از صبح امروز؛

آغاز حرکت زائران از مشعرالحرام به منا

پس از یک روز دلدادگی با معبود هستی، بیش از ۸۷ هزار زائر ایرانی همگام با زائران دیگر کشورهای جهان صحرای عرفات را به سوی مشعرالحرام و سرزمین منا ترک کردند.
تصویر آغاز حرکت زائران از مشعرالحرام به منا

به گزارش سایت خبری پرسون، زائران ایرانی با غروب افتاب و رسیدن به وقت نماز مغرب، به مشعرالحرام اعزام شدند. امسال نیز همانند سال‌های گذشته، انتقال زائران از عرفات به مشعرالحرام با اتوبوس‌های نقل ترددی انجام شد.

این اتوبوس‌ها زائران ایرانی را در چند مرحله از عرفات به مشعرالحرام منتقل کردند، بر این اساس در مرحله اول انتقال بانوان و زائران وقوف اضطراری به مشعر و سپس منا انجام شد و در ادامه بقیه زائران نیز به مشعرالحرام منتقل شدند.

زائران شب را در صحرایی بدون چادر و زیرانداز تا صبح گذراندند و ضمن دعا و نیایش ذکر پروردگار بر دل و زبانشان جاری بود. حجاج میان اذان صبح تا طلوع آفتاب را در مشعر می‌مانند و هنگام طلوع آفتاب، با پای پیاده ویا سوار بر وسایل نقلیه با گذر از مسیر 2.5 کیلومتری مشعر، به وادی (کم‌عرض) محسِّر می‌رسند و از آنجا وارد منا می‌شوند.

برای آگاهی زائران ابتدای عرفات، انتهای عرفات، ابتدای مزدلفه، انتهای مزدلفه و ابتدای منا با تابلوهای بزرگی مشخص شده است. زائران کاروان‌های ایرانی پس از رسیدن به منا، به چادرها برده و آماده می‌شوند طبق برنامه و جدول زمانبندی شده عازم رمی جمرات ‌شوند.

از صبح امروز حرکت زائران از مشعر به منا آغاز شده و صدها هزار زائری که شب برای وقوف در این سرزمین به مشعرالحرام آمده بودند پس از اقامه نماز صبح و با نزدیک شدن به طلوع آفتاب حرکت خود را به سمت منا آغاز کردند.

مزدلفه شنبه شب تا بامداد امروز (دهم ذی‌الحجه با تقویم عربستان) مملو از انبوه جمعیت بود که برای ادامه مناسک خود به این سرزمین آمدند.

آنها در روز دهم ذی‌الحجه (یکشنبه) که روز عید قربان در عربستان است، در سرزمین منا اعمالی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن (گوسفند، گاو یا شتر) و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) را انجام می‌دهند و 2 روز را در آنجا بیتوته خواهند کرد.

منبع: تسنیم

682709