سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. طی یکسال اخیر، رئیس‌ جمهور چین سه بار پای برگه‌ای را امضا کرده که حاوی تعرض به تمامیت ارضی ایران بوده است. جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی جدائی‌ناپذیر از ایران هستند و هرگونه تعرض به آنها حتی در پوشش لزوم مذاکره برای حل به‌اصطلاح مساله جزایر، غیرقابل قبول است.
تصویر سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه جمهوری اسلامی از ادعای چین درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به شدت انتقاد کرده است.

جمهوری اسلامی، در بخش‌هایی از این مطلب نوشته است:بحث جزایر سه گانه خطای نابخشودنی چین بود؛ صراحتا حرف‌هایش در این مورد را پس بگیرد.

سران دولت چین، پایشان را از گلیم خود درازتر کرده‌اند. طی یکسال اخیر، رئیس‌ جمهور چین سه بار پای برگه‌ای را امضا کرده که حاوی تعرض به تمامیت ارضی ایران بوده است. جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، بخشی جدائی‌ناپذیر از ایران هستند و هرگونه تعرض به آنها حتی در پوشش لزوم مذاکره برای حل به‌اصطلاح مساله جزایر، غیرقابل قبول است.

بخشی به ضعف سیاست خارجی دولت مربوط می‌شود که علیرغم شعارهای پرزرق و برق تکیه بر عزتمندی، در سه سال گذشته در قبال چین و روسیه دچار انفعال شدید بوده و این ضعف و انفعال همچنان ادامه دارد. علاوه بر چین، روسیه هم ادعای واهی شیخ امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را تایید کرد و غیرقابل اعتماد بودن لاف دوستی دولتمردان کرملین نیز به اثبات رسید. وزارت خارجه کشورمان هم اقدامات ضعیفی در قبال این تخلفات روسیه و چین انجام داد که اوج این اقدامات احضار سفرای این کشورها و تذکر به آنها بود ولی این دو کشور، کوچک‌ترین حرکتی در جهت جبران انجام ندادند و در نهایت گستاخی، سیاست تعرض به تمامیت ارضی کشورمان در موضوع جزایر سه‌گانه را ادامه دادند.

اشکال اساسی سیاست خارجی ما اینست که متولیان امور، اصل مترقی «نه شرقی – نه غربی» را برخلاف محتوائی که دارد تفسیر کرده و روابط بین‌الملل کشورمان را به نگاه به شرق محدود کرده‌اند. معنای دقیق اصل «نه شرقی – نه غربی» عدم وابستگی به دو اردوگاه شرق و غرب است ولی این اصل بهیچوجه داشتن روابط سیاسی با شرق و غرب را نفی نمی‌کند. متولیان سیاست خارجی کشورمان با اِعمال سیاست نفی رابطه با غرب در عین تشدید روابط با شرق، روشی را در سیاست خارجی در پیش گرفته‌اند که نه‌تنها ویژگی اصل «نه شرقی – نه غربی» که موازنه منفی و بهره بردن از این موازنه است را دربرندارد بلکه کشورمان را از رسیدن به منافع جامع‌الاطراف سیاست موازنه محروم می‌کند.

به عبارت روشن‌تر، اردوگاه شرق از یکطرف جای خالی غرب در روابط بین‌الملل کشورمان را برای تامین منافع مورد نظر خود اشغال می‌کند و از طرف دیگر هر وقت لازم بداند ما را برای دست‌یابی به اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی خود قربانی می‌نماید. ماجرای جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به عنوان نمونه مشترک سوء‌استفاده چین و روسیه و ماجرای کشاندن نام ایران به جنگ اوکراین و کارشکنی در برجام به عنوان نمونه‌های اختصاصی سوء‌استفاده روسیه، شواهد روشنی برای اثبات این واقعیت تلخ هستند.

روی آوردن به سیاست موازنه در روابط بین‌الملل، بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از طمع‌ورزی‌های اردوگاه‌های شرق و غرب است. با توسل به این سیاست، می‌توانیم به اصل «نه شرقی – نه غربی» عمل کنیم و از ثمرات آن نیز بهره‌مند شویم.

منبع: جمهوری اسلامی

681598