پیرترین زندانی تهران در اوین/ زندانی مهریه با ۳ سکه بدهی!

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان ملاقات مجازی با زندانیان با مسن‌ترین زندانی حال حاضر در زندان اوین با ۹۳ سال سن ملاقات کرد و دستور داد در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.
تصویر پیرترین زندانی تهران در اوین/ زندانی مهریه با ۳ سکه بدهی!

به گزارش سایت خبری پرسون، در راستای تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص «زندانیان دارای بدهی مالی» در جریان دیدار با مسئولان دستگاه قضا و دستورات رییس قوه قضاییه در این زمینه، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و علی صالحی دادستان تهران با جمعی از زندانیان که به دلیل مسائل مالی دچار ماندگاری در زندان شده بودند، به‌صورت ویدئوکنفرانس ملاقات کرد.

آزادی مادر یک کودک اوتیسم و ۵ زن دیگر

در جریان ملاقات مجازی مسئولان قضایی استان تهران با زندانیان، یک زندانی زن سرپرست خانوار دارای فرزند مبتلا به اوتیسم که به‌دلیل عجز از پرداخت بدهی در زندان به سر می‌برد، با مساعدت ویژه قضایی و کمک ستاد دیه به مناسبت دهه ولایت و امامت و هفته قوه قضاییه آزاد شد.

در جریان ملاقات مجازی رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران با زندانیان زندان زنان، ۵ نفر از زندانیان فی‌المجلس آزاد شدند و به هر یک از آن‌ها نیز یک سبد کالا اختصاص داده شد.

پیرترین زندانی تهران در اوین

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان ملاقات مجازی با زندانیان، با مسن‌ترین زندانی حال حاضر در زندان اوین با ۹۳ سال سن ملاقات کرد و ضمن تماس با سرپرست مجتمع قضایی مربوطه، دستور داد تا به قید فوریت منشأ بدهی این فرد احصا و در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در جریان ملاقات مجازی با زندانیان ندامتگاه اوین، با فردی مواجه شد که از ۱۷ سال قبل به‌دلیل بدهی مالی در زندان به سر می‌برد و به جهت افزایش میزان خسارت تاخیر تادیه به سبب مرور زمان، دچار ماندگاری طولانی مدت در زندان شده بود.

القاصی ضمن بررسی وضعیت این زندانی دستور داد تا به قید فوریت ضمن استفاده از ظرفیت خیرین و ستاد دیه زمینه آزادی این زندانی در روز جاری فراهم شود.

آمار محکومان مالی در زندان‌های استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران در حاشیه ملاقات مجازی با زندانیان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار کرد: در راستای پیگیری امور زندانیان در هفته قوه قضاییه، امروز نشست ستاد دیه استان تهران با حضور اعضای ستاد دیه و با دعوت از مدیرعامل محترم ستاد دیه کشور در محل دادگستری کل استان تهران برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: در این نشست، عمدتا محور پیگیری‌ها و بررسی‌ها، زندانیان جرایم مالی و اشخاصی که صرفا به دلیل مسائل مالی در زندان حضور دارند، در دستور کار قرار گرفت و با مذاکراتی که انجام شد، توافقات خوبی میان ستاد دیه استان تهران با ستاد مرکزی دیه کشور حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۶۳ نفر از زندانیان استان تهران از محکومان مالی هستند، اظهار کرد: توافق شد تا پرونده این زندانیان مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و ۵۰ درصد از بدهی این اشخاص توسط ستاد دیه کشور و مابقی نیز توسط ستاد دیه استان تهران و با استفاده از ظرفیت خیرین و سایر روش‌های حمایتی اعم از اخذ رضایت و مهلت تعیین تکلیف گردد تا بتوان در آینده نزدیک زمینه آزادی این افراد از زندان را فراهم کرد.

آمار زندانیان مهریه در تهران

القاصی با بیان اینکه تعداد ۱۳۹ نفر از زندانیان استان تهران نیز صرفا به دلیل مهریه در زندان هستند، عنوان کرد: در پی توافقی که با ستاد دیه کشور صورت گرفت، در خصوص تعداد ۱۷ نفر از این اشخاص که بدهی آن‌ها تا ۳ سکه بود، مقرر شد بدهی آن‌ها با کمک ستاد دیه پرداخت شود و در روزهای آتی هم‌زمان با هفته قوه قضاییه از زندان آزاد شوند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: در خصوص مابقی این زندانیان نیز که بدهی آن‌ها بیش از ۳ سکه بود با ستاد دیه کشور توافق به‌عمل آمد که با تعامل ستاد دیه کشور و استان تهران زمینه پرداخت بدهی و آزادی آن‌ها فراهم شود.

رسیدگی ویژه به دادخواست‌های اعسار زندانیان

وی از رسیدگی ویژه به دادخواست‌های اعسار زندانیان خبر داد و گفت: مقرر شد کارگروهی به‌طور ویژه دادخواست‌های اعسار محکومان مالی را در تمامی محاکم استان تهران را به‌طور ویژه مورد پیگیری قرار دهند و نظارت لازم صورت گیرد تا رسیدگی به دادخواست‌های اعسار به‌طور ویژه و خارج از نوبت به‌عمل آید و اگر احیانا مانعی وجود داشت هر چه سریع‌تر آن مانع برطرف شود و چنانچه پرونده‌ای در وقت قرار گرفت، به‌صورت خارج از نوبت رسیدگی شود.

القاصی ادامه داد: در خصوص تعداد ۷۵ نفر از محکومان مالی که رد مال آن‌ها دارای ابهام بود نیز مقرر شد پرونده آن‌ها توسط اجرای احکام واحدهای قضایی مربوطه استخراج شود و ضمن رفع ابهام، تکلیف اشخاص مشخص شود.

ملاقات مجازی با زنان زندانی و آزادی تعدادی از آنها

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به برگزاری ملاقات مجازی با زندانیان و رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها خاطرنشان کرد: امروز با تعدادی از مددجویان زندان زنان و زندان اوین به‌صورت ویدئوکنفرانس ملاقات به‌عمل آمد که نتیجتا منجر به آزادی تعدادی از این زندانیان شد.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم به‌عمل آمد که بخشی از بدهی این زندانیان از محل ستاد دیه استان تهران و بخش دیگری نیز از محل کمک‌های خیرین پرداخت شود.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد تعدادی از این زندانیان نیز در راستای توافقی که در روز جاری با ستاد دیه کشور به‌عمل آمد، مقرر شد ۵۰ درصد بدهی آن‌ها توسط ستاد دیه کشور و مابقی با مساعدت سایر بخش‌ها تامین و پرداخت شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: در خصوص تعدادی از این زندانیان نیز مقرر شد جلسات مصالحه توسط شورای حل اختلاف مستقر در زندان برگزار شود و در خصوص برخی از این زندانیان نیز معاون قضایی در امور زندان‌ها مکلف شد پرونده آن‌ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهد تا هر چه سریع‌تر دادخواست اعسار آن‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد و تعیین تکلیف شود.

وی در پایان گفت: در نتیجه ملاقات تصویری با زندانیان در روز جاری تعداد ۹ نفر از زندانیان جرایم مالی و تعداد ۱۷ نفر از زندانیان مهریه آزاد شدند که مجموعا تعداد ۲۶ نفر از مددجویان امروز از زندان آزاد شدند.

منبع: ایسنا

693925