وزیر ارشاد به مقامات اداری در جمهوری اسلامی اخطار داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ مقام اداری در جمهوری اسلامی حق ندارد، در مکاتبات خود از زبان بیگانه استفاده کند. این قانون است و باید انجام شود.
تصویر وزیر ارشاد به مقامات اداری در جمهوری اسلامی اخطار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست شورای پاسداشت زبان فارسی صبح امروز سه‌شنبه 8 خرداد با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم در سخنانی با بیان این مطلب که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از زبان فارسی را از ماموریت‌های اصلی خود می‌دانیم،‌ گفت:‌ اسامی مجتمع‌هایی که حاضر نیستند اسامی خارجی خود را تغییر دهند، اعلام کنید تا رسانه‌ای کنیم. ما در اداره کشور بی‌اخلاقی نداریم اگر بگویند بی‌اعتنا هستیم، این، گردن‌کلفتی در برابر قانون است. با دادستانی کل در تمام حوزه‌ها ارتباط خوب داریم. این را به بخش مربوطه در دادستانی اعلام و اگر لازم شد در دادگاه، شکایت و اگر نیاز به آیین‌نامه و اصلاحیه دارد در دولت تصویب می‌کنیم.

وی ادامه داد: از همکارانم در دبیرخانه شورای پاسداشت و همه مجموعه‌ها و از آقای حداد عادل که دردمندانه پای مساله ایستاده‌اند تشکر می‌کنم.‌

اسماعیلی افزود: با وزیر راه و شهرسازی چند بار شخصا صحبت و مکاتبه و با آقای علی‌آبادی وزیر صمت حضوری صحبت کردم. هیچ مقام اداری در جمهوری اسلامی حق ندارد در مکاتبات خود از زبان بیگانه استفاده کند. این قانون است و باید انجام شود. اگر به عنوان رئیس شورای پاسداشت نتوانم این را جلو ببرم مقصر هستم. در دوران مسئولیتم باید این را به سامانی برسانیم. رئیس جمهور شهید چند بار به من گفتند که به جای تریبون از سخنگاه استفاده می‌کنم و من از همین سخنگاه خواستارم این مساله را به عنوان یک مساله حتمی قرار دهید‌. اهمیت این مساله از صدور مجوزها بیشتر نباشد کمتر نیست‌‌.

اسماعیلی گفت: بحث مجتمع‌ها و شهرداری‌ها را دنبال می‌کنیم. روند فرآیند هشدار ما باید در لحظه باشد تا به گوشی همراه مسئول به هنگام تخلف پیامک شود. کار فرهنگی سخت و زمان‌بر است. همه ملزم هستند این کار را انجام دهند. به پشتوانه علمی و تلاش آقای حداد عادل این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر مظلومیت زبان فارسی کرده‌اند، افزود: زبان فارسی یک گنجینه است که از آن غفلت داریم. به عنوان نمونه جای تاسف است که نمی‌توانیم مانع درج اسامی مسافران هواپیماها به زبان غیر فارسی در بلیت هواپیما شویم.

منبع: تسنیم

680330