معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن:

اقدامات تحول‌آفرین در مسیر بانکداری دیجیتال

دکتر رسول لطفی، عضو هیأت عامل و معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن، در گردهمایی آموزشی کارکنان حوزه فاوا که به میزبانی بانک مسکن استان مازندران در شهرستان بابلسر برگزار شد، به تشریح اقدامات انجام‌شده در دوره مسئولیت خودپرداخت و از برنامه‌های آینده این حوزه برای تحقق بانکداری دیجیتال در بانک مسکن خبر داد.
تصویر اقدامات تحول‌آفرین در مسیر بانکداری دیجیتال

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر لطفی با اشاره به‌ ضرورت تحول دیجیتال در نظام بانکی گفت: در راستای این مهم، اقدامات متعددی در دستور کار قرارگرفته که ازجمله آنها می‌توان به طراحی معاونت کسب‌وکار و تحول دیجیتال اشاره کرد.

وی اظهار داشت: این معاونت باهدف کاهش بار فناوری اطلاعات در انجام مسئولیت‌های بانک و تمرکز بیشتر این حوزه بر نوآوری و خلق ارزش برای مشتریان ایجاد شده است.

وی استقرار سامانه ارزیابی کارکنان را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و افزود: با پیاده‌سازی این سامانه، تمامی اطلاعات کارکنان به‌ صورت دیتا جمع‌آوری و ساماندهی شده و در راستای ارتقای عملکرد و شایسته‌سالاری در بانک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عضو هیأت عامل بانک مسکن راه‌اندازی و تقویتPMOرا از دیگر اقدامات صورت گرفته برای تحقق بانکداری دیجیتال خواند و افزود: این اقدام به‌منظور مدیریت بهتر پروژه‌های حوزه فاوا و افزایش نظارت بر آنها صورت گرفته است.

وی یادآور شد: برای اولین بار در تاریخ بانک مسکن، داشبوردی مدیریتی طراحی و پیاده‌سازی شده که در آن تمامی اطلاعات و داده‌های بانک به‌ صورت یکپارچه در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

لطفی با بیان اینکه شناسایی دارایی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانک از دیگر اقدامات انجام‌شده در بانک مسکن بوده است، اذعان داشت: با این اقدام، بانک مسکن با شناسایی ۳۷۰ هزار دارایی‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌ طور کامل بر دارایی‌های خود در حوزه فناوری اطلاعات اشراف پیدا کرده و می‌تواند برنامه‌ریزی‌های بهتری برای مدیریت و ارتقای آنها انجام دهد.

معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در خصوص رفع پراکندگی در فضای تجارت دیجیتال گفت: با جمع‌آوری و ساماندهی ساختارها و داده‌های بانک، گامی مهم در جهت یکپارچه‌سازی خدمات بانکداری دیجیتال برداشته‌شده است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی کربانکینگ قصد داریم ضمن جبران خلأهای گذشته با پیشی گرفتن از سایر بانک‌ها خدمات نوین بانکی را در حوزه ی توکنایز به مشتریان بانک ارائه دهیم.

دکتر رسول لطفی برنامه‌ریزی برای احداث دیتاسنتر را یکی از برنامه‌های این معاونت خواند و افزود: در راستای تحقق بانکداری دیجیتال، احداث دیتاسنتر اختصاصی برای بانک مسکن در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است.

دکتر لطفی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات کارکنان حوزه فاوا، ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند، شاهد تحولات چشمگیری در ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان و ارتقای جایگاه بانک مسکن در نظام بانکی کشور باشیم.

نقش محوری شرکت ناواکو در تحول دیجیتال بانک مسکن

دکتر لطفی با تأکید بر نقش محوری شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در تحول دیجیتال بانک مسکن، از برنامه‌های این معاونت برای تقویت این شرکت و ارتقای خدمات آن خبر داد و از شرکت‌های فناوری مالی دعوت کرد به شراکت ناواکو بپیوندند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در اکوسیستم بانکی کشور گفت: تقویت این شرکت در دستور کار جدی ما قرار دارد و در این راستا، اقدامات متعددی برای ارتقای توانمندی‌ها و سطح خدمات آن انجام خواهیم داد.

دکتر لطفی کمک به ناواکو برای جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین توسعه زیرساخت‌های فناوری را ازجمله این اقدامات برشمرد.

معاون امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد این بانک در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: ما تنها بانکی هستیم که اکوسیستم کامل بانکی داریم و می‌توانیم نقش بزرگی را در اقتصاد دیجیتال کشور ایفا نماییم.

وی از راه‌اندازی پلتفرم توکن مسکن و بازارگاه با کمک ناواکو به‌عنوان نمونه‌ای از این اقدامات یادکرد.

دکتر لطفی با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه فناوری اطلاعات، گفت: حوزهITقلب تپنده و مغز متفکر بانک است و می‌تواند سیستم بانک را ارتقا دهد.

وی از کارکنان حوزه فاوا خواست با همدلی و همصدایی، در مسیر تحول دیجیتال بانک مسکن گام بردارند.

معاون امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن در پایان سخنان خود، از توجه و حمایت‌های دکتر سید عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن از حوزه فناوری اطلاعات قدردانی کرد.

گردهمایی آموزشی کارکنان حوزه فاوا بانک مسکن،به منظورایجاد فرصتی مناسب برای تبادل دانش و تجربیات بین کارکنان این حوزه و همچنین ارتقای سطح آگاهی و مهارت آنها به مدت دو روز در مجتمع رفاهی اموزشی بانک مسکن در بابلسر در حال برگزاری است.در این گردهمایی کارگاه‌های آموزشی مختلفی نیز با عناوین مختلف شامل تحلیل اطلاعات ، امنیت و هوش مصنوعی برگزار می شود.

منبع: بانک مسکن

683128