منطقه‌ای که برای آفرودسواران ممنوع شد

رئیس کل دادگستری گلستان از ورود به ممنوعیت آفرودسواران در منطقه مَرکوه مینودشت خبر داد و گفت: «دستگاه‌های متولی مکلف‌اند مسیر‌های منتهی به ورود آفرودسواران را مسدود کنند.»
تصویر منطقه‌ای که برای آفرودسواران ممنوع شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان و اسپانلو دادستان مرکز این استان، برای بررسی اکوتون (بوم مرز) ارزشمند مَرکوه که اهمیت زیادی در تغذیه آبخوان‌های عمیق پایین دست منطقه قلعه قافه مینودشت دارد از این منطقه بازدید کردند.

آسیابی در این بازدید گفت: دادستان‌های مینودشت و آزادشهر با نظارت دادستان مرکز استان گلستان بر روند اجرای طرح ممنوعیت ورود آفرود سواران و کمپ در این منطقه بکر نظارت خواهند کرد.

وی افزود: در راستای اجرای دستورالعمل حقوق عامه، مدیران و کارکنانی که در انجام تکالیف قانونی خود در این بخش کوتاهی کنند با پرونده ترک فعل مواجه خواهند شد.

وی گفت: منابع طبیعی و دستگاه‌های متولی دیگر مکلفند جهت جلوگیری از ورود آفرود سواران مسیر‌های منتهی به آن را مسدود کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان با تاکید بر این که تکلیف نگهداری جنگل‌ها و مراتع با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، افزود: متولیان این اداره مکلفند با استفاده از رسانه‌ها و ظرفیت فضای مجازی درباره ممنوعیت آفرو‌د سواری و ورود خودرو به عرصه‌های جنگلی و مرتعی اطلاع‌رسانی کنند.

وی گفت: معرفی متخلفان به مراجع قضایی هم از اقداماتی است که باید مسئولان منابع طبیعی زودتر انجام دهند.

آسیابی افزود: بر اساس اعلام کارشناسان منابع طبیعی، مرتع منطقه مَرکوه مینودشت به علت قرار گرفتن در سَرِ یال کوه و ارتفاعات و برفگیر بودن در زمستان، در تغذیه آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌های عمیق پایین دست این منطقه اهمیت ویژه دارد و جولان آفرودسواران، سبب کوبیدگی و فشردگی خاک و کاهش نفوذپذیری آب می‌دهد و در درازمدت به طبیعت این منطقه و تنوع جانوری و گیاهی آن آسیب وارد می‌کند.

طبیعت بِکر و مناظر بی نظیر مَرکوه مینودشت، این منطقه را به یکی از مقصد‌های محبوب طبیعت گردان در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.

منبع: تسنیم

681237