راه‌کارهای خانه تکانی بدون تلفات

حالا که در این روزهای پایانی سال دارید مراحل خانه‌تکانی را یکی یکی پشت سر می‌گذارید، شاید فکر کنید این کارها تنها ضررش خستگی و کوفتگی باشد و در نهایت یک خانه دسته گل برای‌تان می‌ماند که لذتش را ببرید.
تصویر راه‌کارهای خانه تکانی بدون تلفات

به گزارش سایت خبری پرسون، مأموران آتش‌نشانی اما نظر دیگری دارند و معتقدند که هر سال همین خانه‌تکانی به ظاهر ساده می‌تواند منجر به حوادث مختلفی شود، اگر یک‌سری نکات را رعایت نکنید و حواس‌تان به برخی چیزهای خیلی ساده نباشد. ما این نکات را از زبان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بازگو می‌کنیم تا این رسم دیرینه را به سلامت و بدون مشکل انجام دهید.

نردبان دوطرفه

یکی از چیزهایی که در خانه‌تکانی و برای نصب پرده و رسیدن دست‌مان به گوشه و کنار سقف احتمالا زیاد از آن استفاده می‌کنیم، همین نردبان است. چند نکته برای استفاده از نردبان وجود دارد، اول اینکه بهتر است از نردبان‌های دوطرفه استفاده کنیم. همچنین باید تسمه‌ای بین ۲پایه نردبان وجود داشته باشد که از باز شدن آن جلوگیری کند. گرچه استفاده از نردبان یک‌طرفه توصیه نمی‌شود، اما درصورت استفاده از آن حتما باید پایه آن پوشش پلاستیکی داشته باشد، تا از لیز خوردن آن جلوگیری کند.

خانه تکانی بدون تلفات | چطور سالم به سفره هفت سین برسیم؟

قاطی نکنید

از شوینده‌های استاندارد برای تمیزکاری استفاده کنید. گاهی از از بنزین، تینر، الکل، اتر و... برای نظافت استفاده می‌شود که بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند موجب انفجار و آتش‌سوزی شود. ضمن اینکه به‌جد باید از ترکیب مواد شوینده و شیمیایی خودداری کنید و موقع استفاده از این مواد حتما دستکش و ماسک داشته باشید.

مرد عنکبوتی نشوید

برای تمیزکردن پنجره‌ها به‌خصوص پنجره ساختمان‌های مرتفع باید به این موضوع دقت کنید که شما مرد عنکبوتی نیستید! و ممکن است به‌دلیل سرگیجه یا ضعف سقوط کنید. پس بهتر است که تنها بخش‌هایی که از داخل خانه امکان تمیز کردنش وجود دارد، تمیز شود و بی‌خیال بیرون شیشه‌ها شوید.

خانه تکانی بدون تلفات | چطور سالم به سفره هفت سین برسیم؟

هوای بچه‌ها را داشته باشید

در خانه‌هایی که نوزاد یا کودک خردسال وجود دارد، باید خیلی حواس‌جمع‌تر کار کرد. کودکان ممکن است تکه‌های رها شده در کف خانه را در دهان خود گذاشته و دچار آسیب شوند. همچنین گاهی رها کردن اجسام کوچک مانند پونز، میخ، شیشه و... هنگام خانه‌تکانی روی زمین می‌تواند خطرناک باشد و سبب بریده شدن پا و دست بچه‌ها شود.

خطر برق‌گرفتگی!

اول از همه اینکه ادوات برقی را با آب نشویید. بعد هم اینکه به هیچ عنوان نباید دوشاخه و پریز و... با دستمال خیس یا حتی‌ نمناک تمیز کنید چون خطر برق‌گرفتگی دارد.

لوستر وصله؟

نصب و تعویض لوسترها موضوع مهمی است، حتما باید پس از بازکردن لوستر، آن را با دقت و ایمن دوباره سرجایش نصب کنید. لوستر باید با استفاده از زنجیرهایی که از قبل به تیرهای اصلی سقف نصب شده مهار شود و در غیراین صورت احتمال سقوط آن وجود دارد.

خانه تکانی بدون تلفات | چطور سالم به سفره هفت سین برسیم؟

خانه‌تکانی دسته‌جمعی

خانه‌تکانی یک کار جمعی است و قرار نیست فقط یک نفر کار کند. پس توصیه می‌شود که اجسام سنگین را به تنهایی جابه‌جا نکنید چون می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی جسمی شود.

منبع: همشهری آنلاین

613174