هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۳ ایستگاه سنجش فعال با میانگین ۱۰۴ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.
تصویر هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۰، پارک زمزم ۸۸، خیابان زینبیه ۹۸، خیابان فرشادی ۷۸، بولوار کاوه ۸۹، کردآباد و خیابان میرزا طاهر ۹۵ و ایستگاه ولدان ۹۹ AQI قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۳۲، دانشگاه صنعتی ۱۰۳، رهنان ۱۱۷، سپاهان‌شهر ۱۰۸ و خیابان فیض ۱۲۷ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در بزرگراه خرازی یا عدد ۱۵۸ AQI وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

همچنین اداره کل هواشناسی استان اصفهان طی روز‌های اخیر نسبت به تداوم ناپایداری‌های همرفتی در مناطقی از استان هشدار سطح زرد صادر و اعلام کرده بود که به ویژه در مناطق شمال، شرق و مرکز استان احتمال وقوع باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا طی اواسط هفته وجود دارد.

امروز شاخص هوا در زرین‌شهر با میانگین ۹۲ قابل قبول و در مبارکه با میانگین ۱۲۳ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. امروز ایستگاه سنجش آلودگی هوای کاشان، شاهین‌شهر، نجف آباد، سجزی، خمینی‌شهر، قهجاورستان و منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: هواشناسی

683000