مرد مه‌آلود در آستانه ترک سپاهان

ژوزه مورایس در حالی در آستانه کوچ از ایران قرار گرفته که قضاوت‌ها در مورد او یکسان نیست.
تصویر مرد مه‌آلود در آستانه ترک سپاهان

به گزارش سایت خبری پرسون، تیم‌های بالای جدولی لیگ بیست‌وسوم به شکلی عجیب دچار تغییر و تحول در کادرفنی خود شده‌اند و به‌نظر می‌رسد این شتر دم در خانه سپاهان هم خوابیده باشد. یک هفته‌ای است که شایعه خداحافظی ژوزه مورایس از سپاهان و بازنگشتن او به ایران به‌طور بسیار جدی مطرح شده اما سیاست باشگاه اصفهانی این است که خیلی قطره‌چکانی اطلاعات بدهد. بنابراین هنوز روشن نیست مورایس در سال پایانی قراردادش با سپاهان هم در این تیم می‌ماند یا زودتر از موعد اصفهان را ترک می‌کند. فارغ از اینکه مورایس برود یا بماند، نکته جالب توجه در مورد مربی پرتغالی این است که قضاوت‌ها در مورد او بسیار پراکنده و متفاوت به‌نظر می‌رسد؛ برخی حامی این مربی هستند و نقاط مثبت کارنامه او را پررنگ می‌کنند، بعضی دیگر اما عقیده دارند دستیار پیشین مورینیو به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نتوانست اثرگذار باشد.

نکات مثبت

به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که عقیده داشته باشد سپاهان فوتبال خوب و زیبایی بازی نمی‌کرد. رویکرد مورایس در جمع طلایی‌پوشان ارائه نمایش‌های تهاجمی بود و این برای هوادار عام جذابیت دارد. در فاز نتیجه‌گیری هم به‌طور کلی عملکرد او بد نبود. فصل گذشته سپاهان تا آستانه کسب عنوان قهرمانی پیش رفت و شاید اگر آن تساوی بدموقع مقابل ملوان با شاهکار امید نورافکن در پر کردن آفساید نبود، دست مورایس به جام قهرمانی لیگ برتر هم می‌رسید. به هر حال او این فصل جام‌حذفی را فتح کرد و در لیگ قهرمانان آسیا هم در هر دو بازی رفت و برگشت از ۱۰نفره شدن تیم خودش ضربه خورد. از سوی دیگر برخی اتفاقات و حواشی هم به روند حرکتی زردها لطمه زد؛ چیزهایی مثل کسر امتیاز از این تیم یا حوادث بازی رفت با الاتحاد.

نکات منفی

از سوی دیگر اما منتقدان مورایس بر این باورند که او کار چندان شاقی هم نکرد و در مجموع ۲فصل حضور روی نیمکت سپاهان، تنها یک امتیاز بیش از محرم نویدکیا به‌دست آورد. به علاوه سپاهان محرم هم همین‌قدر زیبا بازی می‌کرد، آن هم درحالی‌که تیم کم‌ستاره‌تر و کادر ارزان‌تری در اختیار داشت. مورایس تا یک جا دنبال جوانگرایی هم بود اما انگار از وسط کار آن پروژه را هم رها کرد و دیگر حوصله‌اش نکشید. بهانه‌های مربوط به مجازات‌های فدراسیون هم در حدی نبود که تا آخر فصل بتوان به آن استناد کرد و روشن است که بعضی جاها سپاهان ضعف فنی هم داشت؛ مثل شکست مقابل استقلال در بازی برگشت یا ناتوانی در بردن پرسپولیس ۱۰نفره. در نهایت هم گاهی به‌نظر می‌رسید بخشی از تمرکز مورایس معطوف به مسائل شخصی و غیرورزشی شده بود که احتمالا تأثیر زیادی در ناکامی طلایی‌پوشان داشته است.

منبع: ورزش سه

694557