در پی افزایش خشونت‌، وضعیت اضطراری در هائیتی اعلام شد

دولت هائیتی پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز در پایتخت که ارتباطات را مُختل کرد و منجر به فرار زندانیان شد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.
تصویر در پی افزایش خشونت‌، وضعیت اضطراری در هائیتی اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده که بیش از یک میلیون مهاجر از هائیتی دارد، اعلام کرد که سفارت این کشور روز دوشنبه فعالیت‌های محدودی را ارائه می‌کند، در حالی که کانادا اعلام کرد که سفارت خود در هائیتی را به طور موقت می‌بندد.

دولت هائیتی پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز در پایتخت که ارتباطات را مُختل کرد و منجر به فرار زندانیان شد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، رهبر یک باند بزرگ خلافکار، به دنبال برکناری آریل هنری نخست‌وزیر هائیتی بوده است.

خبرگزاری فرانسه بامداد دوشنبه گزارش داد که در پی حمله اعضای باندهای تبهکار به زندان اصلی پایتخت هائیتی، دست‌کم ۱۲ تن کشته شدند و هزاران زندانی دیگر نیز فرار کردند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد (IOM) نزدیک به ۱۵ هزار نفر در روزهای اخیر مجبور به ترک خانه‌های خود در هائیتی شده‌اند، از جمله کسانی که در اردوگاه‌های موقت برای آوارگان مستقر بودند.

پیر اسپرانس عضو سازمان مردم‌نهاد «شبکه ملی دفاع از حقوق بشر» گفت که این حمله شنبه شب به وقت محلی در «ندامتگاه ملی» پرتو پرنس پایتخت هائیتی رخ داد و «ما اجساد زیادی از زندانیان را شمارش کردیم.»

وی افزود: از حدود سه هزار و ۸۰۰ زندانی که در آنجا بودند، فقط حدود یکصد نفر مانده‌اند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گفت که درهای زندان باز بود و وی به طور شخصی از آنجا بازدید کرد. وی اظهار داشت که حدود ۱۲ جسد را مشاهده کرده که روی بدن آنها آثار گلوله و پرتابه‌های دیگر بود.

دولت هائیتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس تلاش کرد تا با حمله باندهای تبهکار به این زندان و یک زندان دیگر به نام «کروا د بوکه» مقابله کند و این حملات باعث زخمی شدن چندین تن از زندانیان و کارکنان ندامتگاه شد.

هائیتی در دهه‌های گذشته با فقر، خشونت، بی‌ثباتی سیاسی و فجایع طبیعی روبه‌رو بوده است اما بعد از ترور «جوونل مواز» رئیس جمهوری پیشین هائیتی در سال ۲۰۲۱، هرج و مرج در این کشور شدت گرفت.

منبع: ایرنا

612659