آفرودسواری؛ بایدها و نبایدها/ جان و مالتان را به خطر نیندازید!

سرعت، هیجان و جذابیت‌های شگفت انگیز آفرودسواری باعث شده این تفریح به‌ویژه در میان جوانان طرفداران بسیاری پیدا کند. یکی از الزامات این سفر هیجان انگیز داشتن یک خودروی آفرودی است اما صرفا داشتن یک ماشین و تجهیزات به تنهایی کافی نیست.
تصویر آفرودسواری؛ بایدها و نبایدها/ جان و مالتان را به خطر نیندازید!

به گزارش سایت خبری پرسون، آفرودسواری اصول و قواعدی دارد که درصورت بی‌توجهی می‌تواند پایان تلخی را برای این تجربه شیرین رقم بزند. آرش حاجی جعفری، نایب‌رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران و رئیس هیأت شمال غرب استان تهران برخی از اصول و قواعد آفرود سواری را اینطور توصیه می‌کند.

۱. قبل از هرچیز فکر آفرودسواری به تنهایی را از سر بیرون کنید. حتی اگر ماشین تان به‌اصطلاح تانک هم شده باشد، ممکن است در اختلاف سطح ۳۰ سانتی‌متری چپ کند و اگر تنها باشید هیچ‌ فردی به دادتان نخواهد رسید. پس با یک گروه و چند خودرو و از همه مهم‌تر با لیدر و راهنما همراه شوید.

۲. بدون آموزش آفرودسواری نکنید. صرف داشتن گواهینامه برای رانندگی در مسیرهای بیراهه و پرخطر کافی نیست. لازم است دوره‌های آموزشی آفرودسواری را بگذرانید. این دوره‌ها در کمیته آفرودسواری هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان‌ها برگزار می‌شود. در این دوره‌ها آموزش کمک‌های اولیه، امداد و نجات و مقاومت در شرایط بحران هم گنجانده شده است.

۳. به تبلیغات فضای مجازی توجه نکنید. تورهای غیراستاندارد بسیاری در فضای مجازی تبلیغ می‌شود که بسیاری از آنها شرایط و صلاحیت برگزاری تورها را ندارند و تجربه ثابت کرده حوادث بسیاری در آنها رقم می‌خورد. پس جان و مالتان را به خطر نیندازید.

۴. پیش از شروع حرکت، از قدرت بدنی، ذهنی خود مطمئن شوید و با توجه به فصل، تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

۵. نقشه مسیر حرکت را حتما به خوبی مرور کنید.

۶. قبل از حرکت بررسی آب و هوای مسیر و مقصد را فراموش نکنید.

۷. مسیر و مقصد سفرتان را به اطلاع افرادی غیر از همسفران تان برسانید تا درصورتی که به مشکل برخوردید و تلفن همراه‌تان هم آنتن نداشت، نیروهای امدادی شما را پیدا کنند.

۸. قبل از سفر ممنوعیت‌های محیط‌زیستی، انتظامی و نظامی مسیر را چک کرده و با مأموران نظامی، انتظامی و محیط‌زیستی همکاری کنید.

۹. به هیچ عنوان از قرص‌های خواب آور و... استفاده نکنید. تجربه ثابت کرده حوادث آفرودسواری برای افرادی که حالت روانی نرمالی ندارند یا موادمخدر مصرف کرده‌اند، بیشتر رخ داده است.

۱۰. مراقب محیط‌زیست منطقه باشید، حرمت ساکنان بومی و اهالی مناطق روستایی را حفظ و با خرید از آنها به اقتصاد بومی منطقه کمک کنید.

منبع: روزنامه همشهری

573125