جشن نیکوکاری در قزوین و برپایی بیش از ۲۶۰۰ پایگاه ثابت و سیار

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: برای برگزاری جشن نیکوکاری امسال ۲ هزار و ۶۳۹ پایگاه ثابت و سیار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۸ درصدی دارد.
تصویر جشن نیکوکاری در قزوین و برپایی بیش از ۲۶۰۰ پایگاه ثابت و سیار

به گزارش سایت خبری پرسون، ناصر ظاهری در نشست خبری که امروز «دوشنبه» به مناسبت چهاردهم اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سالن جلسات این نهاد در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: هفته احسان و نیکوکاری از امروز آغاز شده و تا ۲۲ اسفند ماه ادامه دارد.

برگزارش جشن نیکوکاری با شعار «عید همدلی»
وی افزود: به مناسبت تاسیس نهاد کمیته امداد به فرمان امام راحل، 14 اسفند با عنوان روز احسان و نیکوکاری نامگذاری شده و امسال هم جشن نیکوکاری را با شعار «عید همدلی» آغاز کردیم.
مدیرکل کمیته امداد استان قزوین تصریح کرد: برای برگزاری جشن نیکوکاری امسال 2 هزار و 639 پایگاه ثابت و سیار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته رشد هشت درصدی دارد.
وی با اشاره به فعالیت 185 مرکز نیکوکاری در سطح شهرها و روستاهای استان قزوین عنوان کرد: ماموریت اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) ترویج فرهنگ احسان، نیکوکاری و انفاق در جامعه است و مساعدت‌های جمع‌آوری شده همواره به ولی‌نعمتان ما تقدیم می‌شود.
ظاهری خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها تا پایان بهمن ماه سال جاری ۲۹ هزار و ۹۳۹ خانواده تحت پوشش کمیته امداد بوده و کمک‌های معیشتی دریافت می‌کنند همچنین به حدود 4 هزار خانواده دیگر هم کمک معیشتی پرداخت نمی‌شود اما مشمول سایر خدمات امداد به غیر از مسکن هستند.
کاهش تعداد مددجویان کمیته امداد استان قزوین نسبت به سال گذشته
وی از کاهش تعداد مددجویان کمیته امداد نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با برنامه‌های توانمندسازی که برای این خانواده‌ها اجرا می‌شود، بنا نیست که این افراد برای همیشه تحت حمایت این نهاد باقی بمانند به طوریکه امسال شاهد برگزاری جشن خودکفایی 2 هزار و 100 خانواده در سطح استان بودیم.
این مسئول با تاکید براینکه رویکرد اصلی کمیته امداد، توانمندسازی خانواده‌ها است، ادامه داد: در بحث کمک به بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری طی ۱۱ ماهه امسال ۸۵۰ مورد کمک هزینه ازدواج پرداخت شده که از این تعداد 328 مورد آن کمک هزینه نقدی به آقا دامادها و مابقی هم به صورت غیرنقدی شامل پنج قلم کالای اساسی به نوعروسان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان اعتبار صرف شده در بحث تامین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج مددجویان تحت حمایت برای 850 مورد، 21 میلیارد تومان است.
ظاهری بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که امسال در سطح خانواده‌های تحت حمایت و نیازمند داشتم بحث تامین مسکن به لحاظ اجازه، احداث و تعمیرات منازل مسکونی بود.
وی ادامه داد: در خصوص بحث ودیعه مسکن که موضوع بسیار مهمی هم است به ۷۳۸ خانواده وام قرض‌الحسنه بانکی بدون سود به ارزش نزدیک به ۳۱ میلیارد تومان پرداخت شد.
ظاهری عنوان کرد: امسال بابت هزینه اجاره مسکن به 10 هزار و 338 خانواده کمک هزینه اجاره مسکن بالغ بر 4 میلیارد تومان پرداخت شد و در حوزه احداث مسکن هم امسال توفیق داشتیم که کار ساخت 361 واحد مسکونی روستایی را آغاز کنیم و طی 11 ماه ابتدای امسال کلید آن را تحویل خانواده‌های مشمول دهیم.
۵۹ درصد خانواده‌های تحت حمایت استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند
وی با اشاره به اینکه 608 سالمند در سطح استان قزوین از خدمات مختلف امداد بهره‌مند شدند، گفت: در حال حاضر به لحاظ جمعیت تحت پوشش کمیته امداد ۱۷ هزار و ۶۶۵ خانواده به عبارتی نزدیک به ۵۹ درصد خانواده‌های تحت حمایت امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.
مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: این نهاد نگاه ویژه‌ای برای استقلال مالی زنان سرپرست خانوار دارد و برای این منظور برنامه‌های متعددی پیش‌بینی و اجرا می‌شود از جمله در حوزه اشتغال از طریق راهبری شغلی 626 زن سرپرست خانواده تحت حمایت قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۷۷ دانشجو و ۸ هزار و 580 دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین هستند.
ظاهری عنوان کرد: در حوزه اشتغال به طرق مختلفی از قبیل آموزش و مهارت آموزی اقداماتی برای مددجویان انجام می‌شود به طوریکه امسال یک هزار نفر با کمک فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی و جهاد دانشگاهی از آموزش‌های مهارت آموزی بهره‌مند شدند.
ایجاد بیش از 3700 فرصت شغلی در 11 ماهه ابتدای امسال
وی در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغال به خانواده‌های نیازمند بیان کرد: کل اعتبارات ما برای حوزه اشتغال در استان ۷۶۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۴۰۲ میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل پرداخت و برای 3 هزار و ۷۹۱ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: تقریبا یک هزار و 129 بیمار صعب العلاج از کمیته امداد استان قزوین خدمات دریافت می‌کنند و در 11 ماهه امسال تقریبا یک میلیارد تومان به این افراد مساعدت شده است.
وی در پایان بیان کرد: در سال جاری حدود 40 درصد افزایش میزان مبلغ مستمری به مددجویان داشتیم که در سال آتی هم افزایش خواهد داشت اما میزان آن مشخص نیست.

منبع: صبح قزوین

612583