به گزارش سایت خبری پرسون، دانشآموزان دو پایه دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه 27 فروردین 1403 در امتحانات شبهنهایی شرکت کردند.
امتحانات شبهنهایی با هدف آشنایی دانشآموزان با امتحانات نهایی برگزار میشود؛ نادر کریمی بیرانوند؛ مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری با اشاره به اینکه از 27 فروردین تا 4 اردیبهشت امتحانات شبهنهایی برگزار میشود، گفت: با توجه به نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی سال گذشته، دو درس عمومی و دو درس اختصاصی برای برگزاری امتحانات شبهنهایی البته با توجه به رشته تحصیلی دانشآموزان انتخاب شده است.
همچنین محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات شبهنهایی گفت: امیدواریم شرایطی که در امتحانات شبهنهایی ایجاد شده است، زمینهساز عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانشآموزان با امتحانات نهایی و از سوی دیگر کاهش استرس آنها شود.
وی افزود: سعی شده طراحی سوالات، فرایند برگزاری امتحانات، حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط امتحانات نهایی باشد.
کاظمی ادامه داد: امتحانات شبهنهایی که برنامهاش تحت عنوان طرح «سه نما» توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس لازم التوجه و شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری، برنامهریزی برای بهبود نقاط ضعف و آشنایی دانشآموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای نخستین بار امتحانات نهایی در پایههای دهم و یازدهم برگزاری میشود به همین دلیل تمرکز امتحانات شبهنهایی بر پایههای دهم و یازدهم است که در 4 عنوان واحد درسی به صورت دو عنوان درس عمومی و دو عنوان درس اختصاصی انجام میشود.
کاظمی ادامه داد: به استانها اعلام شده است به گونهای برنامهریزی کنند که محیط امتحانات شبهنهایی مشابه امتحانات نهایی باشد و دانشآموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند چون این موضوع باعث کاهش استرس دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد میشود.
وی متذکر شد: تصحیح برگههای امتحانات شبهنهایی توسط معلمان دانشآموزان انجام میشود و امتحان در همان مدرسه محل تحصیل دانشآموز برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شرکت در امتحانات شبهنهایی الزامی نیست اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند، پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانشآموزان مشخص میشود و رفع اشکالات میتواند توسط معلم و حتی دانشآموزان انجام شود.
وی افزود: طراحی سوالات امتحانات شبهنهایی از 90 درصد محتوای کتابهای درسی با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی است.
منبع: تسنیم