تصویری از اولین فارغ التحصیل دکترای ادبیات از دانشگاه تهران

تصویری از دفاع محمد معین، اولین دفاع دکترای ادبیات در دانشگاه تهران در هفده شهریور ۱۳۲۲ را می‌بینید.
تصویر تصویری از اولین فارغ التحصیل دکترای ادبیات از دانشگاه تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد معین در ۹ اردیبهشت سال ۱۲۹۷، در شهر رشت، چشم به جهان گشود. او فرزند اول خانواده بود. در سن شش سالگی مادرش را به دلیل ابتلا به بیماری حصبه از دست داد و پنج روز پس از درگذشت مادر، پدرش را نیز از دست داد.

معین تحت سرپرستی پدربزرگش که از عالمان روحانی رشت بود، دوره شش ساله ابتدایی را ظرف دو سال به پایان رساند. پس از سپری کردن دوره اول متوسطه در رشت، دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به اتمام رساند.

محمد معین که با قید «بسیار خوب» دفاع جلسه دکترای خود را به پایان رساند؛ به سمت دانشیار و پس از آن به سمت استاد کرسی «تحقیق در متون ادبی» در دانشکده ادبیات برگزیده شد.

معین همچنین از طرف دولت فرانسه در سال ۱۳۴۰، نشان عالی «هنر و ادب» را کسب کرد.

دکتر معین از آغاز سال ۱۳۲۵ شمسی، با شروع چاپ لغت نامه دهخدا، در مجلس شورای ملی به همکاری با علی اکبر دهخدا برگزیده شد. با موافقت علی اکبر دهخدا سازمان لغتنامه از منزل شخصی وی در دی ماه ۱۳۳۶ به مجلس شورای ملی منتقل شد و دکتر معین طبق وصیت نامه دهخدا، به ریاست امور علمی آن سازمان منصوب شد.

دو ماه بعد، در اسفند ۱۳۳۶ سازمان مذکور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقال یافت و ریاست سازمان لغت‌نامه طبق اساسنامه مصوب شورای دانشگاه، به عهده محمد معین گذاشته شد. او تا آخرین روزی که دچار سکته شد، عهده‌دار این سمت بود.

اولین فارغ التحصیل دکترای ادبیات از دانشگاه تهران + عکس تاریخی از جلسه دفاع

تصویری از دفاع محمد معین، اولین دفاع دکترای ادبیات در دانشگاه تهران در هفده شهریور ۱۳۲۲ با هیئت داوری؛ ملک‌الشعرای بهار، ابراهیم پورداوود و سیدمحمد تدین را می‌بینید.

منبع: همشهری آنلاین

682328