آمادگی مراکز معاینه فنی تهران برای مشاوره رایگان به مسافران نوروزی

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی و تاکید بر رفع نواقص خودروها با هدف کاهش تصادفات و آلودگی،گفت: مراکز معاینه فنی پایتخت آمادگی ارائه مشاوره فنی رایگان را دارند که مسافران نوروزی با اطمینان خاطر بیشتر نسبت به وضعیت فنی خودروی خود عازم سفر شوند.
تصویر آمادگی مراکز معاینه فنی تهران برای مشاوره رایگان به مسافران نوروزی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد میرزایی قمی روز دوشنبه گفت: از ۱۵ اسفند ماه به مدت یک ماه مراکز معاینه فنی شهر تهران علاوه بر انجام معاینه فنی و کنترل وضعیت ایمنی خودروها آمادگی دارند تا نسبت به پاسخگویی سئوالات و ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده سازی خودرو پیش از سفر در میزهای خدمتی که به همین منظور پیش بینی شده اقدام کنند.

وی اظهار کرد: هم اکنون شهر تهران از ظرفیت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه حداقل سه میلیون دستگاه خودرو را دارا است.

به گفته میرزایی قمی، ۲ مرکز معاینه فنی بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه روزی و سایر مراکز از ساعت هفت تا ۱۸ فعال است و با توجه به تمهیدات اندیشیده شده درخصوص افزایش ساعت کاری و خطوط معاینه فنی و همچنین نحوه پذیرش به صورت اینترنتی هم اکنون کلیه مراکز فاقد صف بوده و شهروندان می توانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی در صورت سلامت خودرو اقدام کنند.

وی در خصوص آخرین آمار مراجعین به مراکز معاینه فنی نیز گفت: امسال از حدود یک میلیون و ۱۴۸ هزار دستگاه خودرو در مراجعه نخست نقص مربوط به آلایندگی ۱۴۶ هزار، عدم همراستایی ۸۵ هزار، کمک فنر ۳۹ هزار، تست ترمز ۱۱۰ هزار و وضعیت ظاهری ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تاکید کرد: در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بودند که بخش عمده آزمون ها در مراکز معاینه فنی، مربوط به کنترل سلامت ایمنی خودروها است.

وی تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد حدود هشت درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم ترین بخش در ایمنی خودرو بوده و این بدان معنی است که در صورت تعمیم این درصد به کلیه خودروهای مشمول معاینه فنی یعنی ۳.۷ میلیون دستگاه خودرو در حدود ۳۰۰ هزار خودرو دارای نقص ترمز است نقصی که می تواند عامل بروز تصادف و خسارات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود.

میرزایی قمی یادآور شد: بدون تردید انجام معاینه فنی دقیق خودروها پیش از سفر در مراکز معاینه فنی شهر تهران می تواند در کاهش تصادفات جاده ای ناشی از این موضوع موثر باشد.

منبع: ایرنا

612500