وقتی ایران هم، برتری آمریکا را به چالش می‌کشد

«یک چین جاه‌طلب اما مضطرب، یک روسیه متخاصم، برخی از قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران، نظم سنتی بین‌الملل مبتنی بر برتری آمریکا را به چالش کشیده‌اند»؛ این اعتراف، خلاصه گزارش سالانه سازمان‌های اطلاعاتی امریکا به سنا بود.
تصویر وقتی ایران هم، برتری آمریکا را به چالش می‌کشد

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست سالانه دستگاه اطلاعاتی امریکا با قانونگذاران درباره تهدیدهای سال پیش‌رو، فرصتی است تا اعضای سنا سوالات‌شان درباره موضوعات امنیتی ایالات متحده را به‌طور علنی مطرح کنند. در جلسه امسال علاوه بر «آوریل هاینز»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا «ویلیام برنز»، رئیس سیا، «کریستوفر رای»، رئیس اف‌بی‌آی، «برت هولمگرن»، دستیار وزارت امور خارجه در امور اطلاعات و تحقیقات و ژنرال «تیموتی هاف»، مدیر آژانس امنیت در مقابل هیأت سنا حاضر شدند. قدرت فزاینده روسیه، چین و ایران همچنین جنگ غزه و اوکراین محور این پرسش‌وپاسخ صریح بود. سوال‌وجواب‌هایی که بارها و بارها با صدای یک معترض به حمایت امریکا از رژیم اسرائیل در جنگ غزه قطع می‌شد.

گزارش امسال تأکید داشت: «تجارت میان چین و روسیه در دوسالی که از یورش روسیه به اوکراین سپری شده، بیش از سه برابر افزایش یافته که عمده آن کالاهایی با کاربرد نظامی است». «آوریل هینز»، مدیر اطلاعات ملی، نهادی که شامل ۱۸ سازمان اطلاعاتی آمریکا است، از قانونگذاران کشورش خواست کمک نظامی بیشتری برای اوکراین را تصویب کنند تا کی‌یف بتواند سرزمین‌هایی که از دست داده را بازپس بگیرد.

ویلیام برنز که در سال ۲۰۲۱ به عنوان «اولین دیپلمات حرفه‌ای» به رهبری سازمان سیا رسید و سهم مهمی در تصمیم‌گیری‌های امنیتی امریکا، به‌ویژه در قبال روسیه و چین، داشته است، در این جلسه گفت اگر کنگره کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف را تصویب نکند، «اشتباهی بزرگ و تاریخی» رقم خواهد خورد. برنز همچنین با اشاره به جنگ غزه گفت: «واقعیت این است که در آنجا کودکان گرسنه هستند. کمک‌های انسان‌دوستانه به آنها نمی‌رسد و در نتیجه دچار سوءتغذیه شده‌اند. تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود توزیع کمک‌های بشردوستانه بسیار دشوار خواهد بود».

«کریستوفر رای»، مدیر اف‌بی‌آی، نیز در این جلسه با اشاره افزایش تهدیدها علیه آمریکایی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه گفت که تهدیدها به سطح کاملا جدیدی رسیده است. او همچنین از هدف قراردادن نقاط آسیب‌پذیر در مرزهای ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا همچنین مدعی شد که چین می‌تواند با استفاده از فناوری در سطوحی بر انتخابات ریاست جمهوری امسال در ایالات متحده تاثیر بگذارد و شکاف‌های اجتماعی ایالات متحده را بزرگ‌تر کند.

«بازیگران غیر دولتی» یکی از کلیدواژه‌های گزارش اطلاعاتی امریکا بود که به صورت غیرمستقیم گروه‌های مقاومت در لبنان و یمن را مورد اشاره قرار می‌داد. این گزارش اذعان داشت که این بازیگران غیر دولتی در کنار ایران، چین و روسیه قدرت فزاینده‌ای یافته‌ و برتری امریکا در نظم جهانی را با تهدید جدی مواجه کرده‌اند.

گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا از چند منظر قابل تأمل است؛

1. اعتراف به قدرت فزاینده روسیه، چین و ایران، به‌عنوان سه کشوری که از سوی امریکا و اروپا تحریم شده‌اند، محور گزارش امسال بود. قدرتی که به اعتراف سران اطلاعاتی و امنیتی امریکا این توان را دارد که برتری شکننده امریکا را بیش از گذشته تهدید کند. توافق 25‌ساله ایران و چین، توافق 20 ساله ایران و روسیه، توافق چند صد میلیارد دلاری روسیه و چین و نیز عضویت سه کشور در شانگهای و بریکس تنها بخشی از اقدامات کشورهای یادشده برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها بود و حال ایالات متحده در رأس تحریم‌کنندگان اعتراف می‌کند نه‌تنها تحریم‌هایش نتوانسته روسیه، چین و ایران را متوقف کند، بلکه این کشورها به مثلثی بدل شده‌اند که قدرت امریکا را به چالش جدی کشیده‌اند.

2. این گزارش، اذعان غیررسمی به شکست در تلاش‌های امریکا برای تهدید امنیت ملی و تمامیت ارضی سه کشور یادشده است؛ کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین در نزاع نظامی با روسیه، تحریک تایوان علیه چین و حمایت از تجزیه‌طلبان و تروریست‌هایی که علیه کشورمان فعالیت داشتند، بخشی از تلاش‌های عقیم ایالات متحده در این حوزه بود.

3. اعتراف به شکستِ تلاش‌ها برای یارگیری منطقه‌ای علیه کشورمان با پروژه «ایران‌هراسی» یکی دیگر از ابعاد این گزارش بود. گزارشی که با کنار هم قراردادن نام کشورمان و «بازیگران غیردولتی» همچون حزب‌الله لبنان، انصارلله یمن و سایر گروه‌های مقاومت در غرب آسیا بر این گذاره صحه گذاشت که برخلاف تبلیغات منفی و البته گسترده، نه تنها توطئه «انزوای ایران» به نتیجه نرسید، بلکه کشورمان در کنار نقش کلیدی در محور مقاومت، با ترمیم روابط با کشورهای همسایه ازجمله عربستان و تقویت رابطه با چین و روسیه، ابتکار عمل در غرب آسیا را به دست گرفته است. گرایش کشورهای عربی به روسیه و چین در کنار احیای روابط کشورهای عربی با سوریه و بازگشت آن به اتحادیه عرب، وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زده که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا به صراحت اذعان می‌کند کشورش دیگر در رقابت‌های راهبردی دنیا حائز «برتری بلامنازع» نیست.

منبع: نورنیوز

614091