مذاکرات پنج‌جانبه دربارهره اندازی و بازگشایی گذرگاه رفح

پس از انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیشنهاد مدیریت گذرگاه رفح به تشکیلات خودگردان فلسطین، منابع رسانه‌ای از مذاکرات پنج‌جانبه در این رابطه خبر دادند.
تصویر مذاکرات پنج‌جانبه دربارهره اندازی و بازگشایی گذرگاه رفح

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک منبع فلسطینی نوشت: مذاکرات پیشرفته‌ای میان مصر، اسرائیل، اتحادیه اروپا، تشکیلات خودگردان فلسطین و آمریکا در خصوص توافق پیشنهادی برای مدیریت گذرگاه رفح در حال انجام است.

بر اساس توافق صورت گرفته میان طرف‌های مذکور، تشکیلات خودگردان فلسطین گذرگاه رفح را مدیریت و رژیم صهیونیستی از طریق دوربین‌ها بر آن نظارت خواهد کرد و اتحادیه اروپا نیز حضور خواهد داشت و بر فعالیت‌ این گذرگاه نظارت خواهد کرد.

روزنامه الاخبار لبنان در این باره گزارش داد قرار است طی روزهای آینده یک هیئت بلندپایه آمریکایی با هدف بررسی سازوکار بازگشایی مجدد گذرگاه رفح وارد قاهره شود و با مقامات مصر در این باره رایزنی کند.

الاخبار نوشت: هیئت آمریکایی باید میان مصر و اسرائیل در رفت و آمد باشد تا با مقامات هر دو طرف گفت‌وگو کند و دیدگاهی درباره شروع مجدد فعالیت در گذرگاه رفح ایجاد کند.

طبق این گزارش، بر اساس سناریوهای متعددی که مطرح شده است، نزدیکترین کار در حال حاضر دستیابی به توافق بر سر حضور هیئت نظارتی اتحادیه اروپا در گذرگاه رفح به عنوان میانجی میان مصر و رژیم صهیونیستی مشابه وضعیت بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ و با تایید تشکیلات خودگردان فلسطین و هماهنگی کامل با آن است.

الاخبار در ادامه نوشت: اگر این پیشنهاد از سوی حماس و دیگر گروه‌های مقاومت پذیرفته نشود، پیشنهادات مصری دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه فعالیت گذرگاه می‌تواند با هماهنگی مقاومت و از طریق همکاری میان تشکیلات خودگردان و مقاومت باشد.

اشغال گذرگاه مرزی رفح در حدفاصل نوار غزه و خاک مصر، بحث و مذاکرات درباره سازوکارهای احتمالی برای راه‌اندازی این گذرگاه اصلی و تقریبا تنها راه ارتباطی صدها هزار فلسطینی با جهان خارج را دوباره به جریان انداخته و موضوع بازگشت هیئت اتحادیه اروپا به این گذرگاه مطرح شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین دوشنبه در اولین پاسخ به پیشنهاد بورل در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای حضور در گذرگاه رفح مطابق توافقنامه سال ۲۰۰۵ با حضور ناظران بین‌المللی اعلام کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر بر آمادگی طرف فلسطینی برای اقدام فوری جهت بازگشایی گذرگاه طبق توافق امضا شده در سال ۲۰۰۵ تاکید و اعلام کرد این موضعگیری در راستای پاسخ به فراخوان «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپاست که گفت وزرای خارجه اتحادیه به فعالیت دوباره هیئت اتحادیه اروپا در شهر رفح چراغ سبز نشان دادند.

پیشتر منابع روزنامه «العربی الجدید» در این باره اعلام کردند مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین، اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی و آمریکا برای رسیدن به یک توافق که با آن امکان راه‌اندازی گذرگاه زمینی رفح در مرحله آتی فراهم شود، بررسی‌های اولیه را آغاز کردند.

«مخیمر ابوسعده» استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر غزه نیز به العربی الجدید گفته بود: کنترل نظامی رژیم اشغالگر بر گذرگاه همه طرف‌ها را به یافتن راه‌حل‌هایی برای راه‌اندازی آن در دوره فعلی سوق داد، یکی از راه‌حل‌های مطرح شده بازگشت به توافق امضا شده در سال ۲۰۰۵ است، زمانی که رژیم اشغالگر تصمیم گرفت از نوار غزه عقب‌نشینی کند.

منبع: ایسنا

680305