سالانه چند ملیون دلار بذر در کشور تولید می‌شود؟

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: میزان بذری که از آثار تحقیقات در حوزه اصلاح بذر و امنیت غذایی تولید می‌شود، سالانه ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.
تصویر سالانه چند ملیون دلار بذر در کشور تولید می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان: محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صبح امروز در جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر در استان اصفهان اظهار داشت: امنیت غذایی یعنی یک کشور و جامعه بتواند غذایی را قابل دسترس به صورت سالم و پایدار برای افراد جامعه فراهم کند و این خصوصیات باعث شد سیاسیون به این نتیجه برسند که تولید غذای سالم و کافی نیازمند داشتن یک سند است و به همین دلیل سندغذایی نوشته و ابلاغ شد.

وی افزود: برای داشتن امنیت غذایی باید کشاورزی بر پایه‌ داشته‌ها انجام دهیم و برای داشتن این کشاورزی، بذر سالم حرف اول را می‌زند و به عنوان خاکریز مهمی در حوزه امنیت غذایی می‌توان از آن نام برد.

زمانیان تشریح کرد: در ایران شرکت‌های زیادی در حوزه تولید بذر فعالیت می‌کنند و یکی از روش‌های تولید بذر سالم در کشور شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توانند به عنوان راهگشای تولید بذر در کشور باشند و آمار این کشورها در حوزه کشاورزی حدود ۱۰ درصد است و در همین راستا شعار تات دانش‌بنیان، بهره ور و پاسخگو است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان کرد: در موسسه اصلاح بذر روی ۳۵ محصول زراعی تحقیقات صورت می‌گیرد و آنچه وظیفه این موسسه است تولید ارقام زراعی و پرمحصول سازمان با شرایط اقلیمی و دیگری تولید بذر هسته‌های اولیه این محصولات است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به آثار تحقیقات در حوزه اصلاح بذر و امنیت غذایی اشاره داشته باشیم، اهمیت اقتصادی یکی از آن‌ها است و میزان بذری که تولید می‌شود، سالانه ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد که اگر افراد در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی نباشند باید این بذر را وارد کرد.

زمانیان افزود: استان اصفهان از مطالعات روی خصیل می‌تواند در راستای امنیت غذایی و خوراک دام استفاده کرد.

منبع: فارس

668725