وزیر بهداشت در نشست خبری توصیه کرد: جراحی غیراورژانسی را بعد از تعطیلات انجام دهید

اولین تذکر نوروزی به یک مسئول/کدام خدمات درمانی در نوروز ارائه نمی شود؟

وزیر بهداشت در نشست خبری جزییات طرح سلامت نوروزی را تشریح و اعلام کرد: حتی خدمات دندانپزشکی دولتی هم تعطیل نخواهد شد.
تصویر اولین تذکر نوروزی به یک مسئول/کدام خدمات درمانی در نوروز ارائه نمی شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: در سفر اخیر در حوزه کمیته سلامت شانگهای که با حضور ۹ کشور برگزار شد ایران به عنوان مرجعی در حوزه سلامت در این اجلاس مشخص بود و بسیاری از کشورها درباره کارهایی که در ایران در حوزه درمان، بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی در حال انجام است، اعلام نیاز کردند.

عین‌اللهی در ادامه با بیان این که نوروز را در پیش داریم، تاکید کرد: البته در تمام طول سال وظیفه ما حفظ سلامت مردم است و در تعطیلات عید هم این مساله ادامه دارد. باید در سفر هم سلامت مردم را تامین کنیم، به همین تشکیلاتی را برای این مدت طراحی کردیم که در حوزه ستادی، شامل سه بخش درمان و بهداشت و خدمات اورژانس خواهد بود.

وی افزود: کمیته سلامت در تمام دانشگاه علوم پزشکی کشور تشکیل شده و تمامی مراکز درمانی و خدمات جامع بهداشتی و مراکز پایش، مراکز هدایت عملیات بحران و مراکز هدایت عملیات اورژانس و… در ایام نوروز طی این مدت به شکل ویژه فعال خواهند بود.

به گفته وزیر بهداشت، ایستگاه جامع سلامت در شهرهای مسافرپذیر و مرکز استان‌ها با حضور تیم کامل بهداشت و درمان، خدمات مورد نیاز را ارائه می‌کنند. آمادگی اورٓانس هوایی و پوشش جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی هم برنامه‌ریزی شده است. تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی هم باید فعال باشند و تجهیزات و داروهای مورد نیازشان به میزان کافی تامین شده است. در سازمان انتقال خون هم به میزان کافی خون تامین شده هم در مرکز و هم در استان‌ها. آزمایشگاه‌های مواد غذایی در ساعات غیراداری هم فعال خواهند بود.

عین‌اللهی با بیان این‌که مردم عزیز می‌توانند هر گونه شکایت و مشکل در این مدت را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند، افزود: کارشناسان ما در ستاد این شکایت‌ها را پیگیری کنند. علوه بر این در ایام نوروز هم به دلیل سفرها حضور در رستوران‌ها افزایش پیدا می‌کند و در این باره اعلام کردیم که دانشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند. البته بیماری تعطیلی ندارد و در هر زمانی ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین از ارائه خدمات حوزه سلامت با برپایی ۳۳۴۵ پایگاه های اورژانس، ۱۹۰۴ پایگاه‌ جاده، ۵ هزار دستگاه آمبولانس در پایگاه‌های نوروزی، ۵۲دستگاه بالگرد هوایی، ۲ دستگاه هواپیمای بال ثابت، ۶۴ اتوبوس آمبولانس‌ها، ۵ دستگاه شناور یا آمبولانس‌های در مناطق مورد نیاز، ۳۷۰ و فعالیت ۲۶ هزار و ۷۸۰ نفر از کارشناسان اورژانس خبر داد.

نظارت ویژه بر مساله آب

وزیر بهداشت درباره دیگر رکن این طرح یعنی بهداشت بیان کرد: از ۱۵ اسفند تا ۲۵ فروردین نظارت بر ایمنی مواد غذایی، آب، بهداشت فردی و عمومی، کنترل مصرف دخانیات به ویژه درمراکز عمومی، کنترل حشرات و ناقلین بیماری و… با حضور ۲۲۰۰ تیم بهداشت محیط با پوشش مشخص و آرم اجرا خواهد شد.

اولین تذکر نوروزی به یک مسئول | کدام خدمات درمانی در نوروز ارائه نمی شود؟

به گفته عین‌اللهی اولویت‌های بهداشتی طی این مدت نظارت بر مراکز تهیه فروش و عرضه مواد غذایی در مراکز حساس از جمله اماکن بین راهی، رستوران‌ها، میادین میوه و تره‌بار، بازارهای موقت هفتگی و… کارگاه‌ها و مراکز توزیع و عرضه شیرینی و آجیل و وسایل حمل و نقل مواد غذایی، بازرسی از سامانه‌های تامین آب آشامیدنی و کنترل کیفی و… خواهد بود. مساله آب هم در سلامت اهمیت زیادی دارد و یکی از نکات کلیدی برای ما به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: ۱۰۰درصد کارشناسان بهداشت محیط هم در ایام نوروز آماده‌باش هستند. دانشگاه‌ها هم موظف هستند که تیم‌های ارزیابی و واکنش سریع بیماری‌ها را به صورت آماده‌باش داشته باشند تا اگر با حادثه یا بلایای طبیعی و… مواجه شدیم به سرعت اقدامات لازم شروع شود. ارائه خدمات درباره بیماری‌های واگیر ادامه خواهد داشت و آزمایشگاه‌های مرجع و ملی هم تعطیل نمی‌شوند.کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی هم دائر خواهند بود.

خدمات درمانی تعطیل نمی‌شود

وزیر بهداشت با تاکید بر این که بخش درمان اهمیت زیادی دارد و بر این اساس تیم واکنش سریع و کمیته مدیریت بحران در مراکز درمانی تشکیل شده، عنوان کرد: این مجموعه‌ها آماده هستند تا وظایف محوله را انجام دهند. هر گونه تعطیلی بخش‌های بستری در مراکز درمانی طی ایام نوروز ممنوع است و یک تخلف تلقی می‌شود.

این مسئول به انجام نشدن برخی خدمات در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت: ما دو جور خدمات داریم، انتخابی یا الکتیو که چندان اورژانسی نیست و دوم خدمات اورژانسی. خدمات انتخابی در ایام نوروز انجام نمی‌شود و تاکید ما همان خدمات اورژانسی است که تمامی آنها باید ارائه شود. البته برخی بخش‌ها به هیچ عنوان تعطیل‌پذیر نیستند از جمله دیالیز، آی‌سی‌یو و بخش‌های ویزه با توجه به بیمارانی که دارند فعالیت‌شان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بیمارانی که در بیمارستان حضور دارند هر روز باید متخصصان مربوطه و پزشک مسئول، ویزیت روزانه را انجام دهند. بخش‌های تصویربرداری در بیمارستان‌ها شبانه‌روزی باید فعال باشند. آزمایشگاه‌ها هم برای بیماران اورژانس و بستری باید خدمات را ادامه دهند.

خدمات بیماری‌های خاص مثل تالاسمی و هموفیلی باید خدمات اورژانسی را دریافت کنند، برخی بیماران هم تزریق خون و برخی دیگر فاکتورهای انعقادی نیاز دارند. بیمارانی هم که پیوند عضو داشته‌اند باید مراقبت‌های بعد از پیوند را دریافت کنند. بیماران مبتلا به سرطان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی باید خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وزیر بهداشت با بیان این که امکانات اقامتی و رفاهی برای همراهان بیمار هم تاکید شده که در نظر گرفته شود، افزود: میزان نیاز به نیروهای تخصصی و فوق تخصصی و کلیه کادر درمان با توجه به وظایفی که دارند، مشخص شده و به صورت شیفت‌بندی فعالیت خواهند کرد.

وزیر بهداشت درباره تامین دارو هم بیان کرد: امسال با همکاری خوب بانک مرکزی وضعیت بهتری در تامین دارو داشتیم و ذخایر نوروزی هم تامین شده است. پیش از تعطیلات هم بخشنامه شده بود که کلیه نواقص برطرف شود تا کارها به شکل کامل در ایام تعطیلات انجام شود.

فعالیت دندانپزشکی‌های دولتی ادامه دارد

وزیر بهداشت با بیان این که ۶۰مرکز دندانپزشکی دولتی در دولت سیزدهم افتتاح شده، بیان کرد: مراکز دندانپزشکی شبانه‌روزی دولتی در همه کشور باید شبانه‌روزی فعالیت خود را ادامه دهند. در صورت تعطیلی بیماران می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارائه خدمات به بیماران خاص در صورت سفر به شهرهای دیگر توضیح داد: بیماران خاص شناسایی شده‌اند و وضعیت آنها مشخص استو به کلیه مراکز درمانی ابلاغ شده که اگر مسافران در طول سفرهایشان نیاز به خدماتی داشتند، می‌توانند مراجعه و همان خدمات مشابه را دریافت کنند.

دکتر سعید کریمی، معاون درمان هم در این نشست حضور داشت و در توضیح بیشتر برای ارائه این خدمات بیان کرد: سامانه‌های وزارت بهداشت به هم متصل است و بیماران اگر از شهری به شهر دیگر منتقل شوند، هیچ خللی در ارائه خدمات به بیماران صعب‌العلاج ایجاد نخواهد شد.

جراحی‌های غیرضروری را انجام ندهید

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام برخی پزشکان برای تبلیغ جراحی‌های زیبایی به ویژه در روزهای منتهی به نوروز، بیان کرد؛ ما توصیه می‌کنیم که افراد اعمال جراحی‌ غیراورژانسی و انتخابی را در ایام نوروز یا نزدیک به آن انجام ندهند. چون هر عملی یک جراحی است و یک مراقبت بعد از عمل. زمان عمل ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد این فرآیند باشد و ۸۰ درصد به پیگیری‌ها مربوط می‌شود و مراقبت‌های بعد از آن است. بنابراین در ایامی که تعطیلات در پیش است، توصیه می‌کنیم که این اتفاق برای جراحی‌های انتخابی صورت نگیرد چون پیگیری‌ها به خوبی انجام نمی‌شود.

وی افزود: در صورت بروز تخلف دو مرجع نظام پزشکی و پزشکی قانونی می‌توانند طرح شکایت کنند. اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای تایید کرده که تایید مراکز تحصیلی، آموزش‌ها و مراکز مربوط به پزشکی و فعالیت‌های پزشکی بر عهده وزارت بهداشت است. کسانی که برای فعالیت‌های حرفه‌ای مدرک مورد تایید وزارت بهداشت نداشته باشد، فعالیت آنها تخلف است و کارشناسان ما موظف هستند که آن را به مراجع قانونی اعلام کنند.

وزیر بهداشت بیان کرد: هر کدام از کارکنان ما وظایفی دارند که باید انجام دهند، با ابلاغ بخشنامه هم موظفی آنها بیشتر می‌شود و با توجه به این که تعداد افراد موظف زیاد است خدمات ارائه خواهد شد، اگر تخلفی یا کم‌کاری رخ دهد، بر اساس آیین‌نامه‌های مختلف با آنها برخورد می‌شود. سال گذشته در مشهد برخورد با یک داروخانه که تخلف داشت صورت گرفت.

مطب‌ها تعطیل نمی‌شوند

کریمی، معاون درمان هم در ادامه این نشست خبری درباره برنامه‌ریزی‌های بخش درمان در توضیح بیشتر گفت: ۱۰۶۷ بیمارستان اورژانس در ایام تعطیل فعال خواهند بود و حتی اگر به دلیل کاهش مراجعه هم ظرفیت کم شود باید آمادگی لازم در این باره وجود داشته باشد. ۱۷ هزار و ۱۶۰ تخت ویژه و ۲۱ هزار و ۱۹۷ تخت اورژانس فعال شده‌اند. ۲۳ هزار پزشک متخصص به صورت شیفیت بندی هم در حال خدمت هستند و ۱۰ هزار پزشک عمومی هم در بیمارستان‌ها حضور خواهند داشت. ۴۷۰۰ پزشک فوق تخصص هم به صورت شیفت‌بندی خدمت رسانی می‌کنند.

وی افزود: در حوزه دندانپزشکی هم در هر دانشگاه یک مرکز دولتی و در کلانشهرها دو مرکز در تعطیلات فعال هستند. در مجموع ۲۲۰ مرکز دندانپزشکی در خدمت مردم است که ۱۰۱ مرکز شبانه‌روزی خواهند بود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره خدمات درمانی نوروز ۱۴۰۲ هم بیان کرد: ۳۶هزار عمل جراحی سال گذشته در ایام نوروز انجام شد. ۶ میلیون مراجعه در فروردین سال گذشته و یک میلیون بستری داشتیم. ۷۲ هزار بستری در تخت‌های ویژه هم ثبت شد. نوروز گذشته یکی از گلایه‌های بیماران تعطیلی مطب‌ها که در حوزه نظارتی نظام پزشکی است. با آنها مکاتبه کردیم و قرار است با هماهنگی صورت گرفته، بخشی از این مطب‌ها برقرار بمانند.

اولین تذکر نوروزی حوزه سلامت

دکتر جعفر میعادفرد، رییس سازمان اورژانس کشور هم در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که از یک ماه قبل ستاد فعال و هماهنگی‌های بین بخش هم انجام شده است، بیان کرد: دو تیم نظارتی در سطح استان‌ها در حال بازدید هستند و اولین تذکر هم به یکی از روسای دانشگاه داده شده است. باید از ۲۴ بهمن آمادگی را ایجاد می‌کردند اما رخ نداده بود و تذکر گرفتند.

میعادفر تاکید کرد: ۱۲۰۰نفر در ایام نوروز به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند و امیدواریم این آمار امسال کاهش پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

614260