واعظی:

جلیلی موافق تحریم و فیلترینگ است

رئیس دفتر دولت دوازدهم می‌گوید: در یک مفهوم کلی می‌گویند جبهه انقلاب، این هم اسمی است که انتخاب کردند و اصول آن را هم نمی‌دانیم به چه صورت است که خودشان هم بین خودشان دعوا می‌کردند، اگر یک جبهه انقلاب است که اینقدر نباید بین آن‌ها اختلافات ریشه‌ای باشد.
تصویر جلیلی موافق تحریم و فیلترینگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، مشارکت ۴۰ درصدی در انتخاباتی که پیش بینی‌ها حکایت از مشارکت بالای ۵۰ درصد برای آن داشت از یک سو، شکست قالیباف و در ادامه حمایتش از جلیلی از سوی دیگر و شانس پزشکیان برای پیروزی در مرحله دوم از جمله محور‌های مورد سوال در گفتگو با «محمود واعظی» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر رئیس جمهروی سابق است.

او در گپ و گفتی که ساعاتی بعد از اعلام نتایج با خبرگزاری خبرآنلاین داشت، تاکید کرد؛ «یک سوم آرای قالیباف به سبد جلیلی می‌رود، بقیه یا به پزشکیان رأی می‌دهند یا رأی سفید»

واعظی رأی ریخته شده به نفع جلیلی را «رأی تکلیفی ها» می‌داند و می‌گوید دولت، مساجد، بسیج و ... تلاش زیادی برای پای کار آوردن این رأی‌ها به نفع جلیلی داشتند.

این چهره سیاسی به تفاوت‌ها بین نگاه جلیلی و پزشکیان در موضوعات مهمی، چون تحریم، برجام، FATF و ... نیز اشاره کرد و گفت: «پزشکیان با همه محدودیت‌ها رأی آورد و اول شد»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم را می‌خوانید:

*آقای واعظی! قبل از انتخابات بسیاری از چهره‌های سیاسی از مشارکت ۵۰ درصدی می‌گفتند، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد، ارزیابی شما از فاصله بین نظرسنجی‌ها و اذهان سیاسیون و تحلیلگران با بدنه جامعه چیست؟

نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات انجام شد، متفاوت بود به این معنی که بازه گمانه‌زنی‌ها درباره میزان مشارکت از ۴۲.۵ درصد تا ۵۸ درصد بود و آنچه انجام شد، بسیار غیر منتظره بود یعنی احساس بر این بود که براساس نظرسنجی‌ها اقبال مردم بیشتر باشد، اما گویا با توجه به شرایط ۳ سال گذشته و فشار‌هایی که بر مردم وارد شد علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که انجام شد، بیش از ۶۰ درصد افرادی که می‌توانستند رأی بدهند، رأی ندادند، یک علامت سوال بزرگی است که چرا شرایط به این ترتیب شده است؟

این موضوع بسیار مهمی است و نظام، گروه‌های سیاسی، احزاب و دلسوزان انقلاب و نظام باید بر روی این کار کنند چراکه خود این قضیه یک علامت است. البته از قبل تبلیغاتی مبنی بر اینکه رئیس جمهور از قبل انتخاب شده و نیازی به رأی دادن نیست، شده بود.

پزشکیان با همه محدودیت‌ها رأی آورد و اول شد

علاوه بر این در رسانه‌های معاند خارجی تبلیغاتی می‌کردند که بسیار زیاد بود، در مجموع همه موارد مذکور دست به دست هم دادند و آنچه اتفاق افتاد بر خلاف انتظار بود. البته هفته بعد انتخابات تکرار می‌شود و فرصت خوبی است که بیشتر با مردم صحبت شود و حداقل مردم بدانند که رأی آن‌ها شمرده و صدایشان شنیده می‌شود. همین که پزشکیان در این دوره با همه محدودیت‌ها از قبیل اینکه ۴ برابر ۱ بود و هم نسبت به بقیه که از تجهیزات و امکانات دولتی استفاده می‌کردند و پزشکیان هیچ کدام از این موارد نداشت، ۱۰ میلیون و ۴۰۰ رأی آورد که این عدد خوبی است و نشان می‌دهد کسانی که تردید داشتند و فکر می‌کردند رأی آن‌ها اثر ندارد، این بهترین فرصت است که وارد میدان شوند.

مردم همت کنند و کار را تمام کنند

*با توجه به اینکه تعداد آرای پزشکیان و جلیلی به یکدیگر نزدیک است، فکر می‌کنید تا چه اندازه احتمال پیروزی پزشکیان در دور دوم وجود دارد؟

این بستگی به مردم دارد، کما اینکه در حال حاضر کار آن‌ها راحت‌تر می‌شود. قبل از این مردم می‌خواستند از بین ۶ نفر یک نفر را انتخاب کنند که به ترتیب مشخص شد ۲ نفر از آن‌ها برای کمک آمده بودند و پوششی بودند، در نهایت باید از بین ۴ نفر یک نفر را انتخاب کنند.

اما الان به این ترتیب است که از بین دو نفر که در مورد مشکلات داخلی و بین‌المللی، FATF و تحریم دو نظر مقابل هم دارند، یکی انتخاب می‎شود و از این‌رو انتخاب برای مردم آسان‌تر است و الان هم که مقداری وضعیت پزشکیان مشخص شده، مردم با همت خود می‌توانند کار را تمام کنند.

*قالیباف در بیانیه خود از هوادارانش می‌خواهد از جلیلی حمایت کنند، این اقدام قالیباف تا چه اندازه بر رأی جلیلی تاثیرگذار است؟

حدود ۲۰، ۳۰ درصد تاثیر دارد، البته اگر قالیباف بیانیه نمی‌داد همین اتفاق می‌افتاد، اما وقتی مردم می‌خواهند به فردی رأی دهند، اقدامات گذشته او و صحبت‌هایش را بررسی می‌کنند، همچنین صداقت او را مدنظر قرار می‌دهند و سپس تصمیم می‌گیرند. اگر کسی به کسی رأی داد لزوماً به این معنی است که بعد هر چه او بگوید گوش کند، این قضیه مختص ایران نیست بلکه در کشور‌های دیگر هم رویه به همین ترتیب است مگر احزابی که هواداران پروپا قرص داشته باشند، که قصه آن‌ها هم فرق می‌کند، اما در کشور ما روند به این ترتیب نیست برای مثال وقتی قالیباف بگوید به فلانی رأی بدهید همه آن ۳ میلیون و ۴۰۰ نفر، بروند به آن فرد رأی بدهند، خیر، امکان دارد یک سوم به آن فرد رأی بدهند کما اینکه خود به خود هم این کار را انجام می‌دادند و ممکن است همانظور که نظرسنجی‌ها نشان دادند، بخشی از این آراء به سمت پزشکیان بیایند و قسمت دیگر مردد باشند، تصمیم نگیرند، رأی سفید بدهند و یا نیایند؛ لذا در ایران شرایط به این ترتیب نیست که وقتی فردی کنار می‌کشد هر چه بگوید افراد گوش کنند چراکه این افراد تفهیم حزبی که نگرفتند.

جلیلی با افتخار موافق محدودیت و فیلترینگ است/ این چه جبهه انقلابی است که بین خودشان هم دعوا است

*البته قالیباف را فرد شکست خورده در نظر بگیریم نه انصرافی و...

بله قالیباف که تا دیروز با اکثر سیاست‌های جلیلی مخالف بود، حرف‌هایی که در مورد سیاست خارجی می‌گفتند دو تفکر جدا از هم است کما اینکه یکی طرفدار تحریم است، دیگری دنبال این است که تحریم‌ها برداشته باشند. همچنین جلیلی درباره فیلترینگ با افتخار با اینکه اینترنت محدود و فیلتر شود، موافق بود و قالیباف مخالف است.

همچنین درباره موضوعات دیگر هم اختلاف سلیقه داشتند. این‌ها در یک مفهوم کلی می‌گویند جبهه انقلاب، این هم اسمی است که انتخاب کردند و اصول آن را هم نمی‌دانیم به چه صورت است که خودشان هم بین خودشان دعوا می‌کردند، اگر یک جبهه انقلاب است که اینقدر نباید بین آن‌ها اختلافات ریشه‌ای باشد.

جلیلی و قالیباف اختلافات ریشه‌ای دارند

*و اگر اختلافات ریشه‌ای نداشتند یا قالیباف کناره‌گیری می‌کرد یا جلیلی.

بله، مردم از همین جا متوجه شوند این‌ها که این هم بزرگانشان نشستند و هیچ کدام قبول نکردند، یعنی اعتقادی به یکدیگر ندارند؛ بنابراین طرفداران آن‌ها قبول کردند یا این سیاست یا آن سیاست. یک شبه که عوض نمی‌شود.

دولت، بسیج، مساجد و .. همگی تبلیغ جلیلی را می‌کردند

*فاصله اختلاف رأی قالیباف و جلیلی یکی از موارد مورد توجه در این انتخابات بود، ارزیابی شما به چه صورت است؟

با توجه به خبر‌هایی که از استان‌هایی دیگر می‌دادند قضیه به این ترتیب بود که یکسری افراد خاص، البته بنده نمی‌خواهم اسم سازمان خاصی را ببرم، اما دولت، بسیج، مساجد و پیش‌نماز‌ها هم همگی تبلیغ جلیلی را می‌کردند.

رأی جلیلی همان رأی تکلیفی است که دولتی‌ها دنبالش بودند

*بنابراین این میزان رأی جلیلی دور از انتظار نبود؟

خیر، همه دولتی‌ها همگی... اصلاً ۲، ۳ هفته است که معاون رئیس جمهور کار و زندگی خود را ول کرده و رئیس ستاد شده است. افراد دیگر هم به همین ترتیب بودند، لذا خیلی عجیب نیست. این همان آرایی است که به نام آرای تکلیفی مرسوم شده و در افکار جا افتاده، جابه‌جا می‌شود.

*بنابراین بیشتر رأی جلیلی از همان رأی تکلیفی‌ها است؟

بله، همین بود که همه دنبالش بودند. حتی وقتی جلیلی میتینگ داشت همین افراد از این طرف و آن طرف برای او آدم می‌آوردند و کارهایش را می‌کردند.

منبع: خبرآنلاین

694603