راهکار علم الهدی برای حل مشکل ازدواج و حضور زنان در ورزشگاه ها

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به مسئله حضور بانوان در ورزشگاه ‌ها گفت: جایگاه ویژه ‌ای در هر ورزشگاه برای بانوان ایجاد شود تا زنان بتوانند آزادانه در آن حضور پیدا کنند، در حرکت ‌های هیجانی به شادی بپردازند و تیم موردعلاقه خود را تشویق کنند.
تصویر راهکار علم الهدی برای حل مشکل ازدواج و حضور زنان در ورزشگاه ها

به گزارش سایت خبری پرسون، سید احمد علم‌الهدی در آیین معرفی جوان برتر استان که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ورزش را امری فراتر از سلامتی بلکه ابزاری برای توسعه فرهنگی جامعه دانست و اظهار کرد: از نظر بنده، ورزش صرف نظر از اینکه به ارتقاء سلامتی افراد کمک می‌کند، می‌توان آن را ابزاری برای رشد فرهنگی در جوانان و سایر اقشار جامعه دانست.

وی افزود: ورزش همگانی خیلی خوب است اما اگر ورزش قهرمانی ترویج شد، آن زمان است که می‌توان به توسعه ورزش همگانی در جامعه امید داشت. این حرف بنده خلاف نظر عده‌ای است که می‌گویند ورزش قهرمانی ضرورتی ندارد و حاکمیت باید متمرکز بر توسعه ورزش همگانی باشد. نخیر اینطور نیست؛ ورزش قهرمانی کلید ورزش همگانی است و اگر شما چهره‌های ورزشی قهرمان داشتید که پرچمدار این فرهنگ شدند، آن زمان است که می‌توانید امیدوار باشید نوجوانان و جوانان شما به ورزش اقبال پیدا کنند.

قهرمانان ورزشی، الگوی اقشار مختلف جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ورزش برای فرد فرد جامعه واجب است؛ از کودکی که تازه به عرصه ظهور رسیده تا پیرمردی که در دوران کهنسالی به سر می‌برد، خیلی بهتر است که برای ورزش هزینه شود تا اینکه در سایه بی‌توجهی به این عرصه، مردم در دوران کهنسالی گرفتار بیماری و امراض گوناگون شوند و مجبور باشید در حوزه درمان هزینه کنید.

وی با بیان اینکه فرهنگ جامعه ما مبتنی بر رادمردی، شهامت و روحیه پهلوانی خاصی است که در سایه مداومت افراد بر ورزش رشد می‌کند، ادامه داد: استقلال کشور هم که موردتأکید راهبردی نظام است، در سایه تلاش حاکمیت بر توسعه ورزش در میان دختران و پسران جوان ما محقق خواهد شد. خلاف این هم وجود دارد و جریان فرهنگی معارض موردتوجه دشمن که مبتنی بر مفاسد، فحشا و امور سوء اخلاقی است، در سایه ترک ورزش ترویج پیدا می‌کند. همه حرف همین است که یک دختر ورزشکار قهرمان می‌تواند برای اقشار مختلف بانوان الگو باشد و منش پهلوانی در سیره یک برادر جوان ورزشکار، برای مردان جامعه ما به عنوان اسوه مطرح شود.

امام جمعه مشهد ضمن تأکید بر الگوبودن قهرمانان ورزشی برای نوجوانان، جوانان و اقشار مختلف مردم تصریح کرد: وقتی در مراسم اهدای مدال، دختر قهرمان این سرزمین از دست دادن با نامحرم پرهیز می‌کند یا برادر جوان و قهرمان ما سر به سجده می‌گذارد و در پیشگاه پروردگار به خاک می‌افتد، این رفتارها فقط یک واکنش ساده نیست بلکه نشان از منش و فرهنگی دارد که قطعاً موردتوجه الگوی نوجوان و جوان قرار خواهد گرفت.

چرا در استان یک ورزشگاه آبرومند وجود ندارد؟

علم‌الهدی در واکنش به سخنان یکی از برگزیدگان جوان در عرصه ورزش که گلایه‌هایی درباره مشکلات موجود مطرح کرد، گفت: بله این درست است. ما در ورزش خراسان رضوی مشکلاتی داریم که بنده این مسائل را با تاج ‌فیروز و وزیر مطرح کرده‌ام. در حالت کلی اولاً این را به شما بگویم که امروزه عرصه‌های مختلفی قابل ‌تعریف است که خراسان رضوی در آن‌ها، جایگاه اثرگذاری ملی دارد. یک نمونه از آن همین موضوع انتخابات بود که شما دیدید آمار مشارکت مردم در خراسان رضوی از میانگین کشوری هم فراتر رفت. این موضوع در حوزه‌های مختلفی وجود دارد اما متاسفانه باید اذعان کرد ورزش در این رده قرار ندارد. اینجاست که باید فکر جدی به حال ورزش خراسان رضوی شود و امکاناتی تخصیص پیدا کند که ورزشکاران خراسانی هم بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند.

وی بیان کرد: در حوزه مشکلات ورزش استان، یک نمونه همین که در استان یک ورزشگاه و استادیوم آبرومند وجود ندارد. فقط ورزشگاه امام رضا(ع) است که در اصل متعلق به آستان قدس رضوی است و اداره ‌کل ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی امر ورزش در استان باید مثل یک مستأجر، مهمان این ورزشگاه باشد. این وضعیت شایسته خراسان رضوی نیست. البته وزیر این را به بنده اعلام کرد که بودجه موردنظر برای احیا و توسعه ورزشگاه ثامن‌الائمه(ع) تخصیص پیدا کرده و امیدواریم با همت مدیرکل محترم ورزش و دوستان دیگر بتوانند این هدف را به سرمنزل مقصود برسانند.

ضرورت ایجاد جایگاه ویژه بانوان در ورزشگاه‌ها

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله حضور بانوان در ورزشگاه ‌ها گفت: عزیزان من، اعتقاد ما این است که شرع مقدس می‌تواند نسخه شفابخشی برای همه ابعاد زندگی بشر باشد. وقتی بهترین جوانان این ملت زمانی سینه های خشک خود را در برابر گلوله های داغ قرار دادند، به همین دلیل بود که یک نظام مبتنی بر اسلام بتواند امور جامعه و ملت را از کلی ترین عرصه‌ ها تا جزئی ‌ترین مسائل مدیریت کند. مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز یکی از این امور است که اکنون در عرصه ورزش وجود دارد؛ موضوعی که از یک طرف مجامع جهانی بر آن توجه و تأکید پیدا کرده ‌اند و از سوی دیگر، مطالبه فراگیر به محوریت آن در بین بانوان جامعه نیز به وجود آمده است. البته این یک حقیقت است که تأکید مجامع جهانی برای ما هیچ اهمیتی ندارد بلکه فقط آنچه مهم است، مطالبه بانوان جامعه خودمان است تا مبادا زن و دختری از این سرزمین پاک در دلش احساس کند فقط به‌خاطر تفاوت جنسیتی از ورود او به ورزشگاه‌ها ممانعت می‌شود.

وی بیان کرد: ما معتقد هستیم اسلام می‌تواند همه مسائل ما را حل کند و در این مسئله نیز می‌تواند مرجع نظر باشد. مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، مسئله بدون راه حلی نیست. موضوع اصلی درباره لحظاتی است که هیجانات ورزشی بر ورزشگاه غالب شود و اینجاست که می‌گوییم مبادا اتفاقی بیفتد که کرامت زن و جایگاه مقدس او را دچار خدشه کند. در این شرایط، بنده پیشنهادی داشتم و این را با وزرای محترم ورزش در این دولت مطرح کردم که مورداستقبال آقایان هم قرار گرفت. اصل بحث نیز درباره آن است که جایگاه ویژه ‌ای در هر ورزشگاه برای بانوان ایجاد شود تا زنان بتوانند آزادانه در آن حضور پیدا کنند، در حرکت ‌های هیجانی به شادی بپردازند و تیم موردعلاقه خود را تشویق کنند.

فرهنگ‌سازی و مسکن‌سازی، راهکارهای حل مشکل ازدواج

علم‌الهدی تصریح کرد: البته این را در نظر داشته باشید که همه ‌چیز جوان منحصر در عرصه ورزش نیست و اداره کل در استان و وزارت در کشور، برای حل سایر مشکلات جوانان نیز در مقام متولی و مسئول قرار دارد. از جمله مسئله ازدواج به‌ عنوان موضوعی که به‌ طور کامل، تأمین‌کننده جوان در حوزه‌های فرهنگی و اخلاقی است. اگر برنامه‌ریزی کنید که برای این امر، راهکارهای قطعی و قابل‌اطمینان تعریف شود تا هر فرد در این جامعه بداند مشکلی در این عرصه نخواهد داشت، آن زمان است که می‌توانید در حوزه ورزش و جوانان مطمئن باشید کار شاخصی انجام داده‌اید.

وی تأکید کرد: در این حوزه اولاً این را بگویم که این طرح‌هایی که تصویب می‌شود تا مثلاً فلان قدر وام به جوانان اختصاص پیدا کند و در نهایت هم بانک‌ها یا از ابتدا نمی‌دهند و یا آنقدر جوانان را اذیت می‌کنند، این‌ها مشکل اصلی را حل نمی‌کند. مشکل اصلی بیشتر از این رقم‌ها با تأمین مسکن حل می‌شود. در این حوزه هم نه وزارت ورزش، نه وزارت مسکن و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند برای هر زوج یک خانه بسازد تا پسر جوان ما پس از ازدواج، بتواند دست همسر خود را بگیرد و به خانه ببرد. اینجاست که می‌گوییم به‌ موازات اقدامات اجرایی و عملیاتی در عرصه گسترش ساخت مسکن ارزان، باید راهبردهای فرهنگی هم در دستور کار باشد تا توقعات نابجا و فشار خانواده‌ها بر زوجین کاهش پیدا کند و کار به جایی برسد که دختر و پسر جوان ما راضی شوند زندگی خود را حتی از یک اتاق کوچک آغاز کنند و بعد از آن با تلاش و همدلی به عالی‌ترین درجات و بالاترین رفاه‌های مادی برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فرهنگ ازدواج و مشکلات جوانان فقط با سخنرانی درست نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در همین دانشگاه فردوسی، خوشبختانه مقرر شد تا ۸۰۰ خوابگاه متأهلی در یک سال و نیم پیش‌رو ساخته شود. همین‌ها مورد نظر بنده است تا زندگی یک خواهر و برادر فرهیخته دانشجو در همین سطح سادگی آغاز شود و پس از آن، تحصیلات عالی در دانشجویان یا همت و اراده در همه زوج‌های جوان باعث رشد زندگی شود.

مسکن حمایتی برای قهرمانان ورزشی ضروری است

وی ادامه داد: بنده این موضوع را به شما عزیزان مسئول در بدنه وزارت ورزش و جوانان نیز توصیه می‌کنم. متمرکز باشید که برای دختران و پسران جوانی که در عرصه‌های ورزشی قهرمانی ملی یا بین‌المللی مدال و مقام کسب می‌کنند، به‌صورت تعاونی و حمایتی مسکن ساخته شود تا این برادران و خواهران جوان و قهرمان ما بتوانند ازدواج کنند. این مسکن هرچه قدر هم ساده باشد، بالاخره شرایطی را رقم خواهد زد که یک زندگی شروع شود و پس از آن، این عزیزانی که نماد اراده و اسوه بلندهمتی هستند، مشمول برکت پروردگار نیز قرار می‌گیرند و زندگی خود را خواهند ساخت.

در ابتدای این مراسم، علیرضا تاج ‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این اداره کل به محوریت امر ورزش و حل مشکلات جوانان در حوزه‌های دیگر پرداخت.‌

منبع: ایسنا

613749