پیش بینی بورس در دولت آینده

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: این یک نقطه ضعف است که رییس دولت، قبل از انتخابات حرف‌هایی بزند که بعد از انتخابات در برابر عمل انجام شده‌ای قرار بگیرد که نیاز باشد بودجه‌اش را سالانه ۲۰ درصد به خاطر پرداخت حقوق‌ها افزایش دهد. با این شرایط ما دوباره وارد همان سیکل باطل می‌شویم که مجددا این صحبت‌ها جامه عمل نخواهد دید.

تصویر پیش بینی بورس در دولت آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، ۹ روز دیگر که بگذرد، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و یکی از ۶ کاندیدا، در نهایت راهی پاستور خواهد شد. در این روزها وعده‌های مختلفی از سوی کاندیداها در حوزه‌های مختلف اقتصاد شنیدیم و به خصوص صحبت‌هایی درباره شرایط بورس شد؛ آن هم در برهه‌ای که ایام خوشی در بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود.

اما آنچه که در میان این وعده‌ها اهمیت دارد، از نگاه کارشناسان این است که شاید ظاهر وعده‌ها زیبا باشد، اما مهم این است که تا چه حد امکان تحقق دارد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در واکنش به دیدگاه کاندیداها در حوزه بازار سرمایه گفت: درباره مباحثی که کاندیداها مطرح کردند و مناظراتی که دیدیم، در دو بخش فکر می‌کنم می‌توانیم مسایل را تحلیل کنیم.

وی افزود: یک بخشی، ظاهر صحبت‌ها است که انواع و اقسام صحبت‌ها را شاهد بودیم و به نوعی وعده‌هایی داده می‌شود؛ برای مثال ما بلافاصله نقدینگی را کنترل می‌کنیم، تورم را پایین می‌آوریم، سطح معیشت مردم را بهبود می‌دهیم و وضعیت بورس را مجددا احیا می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که این وعده‌ها را ما هم‌اکنون به صورت ظاهری شاهد هستیم، تصریح کرد: اما روی دیگر سکه این است که ببینیم چه عوامل کلیدی باعث احیای وضعیت اقتصادی و نیز احیای روابط بین‌الملل می‌شود که در نهایت یک ضریب فزاینده‌ای در بهبود وضعیت اقتصاد ایجاد خواهد کرد و می‌توانیم با تمام دنیا ارتباط برقرار کنیم و تحریم‌ها نیز رفع شود.

آقابزرگی یادآور شد: این نکات و مسایل برون‌مرزی و رفع تحریم‌ها به زعم مسوولان چه در گذشته و چه در حال حاضر در حداقل است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت:موضوع دیگری که من دیدم فقط یکی از کاندیداها درباره آن صحبت کرد و نقطه قوت را در همین‌جا می‌بینم، اشاره ایشان به مشارکت بخش خصوصی، تکریم بخش خصوصی و دعوت از دولت است که در کنار دولت بتوانند توانمندی‌های خودشان را به اجرا در بیاورند.

وی تصریح کرد: ما این موضوع را باید به‌عنوان یک نقشه راهبردی و استراتژیک در دستور کار قرار دهیم و وجاهت قانونی هم دارد؛ آن هم با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر کوچک‌سازی دولت، واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی و ایفای نقش نظارت.

آقابزرگی متذکر شد: شهید رییسی هم قبل از انتخابات این نکته را بارها مطرح کرده بود که ما به‌عنوان دولت باید کنار باشیم و بخش خصوصی بیاید به ما ایده دهد و بر همان اساس سیاست‌گذاری کنیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: موضوع بعدی، تمکین و تکلیف دولت به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است که متاسفانه در دو سه دهه گذشته به طور مرتب به تعویق افتاده و به انجام نرسیده است.

آقابزرگی افزود: این یک نقطه ضعف است که رییس دولت، قبل از انتخابات حرف‌هایی بزند که بعد از انتخابات در برابر عمل انجام شده‌ای قرار بگیرد که نیاز باشد بودجه‌اش را سالانه ۲۰ درصد به خاطر پرداخت حقوق‌ها افزایش دهد. با این شرایط ما دوباره وارد همان سیکل باطل می‌شویم که مجددا این صحبت‌ها جامه عمل نخواهد دید.

وی تصریح کرد: این، به یکی از ایرادات و انتقاداتی تبدیل خواهد شد. شاید به شکل و ظاهر منطقی به نظر برسد که صحبت شده باشد، اما در نهایت اجرا نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بر این اساس من فکر می‌کنم در مورد بورس هم اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، نکات کلیدی این است که ما بتوانیم اصلاحات اساسی در موضوعیت حکمرانی دولت در بازار سرمایه انجام دهیم.

آقابزرگی تاکید کرد: به زعم من در این زمینه باید انقلابی صورت بگیرد و تحول چشم‌گیری داشته باشیم. کاهش دخالت‌های دولت چه در مقام قانون‌گذاری و چه در مقام اجرایی در حوزه اقتصاد، قیمت‌گذاری دستوری، تعیین نرخ بهره، دستکاری قیمت ارز، تعیین قیمت ارز، انتشار اوراق به واسطه کمبود نقدینگی و کسری بودجه، جزو نکاتی است که در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یعنی در عین حال که وعده داده می‌شود، به آن‌ها هم عمل شود. یعنی وعده‌ها در بازار سرمایه و بورس ما در عین ارزندگی که در حال حاضر دارد، نمود پیدا کند و بهبود وضعیت را روی حرکت قیمت و شاخص بتوانیم ببینیم.

منبع: خبرآنلاین

693397