تبلیغ سفر به ایران توسط بلاگرهای چینی

یکی از بلاگرهای سفر به نام Ane که تنیس باز هم هست، گفت: غیر از مخاطبانی که در حوزه سفر دارم، دوستان تنیس بازی هم دارم که سفرم به ایران را دنبال می‌کنند.
تصویر تبلیغ سفر به ایران توسط بلاگرهای چینی

به گزارش سایت خبری پرسون، پروژه سلام ایران در حال حاضر مهمترین پروژه‌ای است که وزارت میراث فرهنگی با هماهنگی وزارت خارجه برگزار می‌کند تا بتواند پیام صلح و دوستی و مهمان نوازی ایرانیان را به گردشگران کشورهایی که به عنوان بازار هدف شناخته می‌شوند، برساند.

در گام‌های اول این پروژه، چین یکی از مهمترین بازارهای هدف ایران برای جذب گردشگر است. چون چینی‌ها یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون جمعیت دارند و حدود ۱۵۴ میلیون نفر از آنها به سفر می‌روند این آمار جدا از تایوان و هنگ کنگ است.

بنابراین اگر کشوری بتواند سهمی حتی کوچک از بازار گردشگران خروجی چین داشته باشد و نظر چشم بادامی‌ها را به خود جلب کند، بازار گردشگری آن کشور حتماً تکان خوبی خواهد خورد.

هر چند که برخی معتقدند چینی‌ها، گردشگران ولخرجی نیستند اما تعداد زیادشان می‌تواند این نقیصه آنها را در کشور میزبان برطرف کند.

حالا وزارت میراث فرهنگی پروژه‌ای به نام «سلام ایران» را تعریف کرده تا بتواند یکی یکی به سراغ کشورهای هدف برای جذب گردشگر برود. تا کنون چند تور چینی به ایران آمده‌اند که بخشی از آنها بلاگر، نویسنده، خبرنگار، عکاس، بازیگر و … بوده‌اند.

ملاک این است که مثلاً بلاگر یا اینفلونسرهای سفر در این کشور می‌بایست بیش از یک میلیون فالوئر داشته باشند و نرخ تعامل آنها با مخاطبانشان بالای ۳۰ باشد.

مشکل اخلاقی خاصی نداشته باشند و شاخص‌های در نظر گرفته شده معاونت گردشگری را داشته باشند. فعال حوزه گردشگری باشند یا در موضوع گردشگری کار کرده باشند مثلاً عکاس این حوزه باشند یا مقالاتی در این باره نوشته باشند. همچنین مطالبه هزینه‌های شگفت انگیزی که از توان ایران خارج باشد را نکنند. تمامی این معیارها بررسی می‌شود تا یک فرد از چین به ایران دعوت شود.

کسانی که معمولاً کارشان سفر کردن است، میزبانی ایران را می‌پذیرند و یک هفته تا ده روزی مهمان دولت ایران هستند. به مراکز گردشگری و تاریخی مهم کشورمان می‌روند و از بهترین غذاها و رستوران‌ها و مراکز اقامتی استفاده می‌کنند تا هر چه بیشتر درباره ایران بنویسند، پست بگذارند و تبلیغ کنند. بنابراین باید در صفحه مجازی خود به ازای هر روزی که در ایران هستند یک پست عکس یا فیلم یا متن منتشر کنند.

بعد از ترغیب مخاطبان برای سفر به این مناطق، سیل پیام‌هایی سرازیر خواهد شد که از آنها می‌خواهد تا بیشتر درباره ایران بنویسند و اطلاعات بیشتری بدهند.

مسلم شجاعی مدیرکل گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی درباره پروژه سلام ایران که برای بازارهای هدف اجرا می‌شود گفت: ما برای این افراد تأثیرگذار در صنعت گردشگری چین، چند تور مختلف با موضوعات متنوع تعریف کرده‌ایم و هر کدام بنا به سلیقه خود می‌توانند در آن شرکت کنند مثلاً گروهی که امروز با خبرنگاران نشست دارند مسیر جاده ابریشم را طی کرده است اما گروه بعدی که این هفته به ایران می‌آید با موضوع خوراک در ایران می‌گردند.

وی گفت: قرار است این پروژه برای کشورهای بعدی نیز ادامه پیدا کند و از افراد تأثیرگذار آن کشورها هم دعوت شود منتها اکنون در حال بررسی افراد هستیم.

وی ادامه داد: سیاست دولت تقویت روابط با کشورهای همسایه و شرکای راهبردی مانند چین است. گردشگری یک بخش از این پازل خواهد بود. همچنین پیرو اقدامات قبلی مانند مطالعات بازار، لغو روادید، برگزاری کمیته‌های فنی، تبادل موزه‌ای و اینفلوئنسر مارکتینگ را ادامه دادیم.

شجاعی افزود: موضوع تورهای آشناسازی از چین در سال‌های قبل هم سابقه داشته است و این موضوع حتماً به چین محدود نمی‌شود و برای بازارهای هدف گردشگری نیز انجام خواهد شد.

در سومین دور از دعوت تاثیرگذاران حوزه سفر چینی به ایران خبرنگاران در آخرین لحظات پایان سفر چند روزه تعدادی از همین بلاگرها، با آنها همراه شدند تا نظرشان را درباره سفر به ایران بپرسند.

تعدادی از آنها ایران را ندیده بودند و برایشان جذاب بود. مثل خیلی از توریست‌هایی که به ایران می آیند برخی از آنها گفتند که قبل از سفر، خانواده شأن آنها را برای انتخاب این مقصد منع کرده است اما در پایان این سفر متوجه شده‌اند که فهم جهانی از ایران چقدر اشتباه است.

بر عکس چیزی که ایرانی‌ها گمان می‌کنند و تصور دارند که غذای چینی‌ها برای ایران مناسب نیست پس برعکس آن هم باید اتفاق بیفتد، چینی‌های این گروه از غذاهای ایرانی خیلی استقبال کرده‌اند و حتی آنها که گیاهخوار هستند نیز مشکلی برای غذا خوردن نداشته‌اند.

نظر گردشگران چینی درباره سفرشان به ایران

یکی از این بلاگرهای سفر به نام Ane تنیس باز هم هست و گفت: غیر از مخاطبانی که در حوزه سفر دارم، دوستان تنیس بازی هم دارم که سفرم به ایران را دنبال می‌کنند. من تور جاده ابریشم را انتخاب کرده‌ام چون برای من فرهنگ قدیمی دو کشور و ارتباط این کشورها با هم از طریق جاده ابریشم جذاب بود.

وی که تا به حال به ۴۵ کشور سفر کرده است گفت: اولین بار بود که ایران می‌آمدم و این کشور را واقعاً دوست داشتم. زمانی که از تهران تا مشهد را می‌رفتیم برای من مانند این بود که در تاریخ قدم می‌گذاریم.

افراد دیگر این تور از غذاهای ایرانی لذت برده بودند یکی از آنها ترید و آبگوشت را بیشتر پسندیده بود و برایشان جالب بود که سرنا از طریق جاده ابریشم بین دو کشور ایران و چین باب شده است همچنین دارچین از طریق کشور آنها سال‌ها قبل به ایران آمده است.

برای برخی دیگر که خودشان به تنهایی به ایران آمده بودند، این تورها چهره دیگری از ایران را برایشان به نمایش گذاشته بود و از این بابت خرسند بودند که توانسته‌اند در سفرشان اطلاعات بیشتری از ایران و فرهنگ ایرانی به دست بیاورند.

این گروه از چینی‌های تأثیرگذار حوزه سفر پس از گفتگو با خبرنگاران از تهران به کشورشان رفتند تا ویدئوهایی که گرفته بودند را تدوین و منتشر کنند و جوابگوی مخاطبانی باشند که برای سفر به ایران ترغیب شده‌اند.

فعالیت آنها در این زمینه توسط وزارت خارجه مورد بررسی و به وزارت میراث فرهنگی گزارش می‌شود تا ایران بداند بابت هزینه این سفر چقدر بازخورد خوب گرفته است. به این امید که بخشی از بازار چین سهم ایران شود.

منبع: مهر

613476