اماکن تاریخی و مذهبی شهر مشهد

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است و به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان، یکی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی جهان اسلام به شمار می‌رود که هر روز شاهد حضور توریست‌های داخلی و خارجی زیادی است. جذابیت این شهر به همین‌جا ختم نمی‌شود، این شهر علاوه بر جاذبه‌های مذهبی متعدد، جاذبه‌های توریستی و تاریخی زیادی هم دارد.
تصویر اماکن تاریخی و مذهبی شهر مشهد

به گزارش سایت خبری پرسون، مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان خراسان رضوی است و به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان، یکی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی جهان اسلام به شمار می‌رود که هر روز شاهد حضور توریست‌های داخلی و خارجی زیادی است. جذابیت این شهر به همین‌جا ختم نمی‌شود، این شهر علاوه بر جاذبه‌های مذهبی متعدد، جاذبه‌های توریستی و تاریخی زیادی هم دارد که آن را برای یک سفر زیارتی و سیاحتی کامل، تبدیل به بهترین گزینه کرده است.

اماکن مذهبی شهر مشهد

مشهد به‌ عنوان پایتخت معنوی ایران، مملو از اماکن مذهبی و زیارتی است که هرساله زائران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین اماکن مذهبی شهر مشهد اشاره می‌کنیم که اگر با تور مشهد سفر می‌کنید و علاقه‌مند به دیدن آن‌ها هستید با لیدر خود درباره بازدید از آن‌ها صحبت کنید.

این‌ها فقط تعدادی از مهم‌ترین اماکن مذهبی شهر مشهد هستند. علاوه بر این مکان‌ها، مشهد دارای مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و امامزاده‌های متعددی است که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند.

حرم امام رضا (ع)

مهم‌ترین و مشهورترین مکان مذهبی مشهد، حرم امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است. این حرم مطهر که در مرکز شهر مشهد واقع شده، از جمله زیارتگاه‌های پربازدید جهان اسلام به شمار می‌رود.

مسجد گوهرشاد

این مسجد که در صحن حرم امام رضا (ع) واقع شده، یکی از زیباترین مساجد ایران است. مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری، ساخته شده و از معماری بی‌نظیری برخوردار است.

آرامگاه شیخ بهایی

شیخ بهایی، دانشمند و عارف نامدار ایرانی زمان صفویه، در حرم امام رضا (ع) دفن شده است. آرامگاه شیخ بهایی یکی از مکان‌های زیارتی موردعلاقه زائران و گردشگران است. شیخ بهایی شاگردان زیادی چون صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی، ملاصدرا و محسن فیض کاشانی را تربیت‌کرده و آثار نظم و نثر زیبا و زیادی را هم به گنجینه ادبیات ایران اضافه کرده است.

موزه آستان قدس رضوی

این موزه که در حرم امام رضا (ع) واقع شده، دارای مجموعه بی‌نظیری از اشیا تاریخی و مذهبی و یکی از پربازدیدترین موزه‌های ایران است که اشیا داخل آن مربوطه به دوران پس از اسلام در ایران است. آثار موجود در این موزه حدود 8000 هزار عدد در قالب حدود 18 گنجینه است که در 18 هزار متر زیربنا پراکنده شده است.

آرامگاه امامزاده یحیی

این آرامگاه که در ۵۰ کیلومتری مشهد واقع شده، مدفن یکی از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) است. آرامگاه امامزاده یحیی یکی از مکان‌های زیارتی است.

جاذبه‌های تاریخی مشهد

مشهد، به‌عنوان پایتخت معنوی ایران، دارای اماکن تاریخی متعددی است که یادآور تاریخ کهن و فرهنگ غنی این شهر است. اگر به دنبال رزرو بلیط قطار مشهد هستید و نمی‌دانید چقدر می‌خواهید در مشهد بمانید، در اینجا به برخی از مهم‌ترین اماکن تاریخی شهر مشهد اشاره می‌کنیم که بتوانید با برنامه‌ریزی دقیق، بلیط برگشتتان را در تاریخ مناسبی تهیه کنید.

مدرسه پریزاد

این مدرسه که به پریزاد خانم، ندیمه همسر میرزا محمد میرک حسینی، گوهرشاد، منسوب شده است و در حرم امام رضا (ع) واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین مدارس علمیه ایران در دوره تیموریه است. مدرسه پریزاد از نظر معماری و تاریخی قدمت زیادی دارد و در سال 1318 به ثبت ملی رسید.

مدرسه دو در

این مدرسه که در حرم امام رضا (ع) یکی از دیگر مدارس علمیه قدیمی ایران است. مدرسه دو در از نظر معماری و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مدرسه دارای 4 ایوان، غرفه و حجره است که در دو طبقه پراکنده‌اند و یک گنبد فیروزه‌ای هم دارد.

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار، بنایی یادبود در شهر مشهد ایران است که به یادبود نادرشاه افشار، بنیان‌گذار سلسله افشاریه ساخته شده است. این آرامگاه در مجموعه باغ موزه نادری واقع شده و از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم شهر مشهد به شمار می‌رود.

گنبد‌ هارونیه

گنبد‌هارونیه یکی از گنبدهای تاریخی مهم مشهد است، اما تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که این بنا در قرن هفتم هجری قمری و در دوره ایلخانیان ساخته شده است و برخی دیگر نیز قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

گنبد‌هارونیه از نظر معماری، بنایی ساده اما در عین حال زیبا و استحکام است. در ساخت این بنا از هیچ کاشی استفاده نشده و تزیینات آن به آجرکاری منحصربه‌فرد محدود می‌شود.

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان، یکی از مدارس تاریخی و مذهبی شهر مشهد است که در ابتدای خیابان نواب صفوی، در حاشیه زیرگذر و کنار حرم رضوی قرار دارد. این مدرسه در زمان صفویه به دستور عباسقلی خان بیگلربیگی، از سرداران شاه سلیمان صفوی، ساخته شده و نام سازنده در کتیبه سردر ورودی مدرسه قابل‌مشاهده است.

حمام مهدی قلی بیگ (حمام شاه، حمام رضوی)

حمام مهدی قلی بیگ که در دوره‌های مختلف به نام‌های حمام شاه و حمام رضوی نیز شناخته می‌شده، یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر مشهد است که در خیابان اندرزگو، جنب مسجدشاه واقع شده است. این حمام در زمان صفویه به دستور مهدی‌قلی بیک، از سرداران شاه‌عباس اول، ساخته شده و وقف امام رضا (ع) شده است.

مقبره فردوسی

فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایران، در شهر توس، واقع در نزدیکی مشهد، دفن شده است. مقبره فردوسی یکی از مکان‌های تاریخی موردعلاقه ایرانیان است.

پس از درگذشت فردوسی در سال 614 هجری شمسی، پیکر او را در باغی در روستای پاژ، زادگاهش به خاک سپردند. در قرن یازدهم هجری، به دستور شیخ بهایی، بنای ساده‌ای بر فراز مقبره فردوسی بنا شد.

در سال 1305 هجری شمسی، با تلاش انجمن ادبی ایران، آرامگاه فردوسی مورد بازسازی قرار گرفت. طرح اولیه این بازسازی توسط کریم طاهرزاده بهزاد ارائه شد و هوشنگ سیحون با تغییراتی آن را اجرا کرد. بنای فعلی در سال 1313 به طور کامل احداث و در سال 1347 هجری شمسی نیز محوطه سازی آن به پایان رسید.

سخن آخر

شهر مشهد یکی از شهر‌هایی است که هم برای گردش و هم برای بازدید آثار تاریخی مناسب است و از لحاظ گردشگری شما گزینه‌های زیادی پیش رو دارید در تمام ایام سال میزبان مهمانان و گردشگران زیادی است که سعی نمودیم اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها داشته باشیم.

منبع: سفر مارکت

694040