بهارستان سهم تندرو‌ها خواهد شد؟

هرچند میزان مشارکت خیلی تعجب‌برانگیز نبود، اما نتایج شمارش آرا تا زمان تنظیم این گزارش تعجب‌بر‌انگیز بود و به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در تسخیر تندرو‌ها خواهد بود و «پاجوش‌ها» توانسته‌اند «چنارها» را در این رقابت نفس‌گیر درون‌جناحی شکست دهند.
تصویر بهارستان سهم تندرو‌ها خواهد شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۱ اسفندماه پایان یافت و شمارش آرا به‌سرعت آغاز شد. همان لحظات ابتدایی هم رسانه‌های اصولگرا میزان مشارکت را ۴۰ درصد عنوان کردند که تا زمان تنظیم این گزارش اخبار رسمی در‌این‌باره منتشر نشده است، اما به گزارش مهر، شاهد کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی بودیم و در تهران میزان مشارکت ۲۴ درصد بوده که نسبت به دوره قبل بیش از دو درصد کاهش مشارکت مشاهده می‌شود.

هرچند میزان مشارکت خیلی تعجب‌برانگیز نبود، اما نتایج شمارش آرا تا زمان تنظیم این گزارش تعجب‌بر‌انگیز بود و به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در تسخیر تندرو‌ها خواهد بود و «پاجوش‌ها» توانسته‌اند «چنارها» را در این رقابت نفس‌گیر درون‌جناحی شکست دهند. از دل جبهه اصولگرایی، جریانی که در مقابل پدرخوانده‌ها قرار گرفته بود، توانسته از فرصت کاهش مشارکت بیشترین بهره را ببرد و به شکل چشمگیری سهم پایتخت و شهر‌های بزرگ از کرسی‌های بهارستان را به خود اختصاص دهد. البته این به شرط به حد‌نصاب رسیدن آرا در همه حوزه‌هاست؛ زیرا برخی گمانه زنی‌ها از احتمال به دور دوم رفتن انتخابات تهران وجود دارد و باید صبور بود تا پایان شمارش آرا به نظاره تجمیع آرای صندوق‌ها نشست. چراکه برای مثال یاسر جبرائیلی، فعال اصولگرا در شکبه اجتماعی ایکس نوشته است: «در تهران یک‌میلیون و۸۱۳ هزارو ۷۳ نفر رأی داده‌اند.

طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آرا مأخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آرا منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد». در این بین تا اوایل شامگاه دیروز، بر اساس گزارش‌ها، اسامی فهرست صدای ملت و علی مطهری در ۶۰ نفر اول منتخبان تهران به چشم نمی‌خورد و طبق جدول مندرج در این گزارش، از این ۶۰ منتخب، باید گفت از «شورای ائتلاف»، «شورای وحدت»، «امنا» و «صبح ایران»، چهار لیست اصلی اصولگرایان در تهران، تاکنون لیست صبح ایران و امنا از سایر لیست‌ها پیشی گرفته‌اند که به معنای شکست ائتلاف قالیباف به‌عنوان رئیس فعلی مجلس است و اگر تغییری در ترکیب منتخبان حاصل نشود، شاید قالیباف مجبور شود با کرسی ریاست مجلس دوازدهم خداحافظی کند. به‌خصوص که تندرو‌های مجلس با کرسی‌هایی که به دست آورده‌اند، جانی تازه گرفته و احتمالا خیز بلندی برای صندلی‌های هیئت‌رئیسه بردارند.

آمار آرای باطله هم هنوز اعلام نشده و فعلا در یزد آرای باطله بر حسب ارقام آرای ارائه‌شده در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و جوکار با تعداد ۸۱‌هزار ۶۳۴ رأی و کسب ۵۱.۸۷ درصد رأی نامزد‌های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان منتخب این حوزه انتخابیه معرفی شد و آرای باطله ۲۹هزار‌و ۳۰۳ رأی بعد از آرای او قرار دارد و نفر بعدی که رتبه سوم را دارد ۱۹هزارو ۹۹ رأی کسب کرده است. در برخی حوزه‌ها مانند مرودشت، آرای باطله از آرای نفر اول هم بیشتر بوده و جمع آرای نفر اول و دوم از منتخب قبلی این حوزه که رشیدی‌کوچی بود و برای این انتخابات احراز صلاحیت نشد، کمتر بوده است؛ بنابراین انتخاب این حوزه به مرحله دوم کشیده شده است.

طبق قانون انتخابات مجلس، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است. همچنین در‌صورتی‌که آرای دو یا چند نفر از نامزد‌ها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه است که در جلسه مشترک هیئت‌های اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد شد. نامزد‌های مذکور یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند. بنا بر این گزارش، چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آرا حاصل نشد، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد؛ بهه این معنی که از بین نامزد‌هایی که حداقل یک‌پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در‌صورتی‌که تعداد نامزد‌های باقی‌مانده کمتر از دو برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

منبع: روزنامه شرق

612322