کاهش صادرات نفت ایران به چین چه پیامدی دارد؟

آیا قرارگرفتن تمام‌قد ایران در اردوی روسیه یا غرب در راستای منافع ملی کشور است؟
تصویر کاهش صادرات نفت ایران به چین چه پیامدی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه شرق با طرح این سوال نوشت: شایعه استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین عملا پای ایران را به معرکه کشانده و ما را بر سر میز قمار دوسر باخت نشاند. درحالی‌که ترکیه که یکی از عضای ناتو است و باید مستقیما به مقابله نظامی با ارتش روسیه بپردازد، در انتقال تولیدات کشاورزی اوکراین به جهان میانجیگری کرده و با نشان‌دادن گوشه‌چشمی به پوتین به بازی برد- برد مشغول است.

بسیاری از کشورهای منطقه هم از جمله عربستان سعودی و امارات پای خود را از معرکه کنار کشیده و به‌دنبال منافع ملی خود هستند. حتی چین که قطعا از درگیری روسیه با غرب خشنود است، محتاطانه وسط بازی می‌کند.

به نظر می‌رسد غرب به رهبری ایالات متحده از توافق با ایران ناامید شده و بر آن است که فشار تحریم‌ها را افزایش دهد. کاهش صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی به زیر یک‌میلیون بشکه در روز نشان‌دهنده این واقعیت است که موضع ایران در قبال جنگ غزه و اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ به مذاق غرب خوش نیامده و باید در انتظار روزهای سخت‌تری بود؛ واقعیتی که در بودجه سال آینده کشور مبنی بر کاهش درآمدهای نفتی و افزایش مالیات خودنمایی می‌کند.

منبع: شرق

612533