چرا در اصفهان با کمبود اتوبوس برون شهری مواجه هستیم؟

اتوبوس‌داری صرفه اقتصادی ندارد قیمت یک دستگاه اتوبوس مدل 97 بین 18 تا 19 میلیارد تومان است» این را مدیرعامل یکی از شرکت‌های مسافربری اصفهان می‌گوید.
تصویر چرا در اصفهان با کمبود  اتوبوس برون شهری  مواجه هستیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ اتوبوس‌داری صرفه اقتصادی ندارد قیمت یک دستگاه اتوبوس مدل 97 بین 18 تا 19 میلیارد تومان است» این را مدیرعامل یکی از شرکت‌های مسافربری اصفهان می‌گوید.

«خروج ناوگان اتوبوس‌های برون شهری به صنعت و کارخانجات، کمبود اتوبوس، ساماندهی قیمت واقعی کرایه سفر، فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های برون شهری، گران بودن قطعات و لوازم و تعمیرات و بازسازی ناوگان، عدم توازن هزینه و درآمد، خروج رانندگان مسافربری برون شهری به رشته رانندگی حمل و نقل بار، عدم توجه به درخواست‌ها و مشکلات شرکت‌های مسافربری و رانندگان اتوبوس‌های برون شهری از مشکلات رانندگان اتوبوس است.» این صحبت‌های مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهردای اصفهان است.

ابوالفضل توکلی افزود: روزانه نزدیک به ۱۶هزار مسافر از پنج پایانه اصفهان به سایر نقاط کشور وارد و خارج می‌شوند.

این آمار مسافرانی است که موفق به دریافت بلیت اتوبوس شده‌اند.

در دوران کرونا کاهش مسافر مالکان اتوبوس‌ها را به سمت صنایع بزرگ سوق داد.

اتفاقی که در دوران پسا کرونا برای مردم مشکل ایجاد کرد زیرا به دلیل کمبود اتوبوس مردم برای تهیه بلیت با مشکل مواجه شده‌اند.

به گفته کارشناسان با توقف تولید اتوبوس از سال ۹۷ و جایگزین نشدن خودروهای فرسوده، از یک سو با کمبود وسیله حمل و نقل مواجهیم و از سوی دیگر استفاده از خودروهای فرسوده هزینه سرسام آوری دارد.

در این رابطه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه ۱۶ اردیبهشت هیأت وزیران در خصوص مجاز بودن ثبت سفارش واردات اتوبوس بین شهری تا سقف ۲ هزار دستگاه با عمر کمتر از ۵ سال را به وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران اربعین حسینی (ع)، ثبت سفارش واردات اتوبوس‌های بین شهری در صورت تأیید وزارت راه و همچنین تأمین خدمات پس از فروش و قطعات با تأیید وزارت صمت مجاز است.

سود بازرگانی واردات اتوبوس های بین شهری برای مسافران اربعین حسینی (ع) با تأیید وزارت کشور مشمول تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در جمعی که با حضور نماینده مجلس اصفهان و سایر متولیان امر برگزار شد، قول داد نسبت به 500 دستگاه اتوبوس برون شهری و در اختیار گذاشتن این ناوگان اقدام کند اما این مطالبه در حالی است که تاکنون هیچ اقدام رسمی بر این مسأله نشده است.

منبع: فارس

681911