انواع سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و نحوه استفاده از آنها

اگر قصد طراحی سایت داشته باشید احتمالاً با عبارت‌هایی مثل CMS یا سیستم مدیریت محتوا برخورده باشید. CMS برای مدیریت تولید و اصلاح محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع CMSها به مدیران سایت اجازه می‌دهند تا بدون دانش کافی برنامه نویسی، محتوای وب سایت را ویرایش یا حذف کنند.
تصویر انواع سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و نحوه استفاده از آنها

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر قصد طراحی سایت داشته باشید احتمالاً با عبارت‌هایی مثل CMS یا سیستم مدیریت محتوا برخورده باشید. CMS برای مدیریت تولید و اصلاح محتوای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع CMSها به مدیران سایت اجازه می‌دهند تا بدون دانش کافی برنامه نویسی، محتوای وب سایت را ویرایش یا حذف کنند.

اگر به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای مناسب و آسان هستید، ما را در ادامه همراهی کنید. قرار است انواع CMSهای مهم و کاربردی برای ساخت سایت را به شما معرفی کنیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا به انگلیسی Content Management System که گاهی اوقات با نام CMS شناخته می‌شود، کار مدیریت سایت را آسان کرده است. فرض کنید یک وب سایت اینترنتی دارید و می‌خواهید عکس و متن به آن اضافه کنید.

طبیعتاً اگر برای اضافه کردن عکس به سایت نیاز به کدنویسی و دانش برنامه نویسی بود، هرکسی از پس مدیریت سایت برنمی‌آمد. به همین خاطر نرم افزارهایی تحت عنوان CMS روی کار آمدند تا شما مجبور نباشید برای اضافه کردن و ویرایش صفحات سایت در دوره‌های آموزش طراحی سایت و کدنویسی شرکت کنید.

به عبارتی سیستم مدیریت محتوا نرم‌افزاری است که روی سرور نصب می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که سایتی پویا داشته باشید و بخش‌های مختلف سایتتان را به دلخواه تغییر داده و مدیریت کنید.

نرم افزارهایی تحت عنوان CMS

انواع سیستم‌ مدیریت محتوا سایت

سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت کلی در دو دسته اشتراکی (SAAS) و کدباز (Open Source) تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه نمونه سیستم‌های محتوایی هر دسته بندی را به شما معرفی می‌کنیم.

1- سیستم مدیریت محتوای کد باز یا Open Source

سیستم اپن سورس (Open Source) به نرم افزارهایی گفته می‌شود که امکان دسترسی به کد وجود دارد و قابل توسعه هستند. در این نوع سیستم شما به کدها دسترسی دارید و می‌توانید با کمک یک برنامه نویس تغییرات دلخواه را در قالب سایت ایجاد کنید.

البته برای ایجاد تغییرات در متن، لوگو، تصاویر و... سایت نیاز به کدنویسی ندارید. این نوع سیستم‌ها به صورت کاملاً رایگان عرضه می‌شوند و قابل توسعه هستند. شما با طراحی قالب اختصاصی و... می‌توانید یک سایت اختصاصی بسازید. مهم‌ترین CMSهای کد باز شامل:

  • وردپرس (WordPress): وردپرس یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت سایت در جهان است. یک نرم افزار حرفه‌ای و کم‌حجم که قالب‌های بسیار متنوع و پلاگین‌های کاربردی دارد. از طرف دیگر می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

البته این را در نظر بگیرید که برای راه اندازی سایت با وردپرس نیاز به استخدام طراح سایت یا شرکت‌های طراحی سایت دارید. اما راه اندازی سایت با این روش هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد.

  • جوملا (Joomla): جوملا رقیب سرسخت وردپرس در زمینه مدیریت سایت است. با این تفاوت که نصب راحت اما رابط کاربری پیچیده‌ای دارد. شما برای کار کردن با جوملا نیاز به کمی آموزش دارید. برای توسعه سایت هم نیاز به استخدام افراد متخصص دارید.
  • دروپال (Drupal): دروپال یک CMS حرفه‌ای با سرعت بارگذاری بالا در صفحات است. بیش از 6000 افزونه برای دروپال وجود دارد که کار مدیریت سایت را آسان می‌کند. البته کار کردن با دروپال و توسعه آن کمی سخت‌تر از جوملا است.
  • پرستاشاپ (prestashop): پرستاشاپ تا حدودی شبیه وردپرس است. مدیریت سایت با پرستاشاپ راحت است و می‌توانید افزونه‌های مورد نیازتان را روی آن نصب کنید.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

2- سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا Software As A Service در اصل یک سیستم متن باز برای مدیریت سایت است. برای مدیریت سایت در این نرم افزار به کدهای سایت دسترسی ندارید. شما با پرداخت هزینه به شرکت‌های ارائه دهنده این سیستم اشتراک سالانه یا ماهیانه خریداری می‌کنید.

با پرداخت اشتراک نیازی به تهیه قالب، اجاره هاست، پشتیبان و طراح سایت ندارید. اگر زمانی نیاز داشتید تا تغییراتی در ظاهر سایت اعمال شود، تیم پشتیبانی این کار را برای شما انجام می‌دهد. از جمله سیستم مدیریت محتوا اشتراکی (SAAS) می‌توان به WIX، shopify و پرتال اشاره کرد.

سیستم اشتراک سالانه

سخن پایانی

در این مقاله با تفاوت میان نرم افزارهای مدیریت سایت اشتراکی و کد باز آشنا شدید. دیگر انتخاب با خود شما است که کدام CMS را برای مدیریت وب سایت انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که سیستم‌های اشتراکی دارای تست رایگان چندروزه هستند.

اگر دلتان می‌خواهد تا بعد از تست و آزمایش یک CMS مناسب انتخاب کنید، دستتان برای این کار حسابی باز است. سیستم‌های کد باز که به صورت رایگان در دسترس هستند. سیستم‌های اشتراکی هم به صورت رایگان ارائه می‌شوند که می‌توانید خودتان آن‌ها را بررسی کنید.

منبع: سایت پرتال

منبع: پرتال

680402

سازمان آگهی های پرسون