بادامچیان:

کار رئیس‌ جمهور بعدی سخت نیست؛ کل تحریم‌ها به باد رفته

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه دو قطبی کردن کار خیلی بدی است، گفت: همان طوری که در مورد نامزد خودمان به نظر شورای نگهبان احترام گذاشتیم، هرکسی هم ملت رأی بدهد به او احترام می‌گذاریم. مگر ما به نامزدی که دوم خرداد برنده شد تبریک نگفتیم؟! همان شب تبریک گفتیم و بعد هم همراهی کردیم. هر دولتی که رأی اکثریت مردم را می‌آورد و تنفیذ، ولی فقیه را دارد، طبعا رئیس جمهور مملکت است و باید به او کمک کرد و نباید او را تضعیف کرد.
تصویر کار رئیس‌ جمهور بعدی سخت نیست؛ کل تحریم‌ها به باد رفته

به گزارش سایت خبری پرسون، مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران با اسدالله بادامچیان را در ادامه می‌خوانید:

نظر شما در خصوص لیست شش نفره اعلام شده توسط شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان کاندیدای نهایی انتخابات رئیس جمهوری، چیست؟

بحمدالله حضور همه گروه‌ها در صحنه انتخابات رئیس جمهوری یک موفقیت بود؛ بهانه‌ها از همه گرفته شد. سلیقه‌های مختلف آنجا هستند و مابقی هم که مورد نظر شورای نگهبان قرار نگرفتند، طبیعی است که تمکین قانونی دارند. ما در مؤتلفه شخصیت ارزشمندی را مطرح کردیم و ثبت هم شد و انتظار داشتیم که ایشان هم جزء این افراد قرار بگیرد. اما بعد از اعلام اسامی توسط شورای نگهبان که فصل‌الخطاب قانونی است، ما بیانیه دادیم و گفتیم با احترام به نظر شورای نگهبان همه تلاش‌مان را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به کار خواهیم گرفت.

پنج نامزد اصولگرا دارای سلیقه‌های گوناگون هستند

اصلاح‌طلبان هم از بین سه نامزدی که مطرح کرده بودند، یک نامزدشان را دارند و به قول خودشان «۱+۵» است. من این را قبول ندارم که خودشان را یک طرف و پنج نامزدی که دارای سلیقه‌های گوناگون هستند را یک طرف قرار می‌دهند.

یعنی این را قبول ندارید که یک کاندیدای اصلاح‌طلب در برابر پنج کاندیدای اصولگرا قرار دارد؟

در برابر نیستند؛ به خاطر اینکه شورای نگهبان از میان ۸۰ نفر، شش نفر را تأیید کرده که همه برای یک مملکت هستند. دو قطبی کردن کار خیلی بدی است؛ یعنی اینکه پنج نفر را این طرف و یک نفر را آن طرف قرار بدهیم، اگر یکی از آن پنج نفر رأی بیاورد او را در مقابل خودش می‌بیند؛ در حالی که او رئیس جمهور کل مملکت است.

جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های این چند سال جز ضرر برای کشور هیچ چیزی نداشت

هرکسی انتخاب شود، رئیس جمهور همه است

بالأخره جناح‌بندی سیاسی او نباید به طور شفاف مشخص باشد؟

جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های این چند سال چه خیری داشت؟! جز ضرر برای کشور هیچ چیزی نداشت. ما اصلاح‌طلب دوم خرداد هستیم و بقیه شما پیام دوم خرداد را نفهمیده‌اید و کنار بروید؛ بعدش هم طیف این طرفی گفتند اصلاح‌طلبان باید بروند؛ این غلط است. شش نفر کاندیدا شده‌اند و هرکسی انتخاب شود، رئیس جمهور همه است؛ نه تنها رئیس جمهور اصلاح طلب است، رئیس جمهور اصولگرا، ارزش‌گرا و تمام ملت ایران است. ملت در یک جناح سیاسی خلاصه نمی‌شود.

باید تلاش و دعوت کنیم که همه مردم بیایند

لذا به نظرم می‌آید شورای نگهبان همه سلیقه‌ها و جناح‌ها را رعایت کرد و هرکسی از بین این‌ها به صحنه آمد و توانست تأیید کند، تأیید کرد؛ و این حرکت خوبی است. ۸۰ نفری که ثبت‌نام کردند هم خیلی حرکت خوبی بود؛ لبیک به پیام مشارکت بیشتر مقام معظم رهبری بود. حالا هم به نظر من همه باید تلاش و دعوت کنیم که همه مردم بیایند. همان طوری که رهبری فرمودند انتخابات و انتخاب اصلح یک تکلیف الهی است، از بین صالح‌ها، صالح‌تر را انتخاب کنند و به او رأی بدهند.

مؤتلفه در میان پنج کاندیدای اصولگرایی که در صحنه حضور دارند از کدام یک حمایت می‌کند؟

باید شورای مرکزی ما تشکیل شود آن‌ها نظر بدهند.

نظر برخی کارشناسان با توجه به سابقه انتخابات‌های گذشته این است که اگر اصولگرایان نتوانند به وحدت برسند یا روی یک کاندیدای واحد اجماع کنند، احتمال پیروزی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اختلاف سلیقه‌ای که به لحاظ سیاسی در این پنج نفر وجود دارد، به نظر شما امکان اتحاد بین آن‌ها هست؟ در صورت عدم اتحاد آیا شانس آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند؟

اصل مسأله این نیست که شانس داشته باشیم. یک موقع آدم در مقابل یک عناصری مثل جریان سال ۸۸ است که یک نامزد مورد حمایت گروه‌های غیر انقلابی داخل و خارج بود؛ و البته بعضی از مردم هم رأی دادند. الآن این حالت نیست و انتخاب با مردم است که از بین این شش نفر هرکسی را خواستند انتخاب کنند. رأی هم این طور نیست که بین یک نفر با دیگری باشد، بین شش نفر است.

هر دولتی که رأی اکثریت مردم را می‌آورد و تنفیذ، ولی فقیه را دارد، طبعا رئیس جمهور مملکت است و باید به او کمک کرد و نباید او را تضعیف کرد

یعنی برای شما فرقی ندارد که کاندیدای اصولگرا یا اصلاح‌طلب رأی بیاورد؟

طبعا از نظر سیاسی برای من فرق می‌کند؛ معلوم است به چه کسی رأی می‌دهم. اما مهم این است که شش نفر کاندیدا هستند و رأی هم با مردم است. همان طوری که در مورد نامزد خودمان به نظر شورای نگهبان احترام گذاشتیم، هرکسی هم ملت رأی بدهد به او احترام می‌گذاریم. مگر ما به نامزدی که دوم خرداد برنده شد تبریک نگفتیم؟! همان شب تبریک گفتیم و بعد هم همراهی کردیم. هر دولتی که رأی اکثریت مردم را می‌آورد و تنفیذ، ولی فقیه را دارد، طبعا رئیس جمهور مملکت است و باید به او کمک کرد و نباید او را تضعیف کرد.

هریک از این شش نفر رأی آورد بقیه وظیفه دارند به او کمک کنند

هریک از این شش نفر رأی آورد بقیه وظیفه دارند به او کمک کنند؛ نه اینکه از فردا تقابل کنند؛ بنابراین به نظرم می‌آید نگاه‌مان را از این حالت جناحی، یک طرفه و محدود کردن افراد بیرون بیاوریم و یک نگاه ملی و گسترده داشته باشیم. هرکسی رئیس جمهور شد، طبعا مؤتلفه به او احترام می‌گذارد و هر نوع کمکی که بخواهد را انجام می‌دهد؛ نه اینکه بخواهد چیزی را بر او تحمیل کند.

به نظر کارشناسان و فعالان سیاسی، برخی از این افراد «کاندیدای پوششی» هستند. به نظر شما رقابت اصلی بین چند نفر از آن‌ها است؟ به تعبیر دیگر، این انتخابات چند ضلعی می‌شود؟

هرکسی نظرش را می‌دهد و برخی هم خلاف این را می‌گویند. چه دلیلی دارد؟! حوصله کنیم تا ببینیم ملت به چه کسی رأی می‌دهد؛ بعد طبق تکلیف و وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

آقای پورابراهیمی کجای جریان این انتخابات قرار می‌گیرد؟

تابع سیاست مؤتلفه است. عضو شورای مرکزی و نامزد حزب مؤتلفه است و تبعا با همین سیاست حزب مؤتلفه پیش می‌رود و چهار سال آینده فرصت مناسبی است که مؤتلفه نظرات و مطالبش را از زبان فردی که نامزدش بوده مطرح کند.

رضایت مردم امروز در مسأله اقتصاد است

با توجه به ویژگی‌های شهید رئیسی از جمله مردمی بودن و تلاش زیاد، کار رئیس جمهور بعدی سخت شده است. یعنی شاید از عهده هرکسی بر نیاید که این راه را ادامه بدهد. نظر شما در این خصوص چیست؟

اولین مسأله این است که در پی رضایت مردم باشد و رضایت مردم امروز در مسأله اقتصاد است و به همین دلیل مؤتلفه آقای پورابراهیمی را معرفی کردیم که یک شخصیت مسلط به مسائل اقتصادی است. ما فکر می‌کنیم بیشترین چیزی که الآن مردم می‌خواهند، درآمد مکفی و تأمین کننده هزینه‌های زندگی آن‌ها است و مسائل اقتصادی که با آن روبرو هستند.

راه رئیسی‌ها مورد باور مردم است

رئیس جمهوری که می‌آید اگر بخواهد وقتش را صرف جناح‌بندی‌ها کند و بعد هم حرف‌هایی که دیگران زده‌اند را بگوید، توفیق پیدا نمی‌کند. مخصوصا با نمونه‌ای که ما قبلا شهید رجایی و مقام معظم رهبری را داشته‌ایم و الآن رئیسی را هم داریم. اصلاح‌طلبان در دوران قبل از شهادت آقای رئیسی با او همراه نبودند و خیلی خوب است که بعدش بخواهند آن راه را بروند. راه رئیسی‌ها مورد باور مردم است؛ نه راه بعضی‌ها که در انتخابات شرکت کردند و بعد هم آسیب دیدند.

کار رئیس جمهور بعدی سخت نیست و اتفاقا آسان است

بنابراین کار رئیس جمهور بعدی سخت نیست و اتفاقا آسان است؛ راه معلوم است، خط ولایت معلوم است، زیرساخت‌های اقتصادی انجام شده، موقعیت بین‌المللی ما قوی شده و دنیا فهمیده که باید با نظام جمهوری اسلامی همراهی کند. رئیس جمهور به راحتی می‌تواند با این زمینه مناسب کار کند و ان شاء الله پیش ببرد. من امیدوارم هرکس رئیس جمهور شد در همین مسیر برود.

ما الآن در سیاست بین‌المللی مشکلی نداریم

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و مشکل تورم، گرانی و مسائل دیگری که وجود دارد، به نظر شما چه چالش‌هایی پیش روی دولت بعدی هست؟

ما الآن در سیاست بین‌المللی مشکلی نداریم؛ کل تحریم‌ها که در گذشته به باد رفته و خود آمریکایی‌ها هم فهمیده‌اند. همه دعوایی که الآن در آمریکا هست و وزیر خارجه‌شان را به خاطر تسلیت برای شهید رئیسی مورد بازخواست قرار دادند، به خاطر همین بود که بالأخره می‌خواهید با ایران چه کار کنید؟ خیلی صریح الآن در میان آمریکایی‌ها این بحث هست که اگر با چین مخالفت دارید، کاری کرده‌اید که بازار عظیم ایران بیشتر با چین دارد حل می‌شود؛ چرا راه را برای ما بسته‌اید؟ ایران با چین و روسیه کار می‌کند و آمریکا در یک بحران همه جانبه اقتصادی و غیر اقتصادی است؛ بنابراین رئیس جمهور آینده راه بازی را دارد و تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

یک سری مشکلات داخلی مثل گرانی و بازار مسکن هم وجود دارد. دولت آینده با این موضوعات چه برخوردی باید داشته باشد؟

اولین کاری که می‌کند این است که باید این‌ها را حل کند. یعنی ما برای فراکسیون‌مان در مجلس هم پنج اولویت قائل شده‌ایم. اول سامان بودجه است؛ رئیس جمهور جدید باید بودجه تراز نو بگذارد. بحث دوم مسأله تثبیت قیمت‌ها و ثبات اقتصادی است. معنی ندارد که آن هفته مرغ ۸۰ هزار تومان بوده و حالا ۱۰۰ هزار تومان شده؛ نه ارز گران شده و نه مشکلی پیش آمده است. این به یک وزیر صمت قوی و مسلط احتیاج دارد که بتواند اداره کند. آدم خوب بودن هم به کارآمد بودن ربطی ندارد.

منبع: فرارو

682444

نظرات شما ( 1 نظر )

Sadegh |
پنج شنبه 24 خرداد 140310:26
بنظر شما این فرد مخ هم داره یا مثل اسلافش فقط فکر ترور هست