سعید جلیلی:

در صحنه انتخابات باید یک توصیف درستی از میدان داشته باشیم

سعید جلیلی در جریان سفر انتخاباتی به قم در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، اظهار کرد: امروز در صحنه انتخابات باید یک توصیف درستی از میدان داشته باشیم. اگر توصیف نداشته باشیم، تحلیلی درست نخواهیم داشت و تجویز هم معلوم نیست، دقیق و درست باشد.

تصویر در صحنه انتخابات باید یک توصیف درستی از میدان داشته باشیم

به گزارش سایت خبری پرسون، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: لازمه رفع مشکلات و آسیب‌ها، شناخت فرصت‌ها و قوت‌هاست. اگر فرصت‌های خود را خوب نشناسیم و برنامه نداشته یا روی آن اشراف نداشته باشیم، نمی‌توانیم اهداف خود را محقق کنیم.

سعید جلیلی در جریان سفر انتخاباتی به قم در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، اظهار کرد: امروز در صحنه انتخابات باید یک توصیف درستی از میدان داشته باشیم. اگر توصیف نداشته باشیم، تحلیلی درست نخواهیم داشت و تجویز هم معلوم نیست، دقیق و درست باشد.

وی ادامه داد: باید بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم. باید مختصات این نقطه را درست بشناسیم. زمانی دغدغه کشور اسلام بود و وقتی امام حرکت خود را آغاز کرد، دعوا سر حداقل ها بود. امام می فرمود اگر آشپز آمریکایی، شاه ایران را زیر بگیرد، نمی‌توان او را تعقیب کرد. آن زمان کسی حق نداشت علیه رژیم صهیونیست ها صحبتی کند. امروز دعوا سر حداکثر هاست. امروز صدها موشک به رژیم صهیونیستی زده می شود و آنها هیچ غلطی نمی تواند بکنند. ایران امروز در مرزهای دانش با آمریکا رقابت می کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «در کشور ما مشکلات وجود دارد» ، تصریح کرد: لازمه رفع مشکلات و آسیب ها، شناخت فرصت ها و قوت هاست و این‌که چگونه این قوت ها را به کار گرفت و کشور را ارتقا و جهش داد. اگر فرصت های خود را خوب نشناسیم و برنامه نداشته یا روی آن اشراف نداشته باشیم، نمی‌توانیم اهداف خود را محقق کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: عرصه، عرصه تعارف نیست بلکه واقعی است و باید با هدف متعالی وارد صحنه شد. اینگونه هم نیست که فرصت ها همیشه وجود داشته باشد. اگر به موقع از فرصت استفاده نکنیم، برای ما مسئولیت دارد. ما در شرایط فرصت قرار داریم و باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم و برای استفاده از این فرصت‌ها باید برنامه داشته باشیم.

جلیلی با اشاره به این‌که «نباید زمان را از دست داد و با برنامه جدی وارد شد»، گفت: نمی‌شود فردای روز انتخابات با حوصله مشکلات را بررسی کرد بلکه باید از قبل برنامه داشته باشیم. شعار یک نامزد باید عصاره و خلاصه برنامه ۴ ساله او باشد نه این‌که فقط یک جمله قشنگ رای اور باشد پس در شعار نباید توصیف و تحلیل غلط وجود داشته باشد.

وی افزود: چندین بار رهبری فرمودند که باید از فرصت تاریخی خود استفاده کنیم. باید زمان را مغتنم دانست و از آن بهره برد. اگر از یک جهان فرصت صحبت می کنیم، باید برای این فرصت‌ها برنامه داشت و آن را اجرا کرد. اگر از این فرصت استفاده کرد، یک ایران جهش محقق می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یک ایران جهش با همان یک جهان فرصت محقق می شود. ولی با صرف بخشنامه این هدف محقق نمی شود بلکه باید برنامه‌ای داشته باشیم که هر ایرانی با هر ظرفیتی که دارد، وارد عرصه شود. باید برای هر فرصتی، یک برنامه داشته باشیم. ماموریت دولت این است که از طریق برنامه خود، مردم را وارد صحنه کند. این حرکت باید شروع شود.

وی درباره دولت سایه خود گفت: دولت سایه یک تشکیلات نیست، بلکه گفتمان است یعنی هر ایرانی براساس تخصص و توانایی خود، وظیفه دارد در امور کشور فعال باشد و به نقاط قوت کمک کند تا تقویت شود و نقاط ضعف برطرف شود. اگر من در دولت باشم، حتما خواهم خواست دولت سایه ای به همان معنای گفتمانی تشکیل شود. هر دانشگاهی یا حوزه علمیه ای باید یک دولت سایه باشد زیرا این پیشنهاد دادن به دولت در واقع کمک به دولت است.

جلیلی درباره برنامه‌اش برای خانواده، گفت: اگر خانوده سست شود، وضعیت جامعه هم خوب نخواهد بود. آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به دلیل ضعف در خانواده‌هاست. ما رقم‌های زیادی تخصیص می‌دهیم به اسم کار فرهنگی و کمک به خانواده. ده ها ردیف در بودجه های سالیانه برای مقابله با آسیب های اجتماعی وجود دارد که کارهایی هم انجام شده ولی خروجی لازم را نداشته است و چه بسا اعتیاد هم بیشتر شده است. ما بررسی‌های مفصل کرده‌ایم و نتیجه گرفتیم که باید یشه آسیب اجتماعی در خانواده شناخته شود. باید مستقیم به سمت خانوده رفت تا آسیب اجتماعی حل شود نه این‌که صرفا بودجه را به نهادها اختصاص داد. با همین امکانات نهادها و دستگاه‌های دولتی و بودجه فعلی می‌توان این برنامه را پیش برد. مثلا از همین امکانات اقامتی و تفریحی دستگاه‌ها می‌توان استفاده کرد و در اختیار خانواده‌ها قرار داد.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره تعدد نامزدهای جبهه انقلاب، گفت: وقتی می‌گوییم میدان‌ داریم، باید صحنه را بشناسیم باید توجه کنیم که هر کدام نقشی داریم. باید بدانیم اقتضای این میدان چیست و هر کس چه نقشی دارد؟ یک بحث این است که دوستان جبهه انقلاب باید انجام دهند و بحث دیگر این است که اقتضای میدان را بشناسیم. این یک موضوع جدی هست که با خود دوستان در حال صحبت هستیم.

وی درباره تیم خود در دولت آینده، بیان کرد: باید همه ظرفیت‌ها پای کار بیاید. دفاع مقدس یک نمونه موفق از عملکرد انقلاب اسلامی بود چون هرکسی با توجه به توانایی خود ایفای نقش می‌کرد. باید فرصت ایجاد شود که از توانایی همه افراد بهره ببریم. هزاران نفر در شکل‌های مختلف در زمینه‌های مختلف در این چند سال به ما کمک کردند. نگاه‌های مختلف بحث کردند و نظرات خود را در زمینه‌های مختلف به ما بیان کردند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباطش با رهبر انقلاب در صورت در دست گرفتن ریاست دولت بعد، گفت: در دولت سایه بحث کردیم که همه مردم باید نظارت کنند که کشور چگونه اداره می‌شود و نظارت کنند که آیا جایی زاویه پیدا می‌شود؟ یا اینکه رهبری ۱۰۰ خواسته اما ۵۰ عمل شده است. ممکن است وزیر یا مسئولی دچار خطا شود پس باید نظارت باشد.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اهمیت انعطاف با قوا و نهادها برای پیشبرد امور کشور، گفت: در دولت قبل روحانی و مخصوصا در دو سال آخر آن، قوای سه گانه بیشترین اختلاف را داشتند. دولت و مجلس با هم تنش داشتند. روساس قوا و بدنه آن‌ها تنش داشتند. برای این‌که آن شرایط رفع شود، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محفلی شده بود برای این‌که این مشکلات جمع شود. روزانه جلسات داشتیم که شهید رئیسی و آقای اژه‌ای، نایب رئیس مجلس و وزرای دولت به دبیرخانه می‌آمدند تا مشکلات حل شود. تلاش کردیم با ایجاد انعطاف، مشکلات قوا حل شود.

جلیلی در خصوص برنامه اش برای اجماع سازی دنیا علیه کشورمان، تصریح کرد: در گذشته به 2 یا 3 کشور می گفتند تمام دنیا و معطل همین کشورها شدند و نیتجه این شد که تحریم ها بیشتر شد. دنیا 200 کشور است و باید با آنها تعامل داشت. 3 کشور را اجماع جهانی می گویند. با تعامل سازنده با 200 کشور دیگر می توان مانع ایجاد اجماع علیه کشورمان شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اهمیت رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: در سخنرانی خود در مجتمع سرچشمه در روزهای گذشته تاکید کردم که کسی بخاطر من آخرت خود را خراب نکند. آنقدر حرف‌های ایجابی داریم که باید آن را بیان کنیم. اگر بداخلاقی کنیم، این رفتار به سایرین سرایت می‌کند.

منبع: ایسنا

682503