آیت‌الله علم‌‌الهدی خطاب به طلبه‌ها؛

برای جلب توجه سخن نگویید!

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برادران بزرگوار، این را از یک طلبه ۸۰ ساله با ۶۵ سال سابقه تبلیغ بشنوید. طلبه نوکر امام زمان(عج) است تا مردم را متوجه حضرت کند نه اینکه توجهات را به سمت خود جلب کند.
تصویر برای جلب توجه سخن نگویید!

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله سید احمد علم ‎الهدی در دومین اجلاس مجمع خطبای استان با موضوع تبلیغ وقف و منابع پایدار که یکشنبه شب در تالار همایش‎های مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه 2 سوره مبارکه جمعه اظهارداشت: خداوند عالم در قرآن کریم می‌‎فرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» و به این ترتیب، با بعثت انبیای الهی بر بشر و مخلوقات خود منت می‌‎گذارد. این حکم صریح قرآن کریم است که می‌‎فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ» و خداوند عالم به مؤمنان توصیه می‌کند که صدقات و نیکی‎‌های خود به دیگران را با منت نابود نکنند. پس این چه مبنایی است که خداوند عالم با وجود مذمت‎ شدن منت در فرهنگ قرآنی ما، برای نعمت هدایت بر بشر منت می‎گذارد؟

وی با اشاره به آیه 17 سوره مبارکه حجرات افزود: ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم می‌‎فرماید «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُمْ بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ» و تأکید می‎شود که هیچکس نباید برای ایمان آوردن خود بر خدا و رسولش منت بگذاند زیرا همه منت‎ها متعلق به خداوند عالم است که انسان را هدایت می‎کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه هدایت، بزرگترین نعمتی است که به هرکدام از آحاد بشر تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: همین‎جاست که نشان می‎دهد با وجود مذمت‎شدن منت، نعمت هدایت به‎‌ قدری گران‎قدر است که حتی کراهت منت بر آن صدق نمی‎کند. در این شرایط، تکلیف هدایت کردن به‎عنوان رسالت و مسئولیت اولیای الهی، بزرگترین امانتی است که بر عهده شما خطبای محترم، مبلغان مجاهد و روحانیون گران‎قدری قرار گرفته که به تکلیف خود پایبند هستید. این میراث از سلسله مقدس انبیا و اولیای الهی است که بر دوش شما قرار داده شده و ذات اقدس پروردگار، خودش برای آن از شما حسابرسی خواهد کرد.

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: نعمت هرچه قدر که بزرگ باشد، به موازات حلاوت آن مسئولیت و تکلیفی به همان اندازه برای فرد ایجاد می‎شود. به همین دلیل است که می‎گویم اگر روحانی سرباز صادق دین خدا در زندگی باشد، از شیرینی‎های نعمت و توجه خاص پروردگار برخوردار می‌‎شود اما اگر نباشد، تعقیب و حسابرسی سختی به همان اندازه در انتظارش خواهد بود.

وی، اخلاص را مهم‎ترین جوهره تبلیغ موثر دانست و تصریح کرد: تنها عاملی که باعث می‎شود جریان تبلیغ و تبیین مؤثر باشد، مسئله اخلاص از نظر خدمت‎گزاری به ساحت مقدس بقیة الله الاعظم(عج) است. عزیزان من، اگر این موقعیت برای یک طلبه فراهم نشد و نتوانست در اثرگذاری و تبیین، غصه و غمی را از چهره حضرت بزداید، سنگی از سر راه تبلیغ اسلام بردارد و انسان‎ها را از مسیر نابکارانه گناه نجات دهد، این اثر از ضعف اخلاص است و همین عاملی است که باعث می‎شود وجود فرد در برابر ناملایمات، سختی‎ها و حتی تعریف و تمجیدها متزلزل باشد و ایمان خود را به یک موقعیت ‎طلبی واگذار کند.

آیت الله علم‌الهدی تأکیدکرد: برادران بزرگوار، این را از یک طلبه 80 ساله با 65 سال سابقه تبلیغ بشنوید. طلبه نوکر امام زمان(عج) است تا مردم را متوجه حضرت کند نه اینکه توجهات را به سمت خود جلب کند. نمی‌شود مبلغ سخن بگوید، عمل کند و شهره خاص و عام شود اما آن زمان که باید به تکلیف خود عمل کند، از ادای عهد سرباز بزند به این بهانه که مردم روی‎گردان می‎شوند. این تلاش دیگر مقدس نیست چون نه برای تبلیغ دین بلکه برای تبلیغ فرد صورت گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: طلبه نمونه، سرباز به‎روز حضرت است. این حرف که می‎گویم، منکر ضرورت تعلیم و فراگیری نیست. اصل بحث این است که طلبه نباید منحصر به درس و بحث بماند و این نیازهای روز مردم است که زمینه فعالیت جامعه روحانیت را تعیین می‎کند. در این شرایط، تمرکز بر اینکه از بعضی مسائل سخن نگوییم تا مردم جذب شوند، به این دلیل نادرست است که ثمره این تلاش، جذب‎ شدن مردم به شخص مبلغ [و نه رسالت او] است. این‎ها مصداق شرک است چون کار در هر حال باید برای خدا باشد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: مبلغ تراز، بزرگ‎ترین واقف عالم است زیرا شرط تبلیغ کامل آن است که فرد همه زندگی‎اش در تمام ساحت‌های ‎آن وقف دین خدا و امام زمان(عج) کند. از خداوند متعال می‎خواهیم یاور و پشتیبان همه دلدادگان اسلام باشد و هرکس در این عرصه، استعدادهای خود را به میدان بیاورد، مشمول عنایات خاصه امام عصر(عج) باشد.

منبع: تسنیم

613604