شهردار اقبالیه جهت اطلاع عمومی خبر داد؛

متن مصوبه ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت فرسوده

در راستای ابلاغیه شماره 645/4/59/ص مورخ 1/2/1403 معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در خصوص بند واحد صورت‌ جلسه کمیسیون ماده پنج شهر اقبالیه مورخ 1402/11/28 در رابطه با سیاست و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت فرسوده ناکارآمد شهری،متن مصوبه جهت اطلاع عمومی به شرح زیر منتشر می‌گردد.
تصویر متن مصوبه ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت فرسوده

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ در راستای ابلاغیه شماره 645/4/59/ص مورخ 1/2/1403 معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در خصوص بند واحد صورت‌ جلسه کمیسیون ماده پنج شهر اقبالیه مورخ 1402/11/28 در رابطه با سیاست و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت فرسوده ناکارآمد شهری،متن مصوبه جهت اطلاع عمومی به شرح زیر منتشر می‌گردد:

نوسازی در مقیاس بلوک شهری

در بافت میانی و روستایی مقرر گردید در اسناد تجمیعی ارائه شده در مقیاس یک بلوک شهری مطابق تعریف مصوبه مراتب در باز تنظیم با حدنصاب 150 مترمربع، حداقل عرض پلاک 8 متر، سطح اشغال 75 درصد تراکم 300 درصد (چهار طبقه بر روی پیلوت) و تأمین پارکینگ هر واحد 75 درصد و 20 درصد در فضای باز غیر مسقف با حداقل عرض معبر 8 متر مورد اقدام واقع شود.

نوسازی در مقیاس محورهای شهری

محور امام رضا (ع)؛ با توجه به عرض محور 18 و 22 متری و نقش فعالیتی محور و تجاری بودن ضلع جنوب و شمال مقرر گردید در بدنه جنوب واقع در محدوده مصوب بافت پس از تجمیع و رسیدن نصاب به 300 مترمربع با حداقل عرض پلاک 10 متر، ضمن تأمین 75 درصد پارکینگ و سطح اشغال 75 درصد در همکف و طبقات به صورت 4 طبقه مسکونی بر روی همکف تجاری با نصاب واحد مسکونی حداقل 120 مترمربع احداث بنا صورت پذیرد. در صورت پیشنهاد شهرداری جهت تأمین زمین در راستای اختصاص به پارکینگ عمومی در شعاع عملکرد مناسب متقاضی می‌تواند نسبت به معوض پارکینگ از پلاک خود در کاربری پارکینگ موردنظر اقدام نماید.

خیابان معاد

با توجه به عرض مناسب معبر و نصاب موجود قطعات، هم‌جواری معبر در ضلع غرب با آرامستان مقرر گردید در صورت تجمیع قطعات و نصاب 250 متر با حداقل عرض قطعات 10 متر به صورت 3 طبقه روی پیلوت در سطح اشغال 75 درصد و تأمین 75 درصد پارکینگ، احداث بنا صورت گیرد.

محور نسترن 13 (محور نسترن 6 جدید)

با توجه به عرض مصوب محور 18 متری و ضرورت بازگشایی معبر به دلیل نقش آن و ضرورت ورود شهرداری و دولت به تملک و بازگشایی آن مقرر گردید در قطعات تجمیع شده با قطعات هم‌جوار و رسیدن نصاب حداقل 150 مترمربع با بر حداقل 8 متر به صورت 3 طبقه مسکونی روی همکف تجاری با تغییر جبهه ساخت در سطح اشغال 75 درصد با تأمین پارکینگ 75 درصد مورد موافقت قرار گرفت.

محور شهید مطهری

با توجه به ضابطه و کاربری طول محور طبق طرح تفصیلی از طرفی با توجه به میزان زیاد عقب‌نشینی پلاک‌های واقع در طول محور و ریزدانه شدن آن‌ها، در جهت تشویق به تجمیع پلاک‌ها با حدنصاب مساحت قطعه حداقل 150 مترمربع بعد از عقب‌نشینی و داشتن حداقل عرض پلاک 8 متر با افزایش یک طبقه تراکم و احداث بنا در جبهه ساخت تعیین شده طرح تفصیلی در سطح اشغال 75 درصد با تأمین 75 درصد پارکینگ موافقت شد.

محور شهید چمران

در جهت تشویق به تجمیع پلاک ها با حدنصاب حداقل 200 مترمربع و داشتن حداقل عرض پلاک 10 متر به‌صورت سه‌طبقه مسکونی روی همکف تجاری در سطح اشغال 75 درصد با تأمین 75 درصد پارکینگ موافقت شد.

محور شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی

با توجه به ضابطه و کاربری طول محور طبق طرح تفصیلی، از طرفی با توجه به میزان زیاد عقب‌نشینی پلاک‌های واقع در طول محور و ریزدانه شدن آن‌ها در جهت تشویق به تجمیع پلاک‌ها با حدنصاب مساحت قطعه حداقل 200 مترمربع بعد از عقب‌نشینی و داشتن حداقل عرض پلاک ۱۰ متر، با افزایش یک طبقه تراکم و احداث بنا در جبهه ساخت تعیین‌شده طرح تفصیلی در سطح اشغال 75 درصد با تأمین 75 درصد پارکینگ موافقت شد.

نوسازی در پلاک‌های غیرقابل تجمیع

به‌منظور نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و قطعات غیرقابل تجمیع در محدوده‌های بافت ناکارآمد میانی و بافت پیشین روستایی به شرح ذیل تصمیم‌گیری شد:
1- در پلاک‌های با مساحت کمتر از 60 مترمربع، طبق ضوابط طرح تفصیلی اقدام گردد.(تجمیع با قطعات مجاور)
2- در پلاک‌های با مساحت ۶۰ تا 100 مترمربع که قابلیت تجمیع ندارند سطح اشغال و تراکم مطابق ضوابط طرح تفصیلی و ضوابط تأمین پارکینگ به‌صورت 75 درصد و 20 درصد از فضای باز به‌صورت غیر مسقف می‌باشد.
3- در پلاک مساحت 100 تا 200 مترمربع با افزایش یک طبقه تراکم در سطح اشغال 75 درصد ضمن توجه به شرایط هم‌جواری‌ها موافقت شد.
4- در پلاک‌های با مساحت 200 تا 500 مترمربع در معابر 10 متر و بالاتر با افزایش یک طبقه تراکم در سطح اشغال 60 درصد موافقت گردید.
5- در پلاک‌هایی با مساحت بیشتر از 500 مترمربع طرح و ضابطه پیشنهادی به تائید کمیسیون ماده 5 برسد.

682413