چین خواستار برقراری ارتباط با کلانشهر مذهبی و مهم مشهد با استان سین کیانگ است

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: چین به صورت رسمی اعلام کرده که خراسان رضوی را برای برقراری ارتباط و همکاری با استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» و پهناورترین استان این کشور انتخاب کرده است.
تصویر چین خواستار برقراری ارتباط با کلانشهر مذهبی و مهم مشهد با استان سین کیانگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد معصومی فر افزود: چین حدود یک ماه قبل درخواست داده که استانهای سین کیانگ و خراسان رضوی همکاری ها خود را آغاز کنند و این پیشنهاد از سوی نمایندگی وزارت امور خارجه به استانداری اعلام شده است.

وی گفت: در همین راستا پیگیر جلسات و سفرهای متقابل مسوولان بین خراسان رضوی و سین کیانگ هستیم.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین برای راه اندازی پرواز مستقیم بین مشهد و «ارومچی»، مرکز استان سین کیانگ هستیم و در این رابطه حتی ایرلاین مربوطه نیز مشخص و به دولت چین نیز معرفی شده است.

وی سین کیانگ را پهناورترین استان چین اعلام کرد و گفت: چین ۳۰ استان دارد و تقریبا هر استان به اندازه یک کشور است، برخی استانهای این کشور یک و نیم برابر ایران جمعیت دارند.

معصومی فر بیان کرد: سین کیانگ با ۲۵ میلیون نفر جمعیت، استانی مسلمان نشین است که در غرب این کشور واقع شده و خط آهن سراسری چین از غرب، این کشور را به آسیای مرکزی و اروپا متصل می کند.

چراغ سبز مهم چین به ایران | انتخاب این استان برای ارتباط با استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ»

این دیپلمات کشورمان در ادامه گفت: البته به دلایل مختلف، انگ و برچسب تجزیه طلبی بر پیشانی سین کیانگ خورده است، لذا دولت چین حساسیت زیادی دارد که کدام کشورهای اسلامی با این استان ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: مثلا چینی ها حساسیت زیادی دارند که کشوری مانند عربستان سعودی با سین کیانگ ارتباط برقرار کند اما به نظر می رسد ایران تنها کشور اسلامی است که چینی ها برای برقراری ارتباط با سین کیانگ بر روی آن حساسیت ندارند.

معصومی فر اظهار کرد: آنان به این نتیجه رسیده اند اندیشه های برخواسته از ایران برای برقراری ارتباط با سین کیانگ ضرری ندارد.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: اینکه چین به صورت رسمی اعلام می کند خواستار برقراری ارتباط با کلانشهر مذهبی و مهم مشهد با استان سین کیانگ است و حزب کمونیست چین آن را تصویب کرده، نشان دهنده چراغ سبز چین برای توسعه همکاری ها است.

بر اساس آخرین آمار میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به کشور چین در پنج ماهه امسال رشد ۵۷۳ درصدی داشته است، به طوریکه از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در پنج ماهه نخست سال گذشته به بیش از ۲۸ میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسید.

منبع: همشهری آنلاین

613196