهی مناقصات اطلاعات اولیه درج می‌شود تا شما بتوانید در تصمیم گیری بهتر عمل کنید. از جمله اطلاعات مفید در آگهی می‌توان به نوع پروژه اشاره کرد، به طور اختصار در مورد نوع پروژه و یا کالای مورد نیاز اطلاعات مختصر اما مفیدی درج می‌شود. علاوه بر این مناقصه گزار ممکن است شرایطی را برای دریافت کالا و یا انجام پروژه در نظر داشته باشد که آن‌ها را نیز در آگهی درج می‌کند.

قیمت‌گذاری

نکته حائز اهمیت این است که شما باید برای انجام پروژه یا ارائه کالای مورد نظر یک قیمت در نظر بگیرید. از آنجا که سایر رقبا نیز در این مناقصات شرکت می‌کنند، عاملی که باعث برنده شدن شما می‌شود، تعیین قیمت مناسب است. باید قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که نسبت به آن تعهد داشته باشید و در نیمه راه پروژه را رها نکنید. به طور کلی شرکت‌های پیمانکاری که از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند، نسبت به پروژه‌ها آشناتر هستند و می‌توانند زمان تحویل و هزینه را تا حدودی به درستی مشخص کنند.

پرداخت وجه تضمین

یکی دیگر از شروطی که مناقصه گزار در نظر می‌گیرد، پرداخت وجه تضمین است. معمولا حدود ۱۰ درصد از مبلغ اولیه به عنوان وجه تضمین در نظر گرفته می‌شود که باید آن را پرداخت و رسید را برای مناقصه گزار ارسال کنید.

ارسال مدارک

در کنار قیمت گذاری، اگر مناقصه‌گزار درخواست مدارک کرده است، آن‌ها را نیز باید جمع آوری و در پاکت‌های جداگانه قرار دهید. ارسال یک رزومه کاری می‌تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد. بنابراین می‌توان گفت اگر تیم اجرایی شما حرفه‌ای و با تجربه هستند، اگر از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستید و اگر با قوانین و مقررات آشنا هستید، در مناقصه شرکت کنید. پس از جمع آوری مدارک لازم آن‌ها را در پاکت‌های جداگانه قرار داده و در تاریخ تحویل مدارک، آن‌ها را ارسال کنید. شما باید به عنوان مناقصه‌گر سه پاکت را ارسال کنید. در پاکت الف مدارک پرداخت وجه تضمین قرار می‌گیرند، در پاکت ب مدارک شخصی و در پاکت ج مدارک مربوط به قیمت‌گذاری قرار داده می‌شوند.

ارزیابی پاکت‌ها

بخش دوم شرکت در مناقصات مربوط به مناقصه گزاران است. با ارسال مدارک از سوی شما در اینجا کار متوقف می‌شود و شما باید منتظر اعلام نتایج در روز تعیین شده باشید، اما کار مناقصه گزاران آغاز می‌شود. پس از ارسال مدارک از سه جهت کیفی، مالی و فنی مدارک توسط مناقصه‌گزار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از نظر کیفی مناقصه‌گزار از لحاظ سابقه، تجربه، دانش، پروانه کار، گواهینامه‌های صلاحیت، تضمین کیفیت و توان مالی مدارک را بررسی می‌کند. از نظر فنی ارزیابی در خصوص رعایت استانداردها و مسائل فنی صورت می‌گیرد. اگر از نظر ارزیابی فنی و کیفی مورد تایید قرار بگیرید، ارزیابی مالی انجام می‌شود. در ارزیابی مالی قیمت پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری باید به صورت جدول و به صورت جزئیات درج شوند تا ارزیابی به صورت دقیق صورت گیرد. در صورت تایید مدارک، شما به عنوان برنده مناقصه شناخته می‏شوید.

سخن پایانی

مناقصه می‌تواند برای برخی از افراد دلهره‌آور باشد از شرکت در این جلسات خودداری کنند. تلاش شده است تا مراحل برگزاری مناقصات در ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود تا همه افراد با هر سطح از آگاهی و دانش بتوانند در این مناقصات شرکت کنند. قطعاً کسانی که برای چندمین بار در مناقصات شرکت می‌کنند با تمام قوانین، مقررات و جزئیات آشنا هستند و و می‌توانند شانس خود را در برنده شدن بالا ببرند. اگر در ابتدای راه هستید، در مناقصاتی شرکت کنید که مرتبط با مهارت‌ها و حوزه کاری شما هستند، چرا که این میزان از آشنایی کمک می‌کند تا بتوانید در تعیین قیمت‌گذاری واقع بینانه‌تر عمل کنید.

منبع: هزاره

694719